Print Page | Close Window

Dagebüll og Lüttmoor

Printed From: Smalsporede industribanelokomotiver
Category: Industribaner
Forum Name: Nuværende Industribaner udland
Forum Discription: Tips spørgsmål og andet for aktive industribaner i udland
URL: http://smalspor.dk/forum/forum_posts.asp?TID=141
Printed Date: 19 November 2017 at 00:03
Software Version: Web Wiz Forums 10.11 - http://www.webwizforums.com


Topic: Dagebüll og Lüttmoor
Posted By: Bent H
Subject: Dagebüll og Lüttmoor
Date Posted: 09 July 2009 at 00:18

Dagebüll

Kristi Himmelfartsdag eller for den sags skyld en anden søn- eller helligdag er en god dag at besøge det tyske Kystinspektorats materielpladser. Porte og adgangsveje er godt nok låst og spærret med bom, og p-forbudskilte er talrigere end turister, men materiellet er hjemme. I Lüttmoor og Dagebüll var lokomotiverne i remisen, men det er altid bedre, end hvis de er på Nordstrandisch Moor , Oland eller Langenees. I alt stod der seks lokomotiver på de to materielpladser. I følge tyske entusiaster skulle der have været otte, så to må have været ude eller på værksted, hvis de da overhovedet eksisterer endnu.

Kystinspektoratet, der i Sydslesvig hedder ALR, havde i Dagebüll foruden tre lokomotiver, femten tipvogne, fem fladvogne, en tankvogn, en renovationstransportvogn, to skurvogne og en personvogn alt i 900 mm. Lokomotiverne var alle Schöma. To var mere end en snes år gamle, og et var omkring 10 år efterhånden. Det "nye" virker noget større i overbygningen, men har samme typebetegnelse, som de ældre.

Tre af fladvognene var læsset med henholdsvis en gravemaskine, en tjæremaskine og to beholdere med fugemiddel til at binde stenene på bølgeafvisnigsfladerne. Banedæmningen er under nyanlæg, idet den forhøjes. Den stigende vandstand i verdenshavene gav for mange dage, hvor der ikke kunne køres på grund af oversvømmelse.
 
På billedet ses en skurvogn, vognen med tjæremaskinen, en tom fladvogn, fladvognen med fugemasse, personvognen og endnu en skurvogn.
 
Her ses tipvognene, som bruges til udkørsel af sten.
 
De private toljer må køre uden for normal arbejdstid, men selv om jeg var der i 1½ time, var der ingen trafik. Der er i øjeblikket 48 troljer efter helt nye oplysninger. For bare et par år siden var der 33. Hvorfor en af dem har parkeret sin trolje lige skiftet, ved jeg ikke. Motoren låses, men troljen efterlades i "frigear, " så andre troljeejere frit kan skubbe dem uheldigt parkerede trolje ud på rangerhovedet, så enhver trolje kan komme fri fra rækken. Mange af dem har ikke vendegear, så de kan ikke bakke, uden at man skruer motoren af og vender den, men det betaler sig naturligvis ikke blot for at bakke ti meter. Ingen trolje har alligevel motor, der kan skubbe hele rækken. Troljerne flyttes med håndkraft en eller to ad gangen.
 
På fotoet holder trolje 26 i skiftet. Dernæst følger 5, 39, 3, 11 og 9 nærmest fotografen. Alle troljerne er åbne.
 
Her ses 21, 17, 33 og 47 med sidstnævnte nærmest fotografen. Den har været til syn for nyligt og her desværre fået nyt nummer. Af det høje nummer kan man ikke udlede, at det er den nyeste. Da antallet for et par år siden var 33 troljer, var der troljer med højere nummer end 33, så heller ikke nummeret givet et tip om antallet.
 
Billedet viser en del af materiellet set med tele over hegnet. Foruden to lokomotiver, et ældre og et nyt ses to skurvogne, nogle fladvogne og en bænkevogn. Endnu et lokomotiv stod uden for fotoets højre kant.
 
 
Lüttmoor
 
Lüttmoor er plattysk og betyder Lillemose, men det er navnet på en hallig. På dansk hedder den Nordstrand Mose og på højtysk Nordstrandischmoor. Materielgården kaldes også Lüttmoor. Den ligger i Beltringharder Koog nordvest for Husum. En koog er et inddiget område, der tidligere har været havbund. En hallig er et stykket højtliggende havbund, der er tørt ved normalt højvande og kun oversvømmes ved ekstreme højvander, hvilket på Lüttmoor og Oland vil sige omkring 30 gange om året og på Langenees 50 gange om året, fordi den ligger lavere og mere udsat. Mens der findes vadehave mange steder i verden, findes der kun halliger i Sydslesvig. I Danmark havde vi også indtil 1999 halligen Jordsand, men så tog klimaændringerne den under en stomflod.
 
 


-------------
Venlig hilsen

Bent Hansen



Replies:
Posted By: Thomas
Date Posted: 22 July 2012 at 22:50
Dagebüll

D. 21/7 2012 var det så min tur til, at kigge på Halligerne i forbindelse med ferie på Rømø.

 
Det er en fin tur gennem Rudbøl Grænse og så ud langs kysten mod først Dagebüll og senere Lüttmoor.
 
Vi starter med Dagebüll hvor jeg ca. kl. 07:45 ankom, fik parkeret trods de mange forbudsskilte og var så heldig at se flere troljer i funktion.
 
 

Oversigt over materielpladsen hvor alle lokomotiver formentligt i dagens anledning var kørt i remise

 

En af de troljer der holdt på banegårdpladsen
 
 
 
Endnu en trolje, et tårn (som jeg ikke kender formålet med) og dele af banetraceen 
 
 
http://www.inselbahn.de/index.php?nav=1401001&lang=1 - Materiel
 


-------------
De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Thomas
Date Posted: 25 July 2012 at 10:13

 

Lüttmoor
 
D. 21/7 2012 lykkedes det også at finde Lüttmoor og adgangen var noget lettere end den lokale bagerjomfru antydede. Da jeg talte med hende lød det som om, at jeg skulle ud på en længere gåtur. Efter lidt søgen ad små veje langs digerne stod jeg pludselig med udsigt over banegården.

 
Det nyeste Schöma lokomotiv holdt lige indenfor porten
 

 
De 2 grønne Shöma lokomotiver holdt inde på pladsen mellem mandskabsvogne
 

 
Banen løber langs diget, krydser mod vest og løber på dæmning ud til øerne
 
 
 

  
Banegården foran remiseområdet hvor de lokale´s troljer kan udveklse passagerer og rejsegods. Den røde bygning til højre må være garager for de efterladte biler
 
 
http://www.inselbahn.de/index.php?nav=1401002&lang=1 - Materiel  
 


-------------
De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Gert
Date Posted: 05 August 2012 at 10:28
Dagebüll
 
Hermed et link til en lille film om banen.
 
6 PS zum Überleben - mit der Motorlore durchs Wattenmeer
Eisenbahn-Romantik, 22.7.2012 | 29:14 min
 
http://www.swr.de/eisenbahn-romantik/767-hallig-lorenbahn-wattenmeer/-/id=98578/nid=98578/did=9776188/1m6n1sd/index.html - http://www.swr.de/eisenbahn-romantik/767-hallig-lorenbahn-wattenmeer/-/id=98578/nid=98578/did=9776188/1m6n1sd/index.html
 
Mvh. Gert Højgaard


Posted By: Anders
Date Posted: 08 July 2016 at 21:32
Så har Bent H igen været på tur i Dagebüll.


Trolje 32/97



Trolje 54



Påskrift på 55



Påskrift i 55


Trolje 55



Tog på privatbanen med varmevogn (HW formentlig Heiss-Wagen.) Varmeslangerne var dog ikke tilsluttet personvognene. DB-vognen havde formentlig også elvarme



Trolje 4/97 ankommer med beboere



Trolje 4/97 ankommer bl. a. med eget skrald og andet godt.



Trolje 6/97



Tekst i trolje 6/97



Trolje 4/97



Trolje 4/97



Afsporing


                                                                 

Tekst og Foto 07.07.2016 af Bent Hansen


-------------
Venlig hilsen



Anders


Posted By: Anders
Date Posted: 08 July 2016 at 22:10
Bent Hansen besøgte også Lüttmoor


Trolje 9/97



Trolje 1/97



Et af væsenets uden nr.



Et anden af væsenets uden nr.



Kroens lille lokomotiv



Vogn uden nr.



Ruths trolje 7/97.


                                                                    

Fotos og tekst 07 07 2016 af Bent Hansen




-------------
Venlig hilsen



Anders


Posted By: Thomas
Date Posted: 12 August 2017 at 10:27
Bent Hansen besøgte Dagebüll d. 18/7 2017 og fik dejlige motiver


Persontog kommer til Dagebüll. Tilsyneladende civile. En udflugt? Fremført af det nyeste lokomotiv







Trolje uden plade, men med et pink skilt "Make Unicorns great again" og på fronten en enhjørning samt Trumps sl*gord. Skiltet i pink solgte mest til pigeværelserne !



Godsvogn 49.





Trolje 55.



Trolje 54. Ikke set før.



Trolje 18. Denne er ikke fotograferet før !




Det næstnyeste lokomotiv ankommer.


-------------
De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd. - http://www.webwiz.co.uk