Print Page | Close Window

En smalsporsbane bliver til

Printed From: Smalsporede industribanelokomotiver
Category: Museumsindustribaner
Forum Name: Forlystelsesbane/Havebane
Forum Discription: Forlystels- og tivolibaner samt private havebaner
URL: http://smalspor.dk/forum/forum_posts.asp?TID=266
Printed Date: 18 November 2017 at 13:15
Software Version: Web Wiz Forums 10.11 - http://www.webwizforums.com


Topic: En smalsporsbane bliver til
Posted By: Soeren
Subject: En smalsporsbane bliver til
Date Posted: 06 August 2014 at 10:31
En smalsporet jernbane bliver til, skriver han godt nok...
 
Jung nr. 8870 fotograferet i Tyskland inden transporten til Danmark. Sommer 2014
 
Intet ualmindeligt ved det. Det er vi snart vant til. Mønsted Kalkgrupper, Metrobyggeri København og eventcenteret KoolsVille Avenue, Frejlev på Lolland men en ny smalsporet privat have/museums-bane med gammelt industribanemateriel og så på Haslev kanten er noget nyt.
 
Far og søn, kendt igennem mange år fra omfattende istandsættelse af veteranbiler og motorcykler samt indsamling af releterede effekter og ydermere var faderen initiativtager og iværksætter på Mosebrugsbanen ved Stenvad Mosebrugsmuseum, Djursland.
Nu kaster de sig over en smalsporet jernbane på en ejendom på Haslev egen. Det begyndte med en drøm om en rigtig jernbane og det nærmeste som lugtede lidt af dette, var en minibane skala 1:10 ala Brandhøjbanen på Hedeland. Meeen det indfriede ikke helt drømmen, skulle det vise, sig og i sommer, efter en higen og søgen helt fra efteråret sidste år, hjemhentede de to herrer, tysk materiel på blokvogn. 14 ton mere eller mindre rustens jern for den ukyndige men eventyrlige effekter for den mere drevne, landede på matriklen den 4 juli 2014.
 
Tipvogn og åben trævogn ved km 59,8! Tja, det er nok ønsketænkning lidt endnu... Tyskland Sommer 2014
 
Da herligheden landede på ejendommen opgjordes det til:
 
1 tipvogn
3 ammunitionsvogne
1 åben vogn fra våbenfabrikken Mauser
1 skinnebukkemaskine, Bochumer Eisen Hütte II E
1 lokomotiv Jung Type ZL 114 nr. 8870 år 1940 med Jung 2 cyl diesel type SZ110 nr. 6079
 
Hertil diverse sporskifter og altså ca. 480 meter spor. Og der kommer mere til lover de nybagte jernbaneejere.
En container skal udgøre remise og vedligeholdesværksted for banens lokomotiv.
 
En herlig samling af vogne og skinner og det drømme er lavet af. Tyskland, Sommer 2014
 
Flere sporskifter er indkøbt fra andet sted men ikke hjemtaget endnu, når det sker lægges flere fotos her på SmalsporsForum. Materiellets fortid er måske allerede kendt for nogen men det behandles senere når aftaler og handel er afsluttet.
 
Det glæder vi os til at se og høre nærmere om.
 
 
Se det var en virkelig historie fra det sommerklædte kongerige, Danmark.
 
___________________________________________________________
 
Tekst af Anders Kaare på baggrund af info og foto fra banens medejer



Replies:
Posted By: Soeren
Date Posted: 07 May 2016 at 06:51
så kom vi igang.
Efter at vores bane projekt har stået stille ca. 1 år er vi i fuld gang. Godt hjulpet af det gode vejr.
Igår fik vi begge lokomotiver ud af container remisen.
Vores plan var at udlægge spor direkte i bunden af containeren og til det formål havde vi indkøbt en ny type skrue som vi brugte med stor succes til fastgørelse. Derudover var det nødvendigt at lægge sporet i midten for at få plads til en eller 2 vogne fra ålholm.

Planen for de næste dage vi mødes er at få efterset de sporskifter vi har liggende og påbegynde samling af sporrammer. Vi samler sporrammer indendørs på sveller af 50x135mm trykket tømmer og anvender 50x50 bygningsskiver samt jumbo jetting skrue 10x50mm.
Vi anvender både S7 og S10 skinner.

Vores forventning er at kunne køre på ca. 100m færdig spor i 2016.

Dbh banebyggerne i haslev.




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd. - http://www.webwiz.co.uk