Smalsporede industribanelokomotiver |
100-årig dræsine genfundet |
Post Reply |
Author | |
Anders
Senior Member Joined: 25 December 2005 Location: Denmark Status: Offline Points: 232 |
Post Options
Thanks(1)
Posted: 20 February 2017 at 23:57 |
Roebanefund med aner tilbage til 1. verdenskrigs skyttegrave Rester af den gamle motordræsine med sporvidden 700mm ligger i skrotdyngen af gammelt jern deriblandt skinnerester fra sukkerbanen antageligt. Motordræsinens transmission til den eneste aksel med træk. Disse motordræsiner blev efter krigen udbudt til salg til civilt brug. Således også i Danmark gennem fa. Hans Sommer. Herfra købte Vesterborg Saftstation (under De danske Sukkerfabrikker) i 1920 en motordræsine monteret med en 6 HK Austro-Daimler benzinmotor, som gennem en gearkasse trak på dræsinens ene aksel. Dræsinen brugtes bl.a. til udkørsel af slamjord. En nærmere beskrivelse findes her: http://www.dansk- Bemærk: "Akselrækkefølgen" skal være A1 - ikke B Dræsinen omtales sidste gang i 1921 i Sukkerfabrikkernes rapporter, og ingen har hidtil vidst, hvad der blev af denne lille motordræsine. Indtil i går (18.02.2017) hvor rester af den 100-årige dræsine dukkede op i et brombærkrat på en mark ved Hoby på Sydlolland. Nu kan forskerne så fundere over, hvordan dræsinen er kommet fra Vesterborgs roebaner til Hoby - hvis de ellers er dræsinen fra Vesterborg. Men Hoby ligger jo på kanten af den inddæmmede Rødby Fjord. Dræsinen kan jo have været brugt ved inddæmningen? Dræsinen kan meget vel være bygget i eller omkring 1917, og de overlevende rester kan således formentlig i år fejre sine 100 år. ____________________________ Tekst og fotos af Per Topp Nielsen Edited by Anders - 21 February 2017 at 00:17 |
|
Venlig hilsen
Anders |
|
Post Reply | |
Tweet
|
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |