Hammersholt teglværk
Hammersholt Teglværk, beliggende i Ny Hammersholt landsby, havde en bane til lertransport ca. 6 km lang i sydlig retning af værket. Undervejs krydsede denne bane en landevej umiddelbart inden
lergraven blev nået. Det var dog en grav, som kom til senere da gravene nær værket var udgravede. Sporvidden (afstanden imellem skinnerne også kaldet skinnestrengene) på denne bane var hele 900
mm hvilket var en atypisk sporvidde på teglværksbaner, der for langt de flestes vedkomne var 600 mm. På teglværkets smalsporede industribane anvendtes også damplokomotiver, der ligeledes var
stærkt atypisk for de oftest små baner ved teglværkerne. Oftest var det mindre benzin eller senere dieseldrevne motorlokomotiver. Se eksempler på disse vis dette link: ( http://smalspor.dk/search_anvendelse01.asp?choise=&soeg=Tglv - visit link )
I 1990 indstilledes produktionen på Hammersholt teglværk og bygningerne anvendes i dag til andet formål. Dog kan den teglværkskyndige finde tydelige teglværksspor på værket og på bygningerne, som for langt de flestes vedkomne stadig findes. Hvis du kører forbi værket bemærk da også den gamle trafostation nr. 190, der ligger på modsatte side af indkørslen til værket og som bærer navnet på værket. Dette er i øvrigt en sjov iagttagelse, når du f. eks. besøger forladte teglværker findes der langt oftest en trafostation, grundet det meget store elforbrug teglproduktion krævede de senere år. På døren til disse trafostationer er, på en støbt metalplade, anført navnet på værket og ordet ”Teglværk”. Herved røbes at det er et teglværk du står ved hvis stedet ikke røber det på anden vis, hvilket ikke sjældent er tilfældet da bygninger kan være fjernet eller på anden vis uigenkendelige.
I dag er der desværre ikke bevaret jernbanemateriel fra dette teglværk men landskabet bærer stadig, i lighed med en masse andre teglværker, præg af råstofindvindingen i form af ler.
Se foto af banen med mere på Erik V. Pedersens spændende webside http://evp.dk/index.php?page=hammersholt-teglvark - webside