Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Alt andet med relationer til industribaner » Alt hvad hjertet begærer
  New Posts New Posts RSS Feed - Spandkædegravemaskiner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Spandkædegravemaskiner

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message Reverse Sort Order
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Spandkædegravemaskiner
    Posted: 05 July 2013 at 22:19

Se denne film fra youtube om spandekædegravemaskiner. Fantastisk ser det ud nå den kører . Sikken en maskine

 
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 June 2013 at 08:11
Brochuremateriale fra Bagger- und Maschinen Bau

Brochuren er fra 1956 så på det tidspunkt baserede man stadig transport af råstoffer på smalsporede industribaner.

Nyd de indscannede sider, som vi har fundet i arkivet over Knabstrup Teglværk.

Jeg tror dog firmaets 3 spandekædegravemaskiner var ældre og sikkert af et andet fabrikat, men dengang som nu blev der jo sendt salgsmateriale ud fra leverandørerne.









Edited by Thomas - 14 June 2013 at 08:19



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 October 2012 at 18:57
Rørdal
 
 
I august 2012 havde jeg et par dage lejlighed til, at komme rigtigt tæt på den store spandekædegravemaskine i Rørdal ved Aalborg.
 

Kl. 9 om morgenen med løfter om en flot dag i bruddet.
 

Spandende fjerner langsomt materialet i morgendisen.

Så er det tid til, at starte den lange tur hjem. klokken er også blevet 18. Forinden skulle der fotograferes.

Det lange transportbånd har for mange år siden overtaget tipvognstransporten i bruddet.



Edited by Thomas - 16 October 2012 at 18:58



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2010 at 10:53

Spandekædegravemaskiner ved Kählers teglværk, Svendstrup ved Korsør

 

Spandekædegravemaskine fra den tyske fabrik Alw.Taatz, Halle. Foto PA 1972
 
Her er to spandkædegravemaskiner ved Kählers Teglværk i Svendstrup ved Korsør i 1972. 
Den ene er bygget af Alw.Taatz, Halle. Der står også 1870 på skiltet men det er vel et byggenr. Den var næppe så gammel. 
Den anden kan jeg ikke tyde pladen på.
 
 
Spandekædemaskine af ukendt fabrikat. Foto PA 1972
 
Tak for materiale til Peter Andersen
 


Edited by admin - 28 October 2023 at 20:37
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 February 2008 at 11:24

Nu er spandekædemaskinens indentitet  fra Skævinge teglværk fundet.

 

Ved intensiv studeren i en salgs brochure fra Pedershaab maskinfabrik som jeg har fået fra en lige sindet er det lykkedes mig at indentificere maskinens ophav. Jeg lægger et billede ud af den identiske maskinetype fra PM senere når jeg er i nærheden af min scanner. Det er en type P.M. 25. For at sætte maskinens størrelse i relief kan jeg lige snuppe et par data fra prospektet. Der fremstilledes tre typer spandekædemaskiner fra Pedershaab. Type P.M. 15 og  P.M. 25 samt P.M. 30

 

Afskrift efter bruchure: P.M. Gravemaskiner Slæbeskovl - Ske - Grab og Spandekædemaskiner.

 

Type 15

Type 25

Type 30

Kapacitet kubik meter pr. time

15 – 20

25 – 30

35 - 40

Nødvendig Hk

10

20

30

Udlæggerens længde, m

6

8

10

Gravedybde, m

4,5

6

7

Sporvidde, mm

1500

1750

2500

Vægt ca. kg

8500

11500

13000

 

Kørehastighed indrettes efter Materiale, hvor Maskinen beregnes af skulle arbejde.

 

Årsmæssigt ved jeg ikke hvor vi er henne, jeg har ikke kunne finde noget årstal i salgsmaterialet, som iøvrigt er på 11 sider.

 


Edited by Anders - 05 February 2008 at 21:38
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Svellen View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Joined: 18 January 2006
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 April 2007 at 12:04
Hej Anders
 
 
Flot billede der.
 
Der må også findes ligende foto´s fra Wevers Teglværker eller Frederiksholm Teglværker i Nordsjælland ?


Edited by Svellen - 19 April 2007 at 12:05
Jernbane hilsener

Svellen
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 April 2007 at 21:51

Hej Svelle

 

 

Jeps, det er også ganske rigtigt og en bekendt af mig har sendt et billede taget i november 1979 ved Skævinge Teglværk, som Borup teglværk hed.

Et dejligt billede af en tilsyneladende virksom spandkædegravemskine som af årsager, jeg ikke altid billiger, er erstattet af en larvefodsgravemaskine af den type der kaldes gravko og som findes over alt i DK. Bemærk tipvognsporet til højre for maskinen. Sporvidden er væsentligt større på gravemaskinen som også benytter spor til kørsel langs graveranden.

Maskinen får spændt en tipvogn under aflæsningstragten, som er den part som rager ud over tipvognssporet, og trækker tipvognen langs med kanten af graven samtidig med at den skraber leret op med sine spande og kaster det ned i den medbragte tipvogn. Når denne er fyldt kobles den næste vogn under tragten og spandkædemaskinen fortsætter indtil hele toget er læsset.

Sikke et syn!

 



 
Fotografen skrever:
Det vedhæftede foto er fra Borup Teglværks lergrav i Skævinge 1979. Jeg husker ikke fabrikatet, men mener, det ikke var Carl B. Hoffmann.
 
Tak for foto og materiale til brug for identifikation af disse imponerende gravemaskiner.
 
Desværre er det ikke lykkedes mig at komme fabrikat nærmerer endnu og fremskridtene er ikke i hastig fremgang. Der er ikke overført mange data om dem til i dag.


Edited by admin - 28 October 2023 at 20:29
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Svellen View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Joined: 18 January 2006
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 April 2007 at 19:50
Hej
 
Jeg har ladet mig fortælle, at Borup Teglværk ved Skævinge brugte spandegraver i 1970´erne. Ved nogen noget om det ?
Jernbane hilsener

Svellen
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 March 2007 at 11:01

Hej Svellen

 

Tak for dit flotte billede af en afart af en spandkædemaskine. De bruges åbenbart stadigvæk i teglværksindustrien... men også hos entreprenørerne finder de anvendelse ved kabellægning.

Ligeledes har jeg fået svar via mail med gode oplysninger om producenter med mere.

Der findes jo foto af disse maskiner men jeg har ikke set fabrikat nævnt på nogen af disse. Tidsskriftet har også nogle billeder af maskinerne men her er det også sparsomt med information. Det er langt oftest lokomotiverne som interesserer ved siden af gravemaskinen som bliver detaljeret beskrevet. Forståeligt nok vil somme måske sige men gravemaskinerne er væk for altid. Mig bekendt, findes der end ikke rester af en spandkædegravemaskine, til lergravning eller anden brug i lergrave eller grusgrave i Danmark, længere. Eller gør der?

Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Svellen View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Joined: 18 January 2006
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 March 2007 at 22:00


Moderne spandekædegravemaskine på Teglværk i Sønderjylland.
Maskinen arbejder indendørs i sumphus.


Edited by admin - 28 October 2023 at 20:23
Jernbane hilsener

Svellen
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,258 seconds.