Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Industribaner » Nedlagte industribaner
  New Posts New Posts RSS Feed - Hastrup Mørtel og Singles
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Hastrup Mørtel og Singles

 Post Reply Post Reply
Author
Message Reverse Sort Order
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hastrup Mørtel og Singles
    Posted: 22 December 2007 at 12:56
Så fandt jeg de gamle fotos de er alle fra marts 2001.



Loket.
 


Motoren er Ford A
 
 


Og så dette mærkelige apparat. Der har siddet en motor på den ogh remtrækket ses igennem højre væg. Det ses ikke at den har aksler med jernbanehjul men det har den. Hele loket eller hvad det er er lukket inde i en kasse. Så en plads tiol en fører er der ikke. Derfor tror jeg at den har tjent som transportabel "stationær motor".


Edited by Anders - 05 July 2022 at 20:42
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 December 2007 at 10:23
Jo... Hastrup det ligger ved Præstø på den gamle hovedvej 151som nu er erstattet af E47. Man kører fra København mod Køge og videre af 151 igennem en by ved navn Tappernøje. Lidt efter kommer en rundkørsel og kører man ligeud der kommer en lavning med en kro som er gul og hedder Udby Kro så skal man til højre og såå er man der.
 
God fornøjelse. Der står også en anden gammel sporting som sandsynligvis har tjent som kraftkilde til noget grave eller sortér udstyr. Den så jeg ikke ved mit sidste besøg... Havde ikke så meget tid til den sl*gs da min familie sad i bilen...
 
 
Jeg finder lige lidt billeder derfra inden for et par dage og lægger ind i databasen
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Svellen View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Joined: 18 January 2006
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 December 2007 at 02:25

Materiellet står på privat område og der er reelt adgang forbudt. Jeg har selv engang været "trængt ind" i et forventet paradis for smalsporsentusiaster, men blev klar over at det reelt var ejerens have jeg stod i da han dukkede op og gjorde mig opmærksom på, at min store interesse ikke berettigede mig til, at betræde hans grund. Lad mig opfordre til, at man aftaler besøgene og iøvrigt ikke altid forsøger, at købe alt materiel til brug på egen havebane. Der findes folk som uden absolut at, skulle bringe deres gamle lokomotiv i køreklar stand kan have deres grunde til, at have det stående hvor det engang blev anvendt. Endvidere fortjener de lokomotiver, der istandsættes det rette banemiljø og det opnås alligevel bedst i større sammenhænge som f.eks i Hedeland eller Blovstrød.

Kan I have en rigtig god jul og et godt nytår

Svellen


Edited by Svellen - 22 December 2007 at 02:29
Jernbane hilsener

Svellen
Back to Top
Christoffer View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 23 October 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christoffer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 December 2007 at 01:33
Trevligt reportage!
Känner igen motsvarande situation på flera ställen i Sverige.
Var är det beläget i Danmark?

MVH
Christoffer
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 December 2007 at 12:28

Det gamle lokomotiv ved Hastrup Mørtel og Singles

står der stadigvæk

 

 

 

Lokomotivet samt en del tipvogne står fortsat ved den gamle grusgrav nær Præstø tæt ved den gamle Kro Udby Kro.

Ved et besøg den 1. december 2007 i nærheden af grusgraven var jeg lige forbi for at konstatere at alt var som da jeg besøgte stedet for over 10 år siden. Det var det. Lokomotivet som er hjemmebygget står med motor gearkasse samt vendegear på pladsen med omkring 6 - 7 hele tipvogne samt et par gamle Fordson traktorer med mere. Ja et lille studie i grusindvinding for 40 år siden kan gøre her.

Motoren er en Ford A eller B motor på omkring 40 - 45 Hk. Loket er forsynet med hus og har uden tvivl været et af de mest vellykkede hjemmebyggede lok set i Danmark med gensyn til udseende. Hele systemet er 600 mm men ved forrige besøg sås også sporrammer i varierende sporvidde. Loket er naturligvis hårdt ramt af vel 30 års virkeløst ophold udendørs men hvorfor de fortsat står og sygner hen ligger hen i det uvisse. Rygter, for år tilbage, talte om at ejeren ikke ville afhænde banen. Om det stadig holder stik må jeg lade være usagt. Men lige pludselig er møget jo væk, ved et ejerskifte, det er set før og så forsvinder det lille lok for evigt.

Omvendt er det dejligt fortsat at kunne finde et sted at snige sig ind og finde et industribanelok det er jo ikke hverdagskost længere.

 



Edited by Anders - 19 December 2007 at 12:29
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,719 seconds.