Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Museumsindustribaner » Forlystelsesbane/Havebane
  New Posts New Posts RSS Feed - Parnasgårdens Eventyrland
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Parnasgårdens Eventyrland

 Post Reply Post Reply
Author
Message Reverse Sort Order
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Parnasgårdens Eventyrland
    Posted: 02 February 2024 at 23:30
Afrunding.

Jeg fandt Bent Hansen’s artikkel der omhandler emnet Ellingværket.

Så tænker jeg den sag er fint belyst.

Edited by Thomas - 03 February 2024 at 08:10



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 February 2024 at 21:02
Jeg tager denne gamle tråd op igen.

For mig tyder det på, at der har været 2 lokomotiver i Eventyrland, måske ikke samtidigt, men damp-atrap´erne er ret forskellige, når man sammenligner.

Se her foto´s fra Velling Koller fundet på "Svenska-lok.se": Elling lok tillverkades av JWE.

Den damp-atrap vi ser her er den samme som vi ser i Sorø jævnf. postkort og billeder fra arkiv.dk.

Desværre har jeg ikke fundet foto´s fra Sorø, med den damp-atrap vi ser på PCM 125.

Nørderi, indrømmet.


Edited by Thomas - 02 February 2024 at 21:13



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 February 2019 at 01:03
I mail fra 8. februar af Bent H forlyder det at: citat "Rygter har villet vide, at banen fra Velling Koller gik videre til Eventyrhaven i Sorø, men det er næppe rigtigt, da indmaden i Sorø er et Pederhåblokomotiv, Pedershåb 125/1934" 

Men ser du frem i fotos fra arkiv.dk ser vi at loket har en hætte lignende ting over Willemoes' blindaksel under førerpladsen... En sådan indretning ville da næppe være nødvendig på en PM?
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Carsten Hansen View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 31 October 2008
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Carsten Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 February 2019 at 23:35
Nej det er PM 125 på Arkiv.dk

Hvem siger Velling Kollers Willemoes kom til Sorø?

Mvh

Carsten
mvh
Carsten
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 February 2019 at 23:30
Men se nu her!!!!

Fra arkiv.dk har jeg fundet følgende yderst interessante fotos.
På det første foto har man pelset dyret... som man siger, og kan nu se hvad det indeholder. Er det ikke et Willemoes lok udfra rammen???


Billedteksten siger "Eventyrhaven, Parnasvej, Sorø"

Der er flere fotos af loket men dem kan jeg ikke lige få adgang til. men prøv linket igen og gør stor. Prøv så at bladre på pilene i siderne når du kører ind over fotoet, så kommer der en del flere med lok



Edited by Anders - 12 February 2019 at 23:44
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 February 2019 at 21:33
Hej
Det er også min opfattelse PM loket.
Men hvorfor kom Willemoes til Parnasgården og kom vognene også med og hvorfor fik privatpersonen så ikke begge lok? Han købte da stort ind i de år???
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Carsten Hansen View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 31 October 2008
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Carsten Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 February 2019 at 18:06
Hej Anders

Køberen til lokomotivet købte kun dette.

Mvh

Carsten
mvh
Carsten
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 February 2017 at 02:39
Hej Forum

Nu har jeg, forelsket mig I historien om Parnasgårdens Eventyrland nær Sorø. Gården fandt jeg, på Google maps beliggende lige vest for Sorø Sø.
Historien begynder med oprettelsen af eventurparken Velling Koller I det skønne og kupierede landskab mellem Herning og Skanderborg. Parken åbnede 1962 og blev en enorm success med 200.000 gæster som kun Tivoli I København kunne macthe. Denne success skyldtes den naturskønne beliggenhed og naturligvis aktiviteterne og forlystelserne I parken.
En lille bror til den eksplosive publikumssuccess blev etableret ved Parnasgården nær Sorø I en nedlagt grusgrav.
Her slutter mine informationer. Nej ikke helt for min Store bror Thomas har besøgt haven på en skoleudflugt I begyndelsen af 1970'erne. Nu er han her ikke...dette skrives midt om natten så jeg tør ikke ringe til ham... Men som jeg husker har han fortalt at det var I en grusgrav ved Parnasgården og ... nu kommer det... der var en smalsporet jernbane til befordring af besøgende rundt på stedet. Jeg har fundet et postkort I mine gemmer fra stedet og til mit store held, ses banen med ombygget atrap damplok og nydelige eventyrlige passagervogne.




Postkortet er sendt I 1970 antageligtvis. Jeg ikke kan tyde poststemplet men frimærket siger 1945 - 1970 og et stearinlys I et vindue... 25 år efter befrielsen tænker jeg.
Min bror kørte ikke selv med toget men så det køre.
Lokomotivet var dette, som stadigvæk eksisterer: Pedershåb Masknfabrik type PCM år 1934 byggenr. 125 se yderligere detaljer HER

Hvem kan hjælpe mig med yderligere omkring denne bane som øjensynligt har eksisteret fra 1966 til ca 1975 hvor lokeot kom I privat eje. Jeg tror også vognene kom dertil.

Jeg tænker, nogen må have besøgt denne eventurhave når nu dens storebror I Jylland var så en stor en success.

Det slår mig, nu da jeg sidder I denne stille stund og skriver, at de store smalsorede forlystelsesbaner er opstået I disse år. Materiellets vekslende oprindelse til trods. LEGOLAND I Billund åbnede for publikum I 1968. Ålholm etabledere deres bane I 1966 og nu Parnasgårdens ligeledes I 1966

Jeg venter spændt...

Edited by Anders - 08 February 2019 at 22:24
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,281 seconds.