Print Page | Close Window

Captains Log, Stardate. PM 429 genopstår

Printed From: Smalsporede industribanelokomotiver
Category: Museumsindustribaner
Forum Name: Museumsindustribaner i Danmark
Forum Discription: Tips spørgsmål og andet for museumsbaner i Danmark
URL: http://smalspor.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20
Printed Date: 23 November 2017 at 19:38
Software Version: Web Wiz Forums 10.11 - http://www.webwizforums.com


Topic: Captains Log, Stardate. PM 429 genopstår
Posted By: Anders
Subject: Captains Log, Stardate. PM 429 genopstår
Date Posted: 06 May 2006 at 10:16

PM 429 status 6. maj 2006

Lokomotivet som det så ud ved begyndelsen. Foto Makholm
 
Status på PM 429 er altså at førerhus og lokomotiv er separeret og lokomotivet er sat inden dører adskilt og motorrenoveringen er i fuld gang. Førerhuset er stadigvæk udsat for vind og vejr grundet pladsmangel i værkstedet men ventes genopbygget til sommer når regnen stilner lidt af. En stor del af træværket skal udskiftes. Udover den gennemgribende reparation skal lokomotivets aksler omspores fra 785 mm til den nye sporvidde 700 mm, der er standard på DJK’s bane på det gamle teglværk i Bloustrød.


Lokomotivet frarøvet sit førerhus. Her ses husets stand efter mange års ophold udendørs. Foto Makholm


Tidshorisonten strækker sig til sommeren 2007 hvor lokomotivet forventes indsat i den ugentlige trafik imellem teglværket og endestationen Blovstrød Hallen.


Lokomotivets motor under lup. Foto Makholm



-------------
Venlig hilsen



Anders



Replies:
Posted By: Anders
Date Posted: 28 August 2006 at 21:33
PM 429 status 28. august 2006
 
Lok'et er adskilt, bortset fra reversgearkassen. Delene til bremserne er
renoveret (billede)
 
Slidte, ovale huller er boret op og forsynet med bøsninger. Bremsebakkerne er meget slidt og vi er ved at kigge på om de kan ombygges til udskiftelige bremseklodser (standardvare).
Bremserne kan jo imidlertid ikke tilpasses og monteres, før maskinen er på hjul igen. Hjulsættene er afmonteret (billede).
 
Lejerne (kuglelejer) viste sig at være noget af en overraskelse. Det første vi adskilte var egentlig i god stand, det næste var svejset fast, det tredie var meget slidt og det sidste indeholdt en samling "jern-grus" og to kugler.
Omsporing af hjulsættene er foretaget. I den forbindelse skete der desværre det at en akselende blev bøjet (billede)
 
Vi har dog udspekuleret hvordan den kan reddes, så nu må vi se om det også kan gøres i praksis. Ellers må vi kigge os om efter nogle andre aksler, evt. have fremstillet nye.
Selve hjulene er i rimelig stand. Kædehjulene til drivkæderne er i to halvdele, som er boltet til en ring, som oprindelig er kilet på akslerne. Desværre er der også her svejset, hvilket betyder ekstra arbejde, hvis vi skal skifte akslerne (billede).


Næste overraskelse var fjedersættene. Ét fjederblad er knækket i det ene og tre i det andet (billede).
 
De to sidste sæt har vi endnu ikke adskilt.
Heldigvis har det vist sig at en af "vennerne i Hedehusene" lå inde med
nogle fjedersæt til "Pedershåb'er", og vi har fået lov at se om der er
noget, der kan bruges.
Jeg må nok korrigere "Captains Log". Motoren er godtnok adskilt, men
renovering ikke påbegyndt. Stemplerne havde "sat sig", men ellers så det ikke umuligt ud.
Værre er gearkassen. Nogle tandhjul er særdeles slidt (billeder).
 
Formentlig kan man stadig få reservedele til den.
Som så ofte før, når man giver sig i kast med sådan en opgave, må vi nok se i øjnene at den oprindelige tidsplan måske var lovlig optimistisk. Der skal godt nok en del held til, for at det bliver i sommeren 2007 at PM429 (VBV D3) kommer i drift i Blovstrød.
 
Ebbe/Bloustrød


-------------
Venlig hilsen



Anders


Posted By: Anders
Date Posted: 23 April 2007 at 09:17

PM 429 Status april 2007

 
Vi fik i vinter kr. 15.000,- fra NORDEA-fonden til hjælp med renoveringen af PM 429. Det lunede gevaldigt. Den officielle overrækkelse blev dog udsat til her i sommer, når vejret er mere "fotogent" udendørs.
 
 
Vi har også fundet en sponsor, som vil fremstille nye aksler til maskinen og vedkommende har fået såvel tegninger som de gamle aksler at kigge efter. I den anledning er hjulene presset af akslerne.
 
 
Efter afpresningen var hullerne i hjulene, som jo skal være et par hundrededele mindre end akslernes diameter, så de kan krympes på akslerne, ikke så pæne. Hjulene blev derfor fragtet til vore gode venner hos IBK i Hedehusene og afdrejet indvendigt og udvendigt. Når akslerne er klar vil vi fragte dem til Hedehusene og krympe hjulene på dér.
 

IBK-folkene har hjemmebygget udstyr til at varme hjulene og har iøvrigt erfaring i denne operation. Der er bestilt nye lukkede aksellejer, som jo ikke skal smøres, idet de er dét fra fabrikkens side.

 
Tandhjulene til drivkæderne er i to dele men hullerne er slidt noget ovale, så tandhjuls-delene er også sendt til sponsoren. Der bliver så fremstillet nye ringe, som skal sidde på akslerne (I har allerede et billede af en aksel, hvor man kan se hvordan tandhjulet er boltet på ringen på akslen) og hvor tandhjuls-delene så boltes på med pas-bolte.

Selve rammen og er efterhånden afrenset og (delvist) grundmalet og reversgeakassen genmonteres i nærmeste fremtid.

 
Bremsetøjet kan i sagens natur ikke monteres/tilpasses, før aksler/hjul er på plads igen.

Mens vi venter på aksler/hjul arbejdes på "karosseriet" motorhjælm og bagkassen, med batteri-rum, førersæde etc.

 
Gearkassen har været adskilt og repareret og ser nu ud til at fungere. Et enkelt tandhjul på udgangsakslen skal skiftes.

Ved nærmere inspektion/overvejelse tror vi at motoren er OK når den får et sæt ny pakninger. Vi har dog ikke påbegyndt arbejdet på motoren endnu.

Træførerhuset er der heller ikke taget fat på endnu.

Ebbe, Djk Bloustrød


-------------
Venlig hilsen



Anders


Posted By: Anders
Date Posted: 28 March 2008 at 09:35

Status PM 429, marts 2008 

 

 

I september gik vi igang med at kigge nærmere på førerhuset, som jo er jo lavet på vandbygningsvæsnets værksted og ikke fabriksmonteret fra PM.
Første skridt var at afmontere dørene og andre "løsdele". (Foto: 1.9.2007 RJ)

 
Taget var forsynet med glasfiber, men under glasfiberen gemte sig et godt gammeldags malet lærredstag. Det har formentlig haft visse problemer med at holde fast i kanten, for der var flere hundrede messing- og jernstifter at trække ud. (Foto: 2.9.2007 EM)

 

 

I skrivende stund er førerhuset helt adskilt og der er anskaffet træ til at fremstille de dele, som vi vil udskifte helt. (Foto: 15.3.2008 EM)

 

Rammen er forsåvidt færdigmalet og reversgearkassen samt koblingspedal og håndbremse er monteret (Foto: 1.9.2007).

 

 

Aksellejeportene er også klar og venter på en afklaring m.h.t. akslerne, som der ikke rigtig er noget nyt om p.t. (Foto: 15.3.2008 EM)

 

 

Motoren arbejdes der også stadig på (Foto: 15.9.2007,

 

 

Cylindrene er honet, lejer og søler målt efter og stempler og krumtap monteret. (Foto: 10.10.2007 EM).

 
 

Brændstofpumpen har været "en tur i byen" og er renoveret. Dog virker koldstartanordningen ikke idet der ikke kunne skaffes reservedele til den. Det kan så blive nødvendigt at anvende "dieselstart", når motoren er kold.

(Foto: 10.10.2007 EM).

 

 

Da vi har besluttet at ombygge bremserne til at anvende løse bremseklodser foregår der også lidt tilpasningsarbejde her. (Foto: 15.3.2008 EM)

 

Tekst og billeder af Rasmus Brandt Jensen (RJ) og Ebbe Makholm (EM). 

 



-------------
Venlig hilsen



Anders


Posted By: Anders
Date Posted: 27 October 2008 at 08:33
 PM 429 status oktober ult. 2008
 
Da vi startede på arbejdet med renoveringen af PM 429 for 2½ år siden troede vi i vor naivitet at lokomotivet ville være køreklart efter 1½ år, men som så mange før os, der har givet sig i lag med istandsættelsen af sådant et køretøj er vi blevet meget klogere. Nu sætter vi ikke mere tidspunkt på, men vi bliver færdige - en dag.
 
Det er dog ikke fordi der ikke arbejdes på lokomotivet, så her er et par billeder fra det sidste halve år.
 
 
 
Førerhusets gamle hjørnestolper så egentlig meget gode ud, så længe de sad på plads, men da det hele blev skilt ad så de nu ikke så gode ud i tap-enderne, så resultatet af overvejelserne er blevet at såvel førerhusets bundramme som hjørnestolperne fornyes. Første ny stykke bundramme er afprøvet og tilpasset på sin plads på jernrammen.
 
 
 
Efter at et af vore medlemmer solgte klubben en CO2 svejser med en vanvittig klækkelig rabat kom der også gang i reparationen af motorhjælmen, de værste buler blev rettet,
 
 
 
revner svejset,
 
 
 
slebet,
 
 
 
og svejset lidt mere,
 
 
 
 for til sidst at blive forstærket med vinkeljern og tilpasset til montering på jernrammen.
 
Det er sådan set meget heldigt at vi skal have omsporet fra 785 mm til 700 mm, for det betyder at de traverser, som forbinder bremserne i højre - og venstre side skal kortes af.
 
 
 
Som det ses på billedet bliver der drejet så meget af at de slidte steder kan skæres væk.
 
Vor sponsor blev desværre forhindret i at lave ny aksler, som han og vi havde håbet på. Men vi er ham meget taknemmelige for stålet til akslerne, som blev leveret først i oktober.
 
 
Desværre har vi haft det uheld at der er opstået overgang i den elektromagnet, som skal udløse bremsen på vor store Colchester drejebænk, så vi kan ikke komme igang med akslerne før dén er repareret.
 
Tekst og fotos er af Ebbe Makholm
 

 


-------------
Venlig hilsen



Anders


Posted By: Anders
Date Posted: 26 January 2009 at 15:40
PM 429 status januar 2009

 
 
Sidst jeg skrev til "log'en" var der sket overgang i viklingen til bremsemagneten på vores drejebænk, så vi ikke kunne komme igang med akslerne. Imidlertid havde vi det held, ad omveje, at komme i forbindelse med en flink mand - som kunne vikle magneten om - og i starten af december tog vi så fat. Da vi kom et stykke ind på emnet, begyndte det imidlertid at vibrere og vi måtte opgive at komme videre med det udstyr vi selv har.
 
 
 
 
Jeg skal ikke gøre en lang historie ud af dét, men i hvert fald er akslerne nu næsten færdige - hos den "oprindelige sponsor".
A: ring, hvor de to halvdele af tandhjulet til drivkæden skal boltes på.
B: her skal hjulet krympes på.
C: her skal støvpakningen slutte til akslen
D: kuglelejet skal på her og
E: her skal der skæres gevind til møtrikken, som skal holde lejet på plads.
 
 

 
I mellem tiden er motorhjelmen lavet færdig og der sker stadig fremskridt med førerhuset. På billedet er lokomotivet set bagfra, motorhjelmen er sat op "på prøve" sammen med de forreste stolper til førerhuset. Den venstre er den originale, mens den højre er nyfremstillet. Bundrammen til førerhuset er, som det ses, også klar og de bagerste hjørnestolper er for tiden i arbejde.
 
 
 
 
I mellem tiden har et af banens medlemmer haft dørene under kærlig behandling. Træværket er gået efter og dårlige stykker udskiftet. De er sådan set klar til maling og endelig mangler montering af vinduer. Den ene dør står med indersiden - og den anden med ydersiden ud, derfor ser de forskellige ud på billedet.
 
 
 
Tekst og foto af Ebbe Makholm - DJK, Blovstrød Teglværk
 
 


-------------
Venlig hilsen



Anders


Posted By: Anders
Date Posted: 27 April 2009 at 23:42
PM 429 status 27. april 2009
 

Kuglelejer til et Pedershåb lokomotiv er åbenbart ikke lagervare, for sidst i januar fik vi besked om at lejerne først kom hjem midt i marts. Men endelig lå de så i Blovstrød. Det er én to-krone, der ligger på lejet, men man skal altså af med 100 af sl*gsen for at betale for et leje.

 
 
Endelig var dagen kommet, da vore venner i IBK havde tid til at hjælpe med påkrympning af hjul på akslerne.
Hjulet placeres i en trefod monteret med en gasbrænder fra en gammel vaskekedel og varmes stille og roligt.
 

Når aksel og hjul begge er kolde er akslen et par hundrededele større end hullet i hjulet.
Nå hjulet har udvidet sig ved varmen, kontrolleres det at hullet er blevet stort nok til at akslen kan gå i.
 
 
Akslen kan så ligeså gelinde sænkes ned i det varme hjul og når det hele er kølet af sidde hjulet urokkeligt fast.
 
 
Og lørdag den 25. april oprandt så den længe ventede dag, da vi kunne hente hjulsættene hjem til Blovstrød igen.
 
 

Billederne er taget af Rasmus Jensen og mig selv.

 

mvh

Ebbe Makholm


-------------
Venlig hilsen



Anders


Posted By: Anders
Date Posted: 10 August 2009 at 23:33
PM 429 status 8. august 2009
 

I sidste beretning om PM429's genfødsel havde vi netop fået akslerne hjem og fået indkøbt kuglelejer. Så næste skridt var monteringen af lejerne. Da vi skilte det ene leje ad for nogle år siden var der tre hele kugler og en del stålgrus i det, så lejet havde kørt rundt i lejehuset og slidt det "for stort", men ved hjælp af en håndfuld i hast indkøbte kørnerprikker og Loctite lykkedes det at få også dét leje på plads.

De øvrige var der ikke problemer med.
 
 

Næste udfordring var pasboltene, der skulle holde tandhjulene på rette plads på de ny, dertil indrettede ringe på akslerne.

 
Hullerne i tandhjus-halvdelene var slidt ovale og måtte "rundes" igen og alle seks bolte på hvert tandhjul måtte faktisk tilpasses individuelt. Men også dét lykkedes.

 

 

Så lørdag den 11'te juli 2009 kunne rammen endelig løftes fra sin opklodsning, akslerne trilles på plads.

 
Rammen sænkes stille og roligt ned så lejehusene kom til at sidde rigtigt i lejeportene. Og endelig så det helt rigtigt ud. PM429 var atter på egne hjul.
 

 

Men dér fik den nu ikke lov til at være ret længe, for der skulle jo helst være arbejdsplads til en mand, som kunne montere bremserne inden i rammen.

 

 

Ved Vandbygningsvæsenet var sporvidden jo 785 mm, så det var ikke ganske uventet at det blev nødvendigt at ombygge ophængene til bremserne, så de kommer til at passe til 700 mm sporvidde.

 

 

Alle dele til bremsetøjet er renoveret med bøsninger i tidligere  ovale huller og ny bolte er drejet. Her er det hele prøvesamlet inden det igen bliver skilt ad og monteret på rette plads i rammen. (8).

 

 

Vi har valgt at ombygge bremserne fra at være med faste "bakker" til at være med "klodser", som let kan udskiftes, når de bliver slidt. Men først ved prøvemonteringen kunne vi se at der rent faktisk var plads nok til de ombyggede bremser.

 
Foto af Rasmus Jensen og Ebbe Makholm
Tekst af Ebbe Makholm


-------------
Venlig hilsen



Anders


Posted By: Anders
Date Posted: 18 July 2010 at 20:03
PM 429 status 18. juli 2010 

Det er nu snart et år siden jeg sidst berettede om renoveringen af PM429. det betyder ikke at der ikke er sket noget, men at tilpasningen af de ombyggede bremser, med løse klodser, tog langt mere tid end nogen kunne have forudset.Men nu må det være på sin plads at vise et par billeder af de sidste fremskridt.
 
Førerhus (RM okt 2009)
Træværkstedet var i oktober 2009 nået så vidt at "træ-manden" kunne foretage en prøveopstilling for at se om de nyfremstillede stumper overhovedet passede nogenlunde sammen med de gamle.
 
Førerhus besl*g. (RM okt 2009)
Samtidig kom den ene gamle aksel til god nytte, til at bukke nye besl*g til de nederste hjørner af førerhuset. 
 
Førerhus (EM maj 2010)
Hele skelettet til førerhuset er nu prøvesamlet.
 
Motor på plads (EM juli 2010)
Motoren kom på plads en dag i løbet af foråret, men som det ses er bl.a. rørforbindelserne til brændstofpumpen endnu ikke monteret.
 
Usynlig kardanaksel (EM juli 2010)
Da lok'et kom til Blovstrød, var der en fast forbindelse mellem motorens gearkasse (til højre på billedet) og reversgearkassen (til venstre på billedet). Selvom denne faste forbindelse havde et vist spillerum i længderetningen, krævede den at motor og reversgearkasse var pinligt nøjagtigt på linie.
 
Udslidt tandhjul (aug 2006)
Dette har næppe nogensinde været tilfældet siden den oprindelige BW motor blev udskiftet med en Fordson motor og resultatet ses tydeligt på dette tandhjul (tidligere vist i august  2006).
 
Nyindkøbt kardanaksel (EM juli 2010)
Efter mange overvejelser om mere eller mindre snedige løsninger, besluttede vi at det rigtige måtte være en rigtig kardanaksel, som kan tåle et vist spillerum både på den ene og den anden led.
 
Kardanaksel på plads (EM juli 2010)
Fordi kardanakslens flange er med 4 boltehuller og reversgearkassens flange er med 6 boltehuller og de heller ikke har samme diameter var det nødvendigt med en mellemring (den blanke til højre). Og selvom denne kardanaksel kun er ca. 21 cm lang, var det nødvendigt med lidt save- og drejearbejde for at få det hele på plads. Og selvom der endnu ikke er sat bolte i, ser man at det lykkedes.
 
 
Fotos: Rasmus Munk og Ebbe Makholm.
Tekst: Ebbe Makholm


-------------
Venlig hilsen



Anders


Posted By: Anders
Date Posted: 31 January 2011 at 00:33
PM 429 status 30. januar 2011
 
Hmmmm - arbejdet skrider ganske vist frem, men ikke så hurtigt, som hvis man bare havde en masse penge at skyde i projektet.
Sidst har vi fundet en køler, som var tæt, og hvor stutsene sad nogenlunde så de uden vanvittige slange-forløb kunne kobles på motoren. Vi har bare ikke fundet slangerne endnu - der er jo masser til salg, bare det er standard, men dét er det jo netop ikke. Der skal også en ekspansionsbeholder på til dén køler, og sådan én har vi heller ikke. Men vi finder vel ud af det henad vejen.

Det der er sket siden sidst er jo heller ikke voldsomt fotogent, så [.......]

Tekst Ebbe Makholm


-------------
Venlig hilsen



Anders


Posted By: Anders
Date Posted: 10 February 2011 at 00:17
PM 429 status 7. februar 2011
 
 
Sjovt nok - billeder taget i lørdags. Det ses at stutsene på motoren og køleren (selvfølgelig) ikke var helt samme dimensioner, så både den ene og den anden kølerslange måtte sammensættes af to stykker. Og så er motoren da blevet malet blå, som det sømmer sig for en Fordson.

 
Den tank der sad på er vist lavet af en vestjysk grovsmed, den er sammensat af 4 - 8 mm jernplade, så den vejer lige så meget som hele motoren (næsten). Vi havde heldigvis en mere normal brændstoftank på lager, som vi havde tænkt os at bruge. Men da jeg så troede jeg sleb rust af, sleb jeg hul i den. Så nu skal vi på jagt igen.
 
Tekst og foto af Ebbe Makholm



-------------
Venlig hilsen



Anders


Posted By: Anders
Date Posted: 28 April 2012 at 08:02
PM 429 status april 2012
 
Jagten på en ny/anden brændstoftank  var for så vidt resultatløs.
Det endte med at vi valgte at bruge den gamle tank, den er i hvert fald solid.
Men det blev så nødvendigt at tilpasse ophænget ”under loftet” på motorhjælmen. 16-02-2011
 
Bagkassen skulle forsynes med jern til at bære en hylde til at fastgøre akkumulatoren på. 16-02-2011
 
Bagkassen er færdig og nymalet. 07-09-2011
 
Når et smalsporslokomotiv har et antal år på bagen og har undergået adskillige ombygninger er det ofte forsynet med et større antal huller efter udstyr, som har været der engang.
Vi valgte at udskifte bagvæggen i motorrummet som jo er forvæggen i førerhuset med en ny plade. Endnu uden huller. 10-09-2011
 
Det har sommetider været lidt af et puslespil at finde ud af hvor de enkelte dele kunne anbringes i motorrummet. Her er det luftfiltret. 10-09-2011
 
Den køler vi monterede skulle forsynes med ekspansionsbeholder og det lykkedes da også dels at finde en brugt ekspansionsbeholder og dels at få plads til den. 10-09-2011
 
Under arbejdet med ”møblering” af motorrummet har det jævnligt været nødvendigt at vende motorhjælmen på hovedet for at kunne komme til at svejse og bore. 17-03-2012
 
Fordi lokomotivet er omsporet fra 785 mm til 700 mm og fordi der er ændret ved bremserne var det ikke nok lige at stikke rør til sanding ned gennem hullerne i rammen og så håbe at de ville ramme skinnerne. Løsningen er at anvende slanger som så skal fikseres i forhold til skinnerne når vi en dag kan komme over en grav og ned under lokomotivet og arbejde. 17-03-2012
 
Den oprindelige instrumentboks manglede underdelen men en ny er nu fremstillet (med kontakterne). 21-03-2012
 
Vi tror at vi nu har styr på placeringen af de forskellige dele i motorrummet, således at der ikke skal svejses flere besl*g på. Det er derfor tid til at give en gang maling. 21-03-2012
 
Førersædet i bagkassen er blevet polstret.
Sædet er delt for at gøre det rimeligt nemt at komme til akkumulatoren under sædet. 24-03-2012
 
 
Nu kan det ikke vare længe – motoren er påfyldt motorolie og her på billedet er reversgearkassen ved at blive efterfyldt. 21-04-2012
 
Tekst og foto af Ebbe Makholm



-------------
Venlig hilsen



Anders


Posted By: Anders
Date Posted: 23 August 2012 at 23:52
PM 429 status 23. august 2012
 

Efter fem år stikker PM429 atter næsen ud i solen.

Det er dog ikke sket ved egen kraft for først skal en mindre utæthed ved brændstoftilførslen fixes.

 
 

Horn og lygter er endnu ikke monteret så der ligger stadig ledninger som skal forbindes senere.

 
 

- men sikringerne er på plads og i orden.

 
 
- så nu mangler vi blot at dreje nøglen og prøve at starte motoren.

 

ØV, der er åbenbart ét eller andet galt, så næste trin hedder fejlfinding på starteren.

(Bemærk i øvrigt at tragten til sanding også kan bruges til opbevaring af støvekost m.v.)

 
 
Tekst of fotos af Ebbe Makholm alle fotograferet den 23. august 2012


-------------
Venlig hilsen



Anders


Posted By: Anders
Date Posted: 10 March 2014 at 23:13
PM 429 status 10. marts 2014
 
Det er snart ved at være et år siden at jeg sidst berettede om PM426, men nu få I lige et par billeder.
 
 
Det har været en stor udfordring at få starteren til at virke ordentligt. Efter adskillige udfordringer bl.a. en afbrændt startlås blev man enige om at starte helt forfra med ledningsnettet. Det er vi nu ved at være færdig med, så endnu engang håber vi snart at få sporsat lokomotivet og få startet det, så vi kan komme igang med prøvekørsel og evt. justeringer.
 
 
----------------------------------
Foto og tekst: Ebbe Makholm
 
 


-------------
Venlig hilsen



Anders


Posted By: Anders
Date Posted: 16 March 2014 at 15:49
PM 429 status 15. marts 2014
 
****** TILLYKKE TIL BLOUSTRØD ******
 
Foto taget kl. 12:51:21
 
PM429 kørte idag
.. og jeg var altså andetsteds, men Alex har været så venlig at sende en flok billeder hvoraf jeg har udvalgt 6 stk. som viser turen fra bygningen hvor maskinen har været under restaurering de sidste syv år.
 
 
Foto taget kl. 13:25:22

 
Foto taget kl. 13:25:50

 
Foto taget kl. 13:39:36

 
Foto taget kl. 14:17:49

 
Foto taget kl. 14:27:06

 
På billedet 'VBV D3´s rute på flytbare sporrammer' har jeg angivet ca. hvor maskinen befinder sig på de andre billeder som Alex Udstad har taget. Altså ca. 1½ time om turen på flytbare sporrammer.
Men nu er maskinen så på 'rette spor' og vil fremover være at kalde VBV D3.

Der mangler dog stadig bl.a. diverse afprøvninger og justeringer, førerhus, udvendig maling og endelig dokumentation m.v. som skal bruges ved ansøgning om driftstilladelse hos Trafikstyrelsen.
---------------------- 
Tekst: Ebbe Makholm
Fotos: Alex Udstad
 


-------------
Venlig hilsen



Anders


Posted By: Anders
Date Posted: 03 April 2014 at 16:03
Film om Pedershåb nr. 429's første køretur i dens nye liv
 
Blovstrød Drengene har optget en film om Pedershåb nr. 429's, i Blovstrød benævnt D3, første køretur og sporsætning på det eksisterende spornet på teglværket. Mange tak for at dele den med alle os.
 
http://www.youtube.com/watch?v=8I_3X9GIPxc" rel="nofollow - SE HER


-------------
Venlig hilsen



Anders



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd. - http://www.webwiz.co.uk