En smalsporet jernbane bliver til, skriver han godt nok...
Jung nr. 8870 fotograferet i Tyskland inden transporten til Danmark. Sommer 2014
Intet ualmindeligt ved det. Det er vi snart vant til. Mønsted Kalkgrupper, Metrobyggeri København og eventcenteret KoolsVille Avenue, Frejlev på Lolland men en ny smalsporet privat have/museums-bane med gammelt industribanemateriel og så på Haslev kanten er noget nyt.
Far og søn, kendt igennem mange år fra omfattende istandsættelse af veteranbiler og motorcykler samt indsamling af releterede effekter og ydermere var faderen initiativtager og iværksætter på Mosebrugsbanen ved Stenvad Mosebrugsmuseum, Djursland.
Nu kaster de sig over en smalsporet jernbane på en ejendom på Haslev egen. Det begyndte med en drøm om en rigtig jernbane og det nærmeste som lugtede lidt af dette, var en minibane skala 1:10 ala Brandhøjbanen på Hedeland. Meeen det indfriede ikke helt drømmen, skulle det vise, sig og i sommer, efter en higen og søgen helt fra efteråret sidste år, hjemhentede de to herrer, tysk materiel på blokvogn. 14 ton mere eller mindre rustens jern for den ukyndige men eventyrlige effekter for den mere drevne, landede på matriklen den 4 juli 2014.
Tipvogn og åben trævogn ved km 59,8! Tja, det er nok ønsketænkning lidt endnu... Tyskland Sommer 2014
Da herligheden landede på ejendommen opgjordes det til:
1 tipvogn
3 ammunitionsvogne
1 åben vogn fra våbenfabrikken Mauser
1 skinnebukkemaskine, Bochumer Eisen Hütte II E
1 lokomotiv Jung Type ZL 114 nr. 8870 år 1940 med Jung 2 cyl diesel type SZ110 nr. 6079
Hertil diverse sporskifter og altså ca. 480 meter spor. Og der kommer mere til lover de nybagte jernbaneejere.
En container skal udgøre remise og vedligeholdesværksted for banens lokomotiv.
En herlig samling af vogne og skinner og det drømme er lavet af. Tyskland, Sommer 2014
Flere sporskifter er indkøbt fra andet sted men ikke hjemtaget endnu, når det sker lægges flere fotos her på SmalsporsForum. Materiellets fortid er måske allerede kendt for nogen men det behandles senere når aftaler og handel er afsluttet.
Det glæder vi os til at se og høre nærmere om.
Se det var en virkelig historie fra det sommerklædte kongerige, Danmark.
___________________________________________________________
Tekst af Anders Kaare på baggrund af info og foto fra banens medejer
|