Print Page | Close Window

Det der Aalholm slot

Printed From: Smalsporede industribanelokomotiver
Category: Museumsindustribaner
Forum Name: Forlystelsesbane/Havebane
Forum Discription: Forlystels- og tivolibaner samt private havebaner
URL: http://smalspor.dk/forum/forum_posts.asp?TID=147
Printed Date: 18 November 2017 at 17:00
Software Version: Web Wiz Forums 10.11 - http://www.webwizforums.com


Topic: Det der Aalholm slot
Posted By: Anders
Subject: Det der Aalholm slot
Date Posted: 03 April 2010 at 07:35
Hej Forum
 
Jeg har lige er par spørgsmål vedr. Aalholm jeg besøgte engang som barn:
  1. Ligger sporene stadig igennem skoven på Aalholm?
  2. Er der stadigvæk automobilmuseum?
  3. Restaurer de stadig gamle flotte biler?
  4. Har de stadigvæk den store modeljernbane?

Det vækker minder at tænke på det sted.

Fandt lige et link http://www.aalholm.dk/aalholmautomobilmuseumDANSK.htm - http://www.aalholm.dk/aalholmautomobilmuseumDANSK.htm  men der står at museum ikke er åbent i 2009!!!



-------------
Venlig hilsen



Anders



Replies:
Posted By: Svellen
Date Posted: 10 May 2010 at 00:47
Hej alle
 
 
Jo, sporerne ligger stadig i parken på Aalholm og kan såmænd nok befares efter en forudgående inspektionsrunde med PM´en.

Jeg er ikke helt sikker på om musset er åbent endnu, tvivler på de fortsat restaurer biler men mon ikke den store modelbane stadig eksisterer. Jeg husker den svagt fra et besøg da jeg var barn.
 
Der lå også engang en hjuldamper ved slottet. Hvad mon der blev af den ?
 
 
 


-------------
Jernbane hilsener

Svellen


Posted By: JCgimp
Date Posted: 17 May 2010 at 17:52
Hej forum

Banen på Aalholm ligger der ganske vist stadig som allerede sagt, men der skal væsentlig mere til end en inspektionstur med PM'en. Sporet er hårdt plaget af skinnebrud, og der er meget kraftig bevoksning i sporet. Og for i øvrigt, mener jeg at motoren på PM'en er frostsprængt.

Jeg skal ned og se banen som led i en cykelferie til sommer, så der kommer nok nogle billeder derfra når jeg kommer tilbage

med venlig hilsen
Jens


Posted By: JCgimp
Date Posted: 06 July 2010 at 11:30
Hej igen Forum

Nu har jeg været nede og kigge på Aalholm, holdkæft mand hvor ser det ud. Jeg fik desværre ikke taget mere end 3 billeder, da begge mine kameraer "døde" på en og samme dag men jeg kan da prøve at beskrive det.

I remisen hersker der nu nogenlunde orden, i forhold til de billeder jeg så sidste efterår. Der lå der en stor stak roebanebogier, og en masse andet gammelt jern foran PM'en. Stakken er nu væk. Gad vide hvem den er blevet afhændet til?

Ellers ligner strækningen sig selv, på den måde at der stadig er meget kraftig bevoksning i sporet, stadigt flere skinnebrud og meget andet. Til trods for det, ligger banen meget smukt. den går igennem en stor bøgeskov, hvor den efter den først kører over en granitbro over et mindre vandløb, for så at køre ud i en frodig eng. Derefter fortsætter den så ind i skoven igen, hvor vi opgav at gå ind. Bevoksningen var simpelthen alt for tæt, og der var alt for mange brændnæller

Også i svinget rundt om selve museet, lige efter Odin, må der have været flot at køre i de åbne vogne, udsigt over en dal, med frodige marker, og lyden af en traktor på marken. Ren idyl, simpelthen.

Med venlig hilsen
Jens


Posted By: Anders
Date Posted: 08 July 2010 at 14:39
Tak for svaret.
 
Men hvor mon de roebaneboggies stammer fra? kan det være fra deres passagervogne som de måske har ophugget? Og hvor mon de  er flyttet hen? Jernhandler? mon dog???
 
En skam med dine kameraer... forhåbentlig kan en opladning klare problemet
 


-------------
Venlig hilsen



Anders


Posted By: Svellen
Date Posted: 09 July 2010 at 00:16
Hej
 
 
Jeg tror ikke der er tale om ophuggede passagervogne. De står stadig i remisen, men der kan være tale om nogle ekstra boggies som der vel ikke er behov for at gemme. De er sikkert afhændet til et andet projekt.
 
Jeg mener iøvrigt at dele af materiellet er kommet fra Bornholm i sin tid


-------------
Jernbane hilsener

Svellen


Posted By: JCgimp
Date Posted: 09 July 2010 at 18:13
Hej

Det har sikkert været ekstra bogier, men det er da irreterende hvis de bare er belvet hugget op. Mange af de veteranbaner der kører på 700 mm, ville sikkert sagtens kunne bruge de bogier.
I øvrigt er meget af materiellet opbygget på sporvognshjul (!), det eneste materiel der kom fra Bornholm, er postvognen DBJ 326, som blev gjort 30 centimeter lavere... og resten kender i sikkert allerede

Med venlig hilsen
Jens


Posted By: The Kid
Date Posted: 10 July 2010 at 21:45
Jeg var faktisk lige forbi Aalholm her til aften.
 
Hvis i ikke har hørt det, bliver samlingen solgt på auktion.
http://folketidende.dk/aalholm-bilmuseums-biler-saelges - http://folketidende.dk/aalholm-bilmuseums-biler-saelges
 
For et par år siden gik jeg skoven rundt for at finde de gamle spor. Jeg husker svagt noget med at man stoppede et sted i skoven hvor man så kunne gå ud og bade. Det sted kunne jeg ikke finde igen.
 
Man sparker sig selv lidt bag i over ikke at have besøgt det noget oftere. Men sådan er det jo når man bor ret tæt på.
 
Mvh
Brian


-------------


Posted By: Thomas
Date Posted: 06 August 2010 at 12:25
Der er nogle tanker igang om hvad der kunne ske med samlingen af veteranbiler. Se link her:
http://www.lfvk.dk/%C3%A5lholm_projekt_side.htm - http://www.lfvk.dk/%C3%A5lholm_projekt_side.htm
 
Mine overvejelser går selvfølgelig mere på banen og den tilbageværende trækkraft. Kan den igen blive et aktiv på Lolland eller er der andre der skal overtage ?


-------------
De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Anders
Date Posted: 20 April 2011 at 10:56

Hej Alle

 

Lidt mystik er for mig blevet afklaret takket være forum på jernbanen.dk og disse link fra Niels Munck, angående den damper som i en årrække var oplagt i Nysted Nor nær Aalholm slot.

 

Damperen var tænkt som en turistattraktion som skulle sejle fra jernbane holdepladsen (trinbrættet) ved stranden "Stubberup Strand" til Nysted havn men passagerruten til vands blev opgivet pga. manglende rentabilitet grundet den nødvendige besætnings størrelse. Meget mere kan læses og ses i gamle avisartikler og billeder på linket https://picasaweb.google.com/haasantik/AalholmMuseetsHjuldamperFyrstSchwarzburg# - her!

 

 

Om jernbanen dens aktivitet og billeder fra dengang hele herligheden var i fuldt vigør og ikke mindst ses en flot fotokavalkade af tilstanden for banen fra 29. marts 2011. Se det hele https://picasaweb.google.com/haasantik/AalholmVeteranjernbane# - her!



-------------
Venlig hilsen



Anders


Posted By: Anders
Date Posted: 20 April 2011 at 12:59
Jeg fandtlige lidt mere på internettet
 
Teksten er klippet fra Nysted Lokalhistoriske arkivs webside  http://www.nysted-lokalhistorie.dk - http://www.nysted-lokalhistorie.dk
 
16/11 -1969
16. november. Som supplement til veteranmuseet og veterantoget har baron Raben Levetzau i Tyskland købt en 100-årig hjuldamper, som d.d. ankom til Nysted havn.
 
15/4 -1983
Foreningen til gamle skibes bevarelse har vist stor interesse for hjuldamperen "FURST SCHWARZBURG" af Nysted. Fartøjet ejes af baron J. 0. Raben-Levetzau, Aalholm. Skibet har i flere år været oplagt i Nysted Nor ved Aalholmparken.
Båden blev bygget i 1886 på et værft i Stettin for firmaet Schmeil und Friedrich i Hamburg og fik navnet: Schmeil & Friedrich III. Fartøjet solgtes i 1907 til et tysk-østrigsk dampskibsselskab i Dresden og navngaves "DØDVI”
I 1927 blev det overtaget af et andet selskab i Dresden og fik navnet ”Schwarzburg". Rederiet blev nationaliseret (Østtyskland) efter anden verdenskrig og administreredes fra Magdeburg. Fartøjet blev doksat i Svendborg i 1965 og derefter slæbt til Lolland.
I begyndelsen af 1972 blev fartøjet registreret i det danske skibsregister med navnet "FURST SCHWARZBURG”, - hjemmehørende i Nysted. Skibet er i dag i dårlig forfatning, idet ukendte har ribbet det for alt, der ikke er nagelfast.
 
8/2-1985
Den ca. 90 år gamle hjuldamper "Bad Schwartzburg", som i mange år har ligget i Noret på Aalholm-siden, skal nu hugges op og skrottes. Baron Raben-Levetzau købte den oprindeligt med den tanke, at den skulle sejle med turister i Noret, men på grund af mandskabsrestriktioner ville det blive for urentabelt. Skibet har oprindelig besejlet de tyske floder, men nu skal det altså skrottes af et produktfirma fra Køge, der får jernet i skibet for at udføre arbejdet. Der har måttet laves en speciel vej i parken på ca. 140 meter, for at man kan transportere damperen bort. Vejen skal kunne tage et pres på 30 tons.


-------------
Venlig hilsen



Anders


Posted By: The Kid
Date Posted: 22 April 2011 at 12:21
Jeg tror jeg vil tage forbi der et par gange i de kommende uger.
 
Jeg tager min bror med som arbejder for LF.


Posted By: The Kid
Date Posted: 22 April 2011 at 23:52
Okay, jeg var allerede forbi her til aften.
 
Her er en lille video fra trinbrættet.
 
Jeg uploader nogle billeder senere, men kun i en begrænset tid.
 
http://www.youtube.com/watch?v=6lGE0Gmgon0 - http://www.youtube.com/watch?v=6lGE0Gmgon0


Posted By: The Kid
Date Posted: 23 April 2011 at 13:36
Her er billederne, hvis linket virker.
 
Jeg har ikke redigeret dem, så de er som de er.
 
http://s71.photobucket.com/albums/i140/Cozmic_Kid/Aalholm/?albumview=slideshow - http://s71.photobucket.com/albums/i140/Cozmic_Kid/Aalholm/?albumview=slideshow


Posted By: JCgimp
Date Posted: 17 June 2011 at 13:12
Jeg har sikkert allerede sagt det før, men hvor er det ærgeligt at der ikke køres på banen mere, eller at museet for den sags skyld ikke eksisterer længere!

Med venlig hilsen
Jens


Posted By: Thomas
Date Posted: 07 January 2012 at 09:59
  Exclamation De 224 biler sættes på offentlig auktion til august 2012 iflg. boets bestyrer, advokat Uffe Baller.
Det skal nok blive et tilløbstykke for os, der kan huske mange af bilerne og vil sikkert tiltrække samlere fra både ind- og udland.
 
Den store gule hal er under nedrivning. Da jeg så området i oktober 2011 var hallen allerede tømt.
 
 


-------------
De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Thomas
Date Posted: 11 August 2012 at 18:58
Hej


Jeg har "løst billet" til den meget omtalte auktion d. 11/8 - 12/8 2012 og med strålende sol lørdag, skinnende chrom, store forlygter og en fungerende modeljernbane er optakten ihvertfald vellykket.

Jeg kan ikke vurdere de gamle bilers tilstand i forhold til den mindste pris der forventes, men har nydt at gense dem igen denne dejlige sommer lørdag.

Der er åbent i hele den tilbageværende del af musset - den store gule hal blev jo revet ned omkring årsskiftet og derfor er mange af de efter min mening flotteste biler stillet op udendørs hvor de trods mange års glemsel stadig kan funkle.

Indendørs bemærkede jeg den meget omtalte "kongevogn" (LOT 043) der stadig holder sammen med det normalsporede damplokomotiv N 186 som DJK altså ikke har afhentet endnu. Der er også en DSB Perronvogn på auktion, men her medfølger en Chevrolet og 2 Austin automobiler - det hele poolet sammen til håndværkertilbudet LOT 081.

Der er åbent til modeljernbanen og så tænkte jeg at jeg da hellere måtte kigge i en masse kasser med lokomotiver, spor og vogne men nej, anlæget er sat i stand så det kan køre og det gør det non stop (LOT 080).

3 af de lukkede passagervogne fra banen i slotsparken er kørt ud på sporene hvilket har krævet nogen oprydning i brombærkrattet der støder op til den gamle overdækkede banegård. Hvordan de er trukket ud kan man fantasere om, men realismen siger en traktor eller teleskoplæsser. Vognene ser fine ud, selvom de ikke er autentiske.

Jeg kan ikke finde banemateriel i auktionskataloget og Odin er på sin plads.

Jeg har mødt mange der ligesom jeg har fulgt Aalholm Automobilmuseum både da det var åbent og udefra efter lukningen. Alle virker glade for gensynet.

Kan vi så se nogle billeder spørger I. Det kan I.


 





 




 

 



-------------
De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Thomas
Date Posted: 12 August 2012 at 23:26
Hej
Jeg fulgte naturligvis også selve auktionen, men mødte så tidligt at jeg kunne nå endnu et eftersyn medens højttalerne piskede en stemning op. Vejret var med os og allerede kl. 10 var der trængsel på parkeringsområderne.
Auktionen kom i gang med ca. 1 times forsinkelse grundet de mange der ville registrere sig men så rullede buddene også ind fra pladsen, pr. telefon og via internettet.
Auktionarius iført habit og orange slips afviklede show´et med humor og præcision. Om forventningerne belv indfriet kan jeg ikke afgøre men jeg blev underholdt. 
 
 
Lokomotivet der vakte baronens interesse for teknik

 
 
Detaljer på N 186

 
 
Vognstammen er kørt ud men er ikke på auktion
 
 
 
Odin har fået selskab
 


-------------
De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Thomas
Date Posted: 13 August 2012 at 19:15
Hej
 
 
Det blev en herlig weekend selvom det da er trist, at samlingen er blevet spredt, men set med vores øjne er det http://smalspor.dk/search_ejer01.asp?choise=&soeg=aalholm&Submit=S%F8g - status quo .
 
Nu registrerer vi ikke vognmateriel, men der er ihvertflad fortsat 3 stk. kupe-vogne (de var kørt udenfor i anledning af auktionen) og nok 2 åbne og 2 overdækkede vogne (som jeg husker det fra for mange år siden sammenholdt med gamle foto´s).
 
Der er også en tender, der indeholdt gastanken til damplokomotivet.
 
Banen er ikke intakt. Der er som tidligere beskrevet mange skinnebrud og inde i skoven er der fjernet 50 - 100 m spor på tracéen mod syd.
 
Vi kan glæde os over, at dette materiel opbevares indendøre og at der måske bliver mulighed for at se det i aktivitet igen et andet sted, selvom der ikke er tale om originale industribanevogne.
 
På den anden side er vognene fremstillet til brug på banen for snart 50 år siden...
 
Links om auktionsdagene fra den lokale presse:
 
http://folketidende.dk/artikel/bilauktion-ved-aalholm-skabte-k%C3%B8 - http://folketidende.dk/artikel/bilauktion-ved-aalholm-skabte-k%C3%B8
 
http://folketidende.dk/artikel/aalholm-solgte-74-millioner-veteranbiler - http://folketidende.dk/artikel/aalholm-solgte-74-millioner-veteranbiler
 
Resultater:
 
http://www.rmauctions.com/AuctionResults.cfm?SaleCode=AL12&SortBy=RO&View=Normal&Category=All&Currency=EUR -
 
3 raske gutter ulasteligt klædt i hvide t-shirts er på vej hjem efter at have hygget sig i den grad.


-------------
De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd. - http://www.webwiz.co.uk