Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Industribaner » Nuværende Industribaner udland
  New Posts New Posts RSS Feed - Halligbanerne, Nord Tyskland
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Halligbanerne, Nord Tyskland

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Bent H View Drop Down
Senior Member
Senior Member


Joined: 30 May 2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bent H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Halligbanerne, Nord Tyskland
    Posted: 11 September 2007 at 20:53
Halligbanerne

For ikke mange år siden havde jeg bare et par 100 meter til nærmeste industribane, og inden for 10 kilometer var adskillige. I dag er der mere end 100 kilometer til den nærmeste. Formentlig er det Pindstrup Mosebrugs bane i Fuglsø Mose. Det er imidlertid hurtigere for mig at køre til Dagebüll lige syd for grænsen, hvor der er en længere 900 mm anlægsbane endog med persontrafik. En lille halv time syd herfor i Lüttmoorsiel findes en tilsvarende, men ikke nær så stor bane i kun 600 mm sporvidde. Begge baner var beskrevet i Jernbanen nr. 5 for 2005, og de har jævnligt været omtalt i Tipvognen, Industribaneklubben blad. 26. august 2007 kom jeg forbi igen i andet ærinde, men jeg tog nogle foto. Det er ikke de bedste, jeg har taget, og motiverne var ikke de mest spændende, jeg har mødt på stedet, men det er de eneste digitale, jeg har! I Dagebüll stod solen ved middagstid rigtig dårligt, idet de indfødtes og turisternes biler stod i vejen for optagelser i rette belysning.

Troljerne her er grundlæggende anderledes end vore dambrugstroljer. Motoren er nu også her en standard-havefræsermoter, men kraftoverføringen sker blot ved rem. Når troljen holder, og motoren kører i tomgang, er remmen slap. Når den med en spindel strammes, begynder troljen at køre.



Billede mærket Lüttmoor 4 viser den lokale Bauhof med to mindre, ældre Schömaer og en nyere og større Schöma formentlig 5540/1998, type CHL20G samt to skurvogne og en fladvogn. Hegnet viser, at jeg ikke var "inde". Det var søndag og porten var låst.
 


Næste billede mærket Lüttmoor 3 er taget samme sted, men lige uden for hegnet. Det viser formentlig kroens lokomotiv samt en større personvogn. Lokomotivet har jeg ikke set siden 1986, hvor jeg kørte med det i bidende kulde over et isl*gt Vadehav. Da tilhørte det kroværten på Nordstrandischmoor og havde nr. V 21 og var Diema 1870/1956. Type DL6 med 5,5 hk og en vægt på 1 t! Dataene er næppe ændret siden, men lokomotivet er i dag uden plade og nummer.
 


Foto Dagebüll 7 viser en trolje bygget af profiljern, glas vandfast krydsfiner og forhåndenværende trykimprægnerede spærrester. Har man ikke sådanne ved hånden, kan man som nabotroljen bruge en forlist ilanddreven fiskekugle som buffer! Billedet er taget i medlys, som det ses, men der er rigtignok kommet en bil med også. Da det er min egen, accepteres det. Motivet er trolje 33/97. Lidt af 7/97 ses. Fiskekuglen er her undtagelsesvis ikke en buffer, men motorhjælmen!
 


På Dagebüll 4 ses et udvalg af ældre og nyere materiel. Selv om de ser hjemmebyggede ud, er rammen dog professionel, og materiellet skal godkendes jævnligt. Fra tid til anden oplever jeg at en trolje, hvor jeg noterede træramme pludselig møder op med splinterny jernramme. "Den med tyren" er mærket "Turbodiesel" og den har nr. 6/97. Til venstre nr. 14/97, der netop har fået ny jernramme. Til højre nr. 47/97, der for nyligt er bygget om med lukket passageraptering.

Oversigten over troljerne omfatter de troljer, jeg har set i de senere år.

Bent Hansen.



Edited by admin - 02 August 2022 at 08:16
Venlig hilsen

Bent Hansen
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,785 seconds.