Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Smalspors Forum » Arkiv
  New Posts New Posts RSS Feed - Amar' Lillebane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Forum LockedAmar' Lillebane

 Post Reply Post Reply
Author
Message Reverse Sort Order
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Amar' Lillebane
    Posted: 26 October 2007 at 13:47

Metroen er ikke den eneste jernbanevirksomhed på Ama'r



Banens lokomotiv under rangering ved remisen. Det er netop blevet vendt på drejeskiven som ses lidt af i forgrunden. Sødt lille lok. Foto AKH 27/8 2007
 
Tog har altid haft en plads i børns hjerter. Toget kører også lige ind i børns univers fra alle spor. det være sig ”Thomas the engine” til ”Per post”, som hjælper med at reparerer et lokomotiv til hele julekalender hvis handling tager udgangspunkt i jernbanen og du kan selv finde flere. Så det er jo ikke underligt at børn har romantiske drømme om jernbanen og alle dens forunderlige sider.

Nu for eksempel for snart et par måneder siden jeg gik en tur ad Wermlandsgade op til Amagerbrogade og tænkte over livet. Pludselig stoppede jeg op. Hvad var det jeg havde skimtet ud af øjenkrogen? Arhhh??? Nå tilbage igen og et kig ind igennem lågen til noget som mest af alt lignede en parkeringsplads åbnede sig et overdådigt jernbaneanlæg. Det som havde fanget mit nysgerrige øje var et overkørselssignal som jo ikke kan forveksles med ret meget andet i vore dage.  Det var en stor bane med en sporvidde, på de interimistiske skinner lavet af en lægte med en overflade af vinkeljern, på ca. 500mm vil jeg tro. Det må jeg lige spilde en 100 minutter på at kigge på.  Snart fandt jeg en herre som jeg kunne spørge om hvad det var jeg stod midt i.

 



Det var disse to overkørselssignaler som fangede min opmærksomhed. Flotte ikke? Foto AKH 27/8 2007

 
Indtil videre er banen bestykket med et lokomotiv som drives af adskillige bil batterier og en startmotor med remtræk, fortalte han. En opladning af batteripakken kan holde til tre dages normaldrift. Dvs. uden for mange voksne og ej heller ved snekørsel som belaster loket yderligere. Lokets konstruktion er en besynderlig cocktail. Det er leddelt og i hver ende er en boogie med to aksler. I midten lige under førerrummet er ligeledes en boggie med to aksler. Om hvor vidt denne også kan dreje i kurver kunne jeg ikke lige se. Men et lavt akseltryk må der da være kommet ud af det. Måske heller ikke så dårlig en ide. Da skinnerne er lavet på en bund af en almindelig lægte med et skinnehoved af enten vinkeljern eller u-jern. Disse ligger nydeligt og hviler på sveller af forskallingsbrædder. Monteringen er gjort med vinkelbesl*g. Det virkede solidt nok efter sporets tilstand af dømme. Nå, lokomotivet er fint malet grønt med alle de nødvendige håndtag samlet i en styrepult inde i det trange førerrum. Det er forsynet med lovmæssige kendingssignaler samt tyfon spejle osv. Køretøjernes komfort sikres igennem montering af fjederpåvirkede puffer samt affjedring af materiellets aksler. Alle vogne og lok er fint fremstillet ned i detaljerne dog uden forbilleder ud over fantasien. Hele baljen er forsynet med bomærke SHB samt vingehjul.
 


Den flotte gitterbro med stationen i baggrunden med billetsalg og venteværelse samt perron. Foto AKH 27/8 2007
 
Nyt vogn materiel var under opbygning da jeg besøgte stedet og lur mig om ikke der er sket noget til næste forår. Det nye design bliver meget børnevenligt med dyrefigurer på vogne. Ønsket om et nyt lok kom også til udtryk.

Jo her er skam tale om en virkelig jernbane. En værdig afløser for den gamle Amagerbane som jo i øvrigt løb ikke langt fra den nyere bane.

Det skal dog for god orden fortælles af intet hvad jeg kunne se hverken hjul skinner eller noget stammer fra "rigtige" jernbane. Her tænker jeg naturligvis på genbrug fra industribaner eller andet. Det hele er hentet på genbrug og svejset sammen af driftsbestyreren selv som velvilligt fortalte en mase om arbejdet med banen. En færdighed ud i elektronik kom klart til udtryk da overkørsler og signaler fungerede med farvede lys. Anlægget er også udstyret med en flot bro over et vandfyldt floddelta med krokodiller. En gitterkonstruktion ligeledes meget fint udført og indført i ”Wild West” kulissen med det rige dyreliv påmalet bygningen som banen snoede sig igennem på sin rejse rundt på grunden.

Sjovt at finde sådanne perler på sin vej som man ikke levnede mange chancer for at overraske én længere.

 

 

 

God fornøjelse I Amarkanere



Edited by admin - 27 July 2022 at 22:46
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 1,457 seconds.