I årene 1949 til 1950 etableredes infrastruktur med anlæggelse af bl.a 900 mm banen, der i dag strækker sig over 140 km og deles med bl.a Klasmann-Dellmann tørveindustri.
Fra 1951 begyndte indvindingen af olie og senere gas. I dag er der boret 440 brønde og 120 oliepumper i sving.
Foto: TKH 2015-10-16 Oliepumpe som man ellers primært forbinder med Texas.
Foto: TKH 2015-10-16 Denne oliepumpe fandt jeg lige op ad en lille ejendom.
De 3 firmaer, der repræsenterer Olie- og gas- industrien i området anvender ca. 120 km af banen til transportopgaver af boreudstyr og har flere kedeltankvogne, der forsyner boreriggene med varmt vand.
Foto: TKH 2015-10-16 Flare (tårnet til højre) er i ro.
Optælling fra 2014 omfatter 19 lokomotiver fabrikeret af Diema (3 stk.) og Schöma (16 stk.). Det ældste Schöma type CHL-40, byggenr. 2615 er fra 1962 og det nyeste Schöma type CHL-40G, byggenr. 5397 er fra 1994. De 3 Diema lokomotiver er alle type DFL 30 fra 1986, blåmalede og bruges af firmaet Kwade.
Tørveværkerne råder over ca. 50 lokomotiver, hvoraf nogle sikkert er hensat, men alligevel burde man på en cykeltur rundt i mosen møde adskillige.
Foto: TKH 2015-10-16 Det eneste lokomotiv jeg kunne finde var denne Schöma
type CHL-40G.Det var rigtig dårligt vejr, så forsøg på infiltrering af området fra veje i kanten af mosen måtte opgives. Desuden er der også ca. 750 km fra Rühlermoor og til Kbh. Ø og uanede muligheder for "stau" på vejen.
Skulle nogen aflægge besøg i området er der både Moor museum og god spisemuligheder om sommeren langs med L 47 og ellers i Meppen hvor man også kan overnatte. Turbeskrivelser og billeder kan postes her i denne tråd.
Se også video:
https://twitter.com/_TKH/status/501118635176235009" rel="nofollow - Öhlbahn Rühlermoor