Print Page | Close Window

Legoland?

Printed From: Smalsporede industribanelokomotiver
Category: Museumsindustribaner
Forum Name: Museumsindustribaner i Danmark
Forum Discription: Tips spørgsmål og andet for museumsbaner i Danmark
URL: http://smalspor.dk/forum/forum_posts.asp?TID=218
Printed Date: 17 November 2017 at 22:28
Software Version: Web Wiz Forums 10.11 - http://www.webwizforums.com


Topic: Legoland?
Posted By: JCgimp
Subject: Legoland?
Date Posted: 02 September 2011 at 09:41
Hej

Jeg kom ved et tilfælde til at kigge på nogen billeder fra Legoland i Billund, og kom i tanke om, at der jo også ligger en smalsporsbane derovre.

Hvad er dennes oprindelse?

på forhånd tak!

Med venlig hilsen
Jens



Replies:
Posted By: Anders
Date Posted: 09 September 2011 at 13:29

Tja.. i ca. 1968 solgtes et motor lok fra Sindal teglværk til Legoland og efter som at Legoland i Billund faktisk åbnede i 1968 kan dette jo godt være grundstammen i jernbanen. Banens forløb er i øvrigt en ringbane som starter og ender samme sted. Men om der er meget tilbage af det oprindelige tog og om dette overhovedet var bygget på resterne af Sindals teglværksbane har jeg ikke fundet ud af endnu. I al fald var det hele godt skjult under en overbygning af legoklods attrapper.

 
For håbentlig mere herom senere.


-------------
Venlig hilsen



Anders


Posted By: Anders
Date Posted: 15 September 2011 at 05:00
Så kom der lidt mere lys over sagen.
Lok 132 i tog. Foto: PA midt 90'erne
 
Peter Andersen skriver:
Efter det oplyste har man oprindelig købt et Pedershaab-lokomotiv og skinner mm. fra Sindal Teglværk sidst i 1960'erne. Faktisk var jeg på en familietur dertil, mens man byggede banen, men jeg havde ikke taget kamera med den dag, da jeg ikke vidste det. 
På en forespørgsel på et eller andet tidspunkt oplyste Legoland, at de første lokomotiver var blevet afløst i 1972 af tre nye bygget af en lokal maskinfabrik, Knudsen & Højrup, som formentlig har haft Legoland som fast kunde. For flere år siden kunne jeg ikke finde firmaet i vejviseren mere, men det kan eksistere under andet navn. Lokomotiverne havde Ford Cortina benzinmotor type 2264E og en simplere form for hydraulisk kraftoverføring (hydrostatisk?). I et nummer af Danfoss-Journalen var der engang en beskrivelse af systemet.
 
 
Lok nr. 134. Foto: PA midt 90'erne
Om det stadig er samme lokomotiver eller nyere, der kører, ved jeg ikke, men det ser ud til at de tre fra 1972 fik numrene 132 - 133 - 134, så det er måske et fingerpeg. De må jo have fået nye motorer et par gange.
 
 
Remisen med enskinnebane ovenover. Foto: PA midt 90'erne
 
Vognen stod i en et "mineområde", hvor man havde placeret en del spor og diverse forfaldne maskindele, skinner mm. som staffage. Det var formentlig fra lokale skrothandlere i området. Foto: PA midt 90'erne
 
 
Tak for oplysningerne


-------------
Venlig hilsen



Anders



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd. - http://www.webwiz.co.uk