Det er efterhånden par år siden at en byttehandel med Frankfurter Feldbahnmuseum kom på benene.
Baggrunden er frankfurter Feldbahnmuseums interesse i Oberusel lokomotivet som stod udenfor på Hedehusgården og som havde tjent som legepladsredskab på Kastrup Forts legeplads siden 1946 hvor det var afhændet af den tidligere ejer Entreprenør Jeppesen og Søn.
Lokomotivet er interessant da det er bygget i 1913 med nr. 6095 og med benzol motor. Dermed et eksempel på et tidligt motordrevet lokomotiv og det eneste af den type tilbage i dag.
Derfor var det da også naturlig at en Tysk industribaneklub fattede interesse for maskinen og en låneaftale blev indgået for perioden 2003 til 2015. Snart var en egentlig overtagelse af lokomotivet på Frankfurter Feldbahnmuseums ønskeliste og en byttehandel med IBK blev foranstaltet da IBK manglede et kraftigt lokomotiv som arbejdslok til det daglige vedligeholdelsesarbejde og en sådan aftale var derfor interessant. I første omgang gjaldt aftalen et stort Schöma lok med 110 hk. Dette lok var ideelt for IBK og med udsigten til et sådan lok i acceptabel køreklar stand kom aftalen i hus på en ekstra ordinær generalforsamling 3. december 2009.
Det viste sig dog snart at Schöma lokomotivet var i en så dårlig teknisk stand at en renovering var en for stor økonomisk mundfuld for Frankfurter Feldbahnmuseum og aftalen blev udskudt indtil et andet anvendeligt lokomotiv var på tegnebrættet.
Det kom der så i efteråret 2012, og efter en inspektion af endnu et lok foretaget af et par af IBK’s folk med spidskompetence, denne gang et Diema lok fra 1991 nr 5145 med gode egenskaber frem og tilbage samt en god trækkraft ved forskellige hastigheder. Loket drives hydraulisk og betjenes ved et simpelt håndhjul for valg af køreretning og hastighed. Dette kendes også herhjemme fra blandt andet Schöma lok ved Pindstrup og passer godt ind i klubbens mange arbejder.
På en ekstra generalforsamling i går, den 29. november 2012, besluttedes det så på baggrund af en fyldestgørende gennemgang, af lokets tekniske og anvendelsesmæssige muligheder, at indlade sig på en byttehandel. Lokoet skal omsporet fra nuværende sporvidde på 600 mm til IBK’s sporvidde på 700 mm. Dette arbejde forestås af Frankfurter Feldbahnmuseum og aftalen lder på en levering på Hedehusgården senest den 1. marts 2013. Så til forårsarbejdet kan alle glæde sig til at morderne lok som er let betjent og som forhåbentlig opfylder alle eller mange at de krav som det aktive medlems daglige arbejde kræver. En moderne afløser for M12, det gamle Kastrup lok fra 1943, som vel egentlig også snart er en museumstilværelse værdig.
Tillykke med det nye lok.
------------------------------------
Fakta boks
Oberusel lok: http://www.feldbahn-ffm.de/media/images/ffm_lok_b2.jpg" rel="nofollow - Foto 1 og http://www.feldbahn-ffm.de/media/images/ffm_aktuelles_oberursel.jpg" rel="nofollow - Foto 2 samt link til http://www.smalspor.dk/showroom02.asp?soeg=057" rel="nofollow - lokomotivdatabasen
Nr. 6095 år 1913
Type: ?
Akselfølge: B
Sporviddel: 600mm
Motor: Oberusel Benzol 14 Hk
Oprindelig tilhørt entreprenør Jeppesen og Søn muligvis kørt ved Kastrup Kalkstensfabrik og her kan have kørt på Saltholm hvor der udvandtes kalk indtil 1935 hvor dette ophørte.
1946 opstillet på legepladsen ved Kastrup Fort indtil 1982 hvorefter IBK hjemtog det for bevaring for eftertiden.
Diema lok: http://www.dampfhappi.de/feldbahn/5xxb.jpg" rel="nofollow - FotoNr 5145 år 1991
Type DFL/60 1.2
Akselfølge B
Sporvidde 600mm
Motor Perkins 4 cyl 48Hk
Trækkraft 60KW
Vægt 6 ton
Oprindelig kørt ved en Kobberværk Hüttenwerke Kayser AG, Lünen med nummeret 521 – 513 indtil 1998.
2004 Frankfurter Feldbahnmuseum
http://www.feldbahn-ffm.de/index.html" rel="nofollow - Frankfurter Feldbahnmuseum’s web side er her.