Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Museumsindustribaner » Forlystelsesbane/Havebane
  New Posts New Posts RSS Feed - En smalsporsbane bliver til
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


En smalsporsbane bliver til

 Post Reply Post Reply
Author
Message Reverse Sort Order
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: En smalsporsbane bliver til
    Posted: 23 November 2019 at 09:19
Opdatering 

Jung lokomotivet blevet lavet. Motoren er blevet renoveret med nye lejer, renoveret krumtap og plejlstænger.


Krumtappen blevet slebet og alt slidt er skiftet. Selve lokomotivet er blevet malet.


Der kommer flere spor


Edited by Thomas - 23 November 2019 at 09:22



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 December 2018 at 11:28
Banen vokser stødt

Denne gang er det en spændende trolje som er genopstået. Dejlig julegave.


Køretøjet efter afhentningen. Det er en sjov lille maskine. Tillykke med den. Foto Søren 15 12 2018

I efteråret blev jeg af en bekendt gjort opmærksom på at der stod noget som lignede et lille lokomotiv i en baghave hos en tidligere autoophug.



Tænk den har stået hengemt og måske glemt og for mange total ukendt i alle årene. Foto Søren 15 12 2018 

Jeg prøvede at få en kontakt skabt men først efter noget tid fandt jeg ud af at en af mine venner viste præcist hvor den stod og han kendte også ejeren.

En kontakt blev skab og for en uge siden kørte min far og jeg samt min gode ven Steen en tur op og besøgte stedet.  Efter at have set på det der viste sig at være en lille trolje i meget dårlig stand handlet og et par timer senere var den læsset. Med i købet kom en mini dumper da den havde samme motor som troljen.



Nu er troljen kommet i fint selskab hos Søren og ikke mindst ved siden af den smukke veteranbil. Foto Søren 15 12 2018

Historien lyder at den har kørt på skærvefabrikken nær Vig. Den har et lidt specielt tilkoblings system og den ser ud til at have været blå. Den er monteret med en BSA motor på ca. 6 HK. Den har heldigvis stået under et halvtag og aksler og transmission er rimelig. Rammen kræver forstærkning.



Her er den taget på lokalitet i en åben lade blandt landbrugsmaskiner. Godt rusten og velnærmest vanskelig at bestemme som et skinnekøretøj. Liger mest en trillebør (for vore Fynske læsere, hjulbar og for familien på Als en kridtbar) Foto Søren 24 09 2018

Min plan er at  få den i drift som den er men de nødvendige reparationer som det ville have fået hvis det havde kørt frem til i dag. På den måde bevares dens oprindelighed og så viser den et billede af den tid den kommer fra.



---------------------------------

Fotos og tekst af banens ejer Søren

Fototekst og opsætning: Anders K

Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Soeren View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 07 July 2014
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Soeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 May 2016 at 06:51
så kom vi igang.
Efter at vores bane projekt har stået stille ca. 1 år er vi i fuld gang. Godt hjulpet af det gode vejr.
Igår fik vi begge lokomotiver ud af container remisen.
Vores plan var at udlægge spor direkte i bunden af containeren og til det formål havde vi indkøbt en ny type skrue som vi brugte med stor succes til fastgørelse. Derudover var det nødvendigt at lægge sporet i midten for at få plads til en eller 2 vogne fra ålholm.

Planen for de næste dage vi mødes er at få efterset de sporskifter vi har liggende og påbegynde samling af sporrammer. Vi samler sporrammer indendørs på sveller af 50x135mm trykket tømmer og anvender 50x50 bygningsskiver samt jumbo jetting skrue 10x50mm.
Vi anvender både S7 og S10 skinner.

Vores forventning er at kunne køre på ca. 100m færdig spor i 2016.

Dbh banebyggerne i haslev.

Back to Top
Soeren View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 07 July 2014
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Soeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 August 2014 at 10:31
En smalsporet jernbane bliver til, skriver han godt nok...
 
Jung nr. 8870 fotograferet i Tyskland inden transporten til Danmark. Sommer 2014
 
Intet ualmindeligt ved det. Det er vi snart vant til. Mønsted Kalkgrupper, Metrobyggeri København og eventcenteret KoolsVille Avenue, Frejlev på Lolland men en ny smalsporet privat have/museums-bane med gammelt industribanemateriel og så på Haslev kanten er noget nyt.
 
Far og søn, kendt igennem mange år fra omfattende istandsættelse af veteranbiler og motorcykler samt indsamling af releterede effekter og ydermere var faderen initiativtager og iværksætter på Mosebrugsbanen ved Stenvad Mosebrugsmuseum, Djursland.
Nu kaster de sig over en smalsporet jernbane på en ejendom på Haslev egen. Det begyndte med en drøm om en rigtig jernbane og det nærmeste som lugtede lidt af dette, var en minibane skala 1:10 ala Brandhøjbanen på Hedeland. Meeen det indfriede ikke helt drømmen, skulle det vise, sig og i sommer, efter en higen og søgen helt fra efteråret sidste år, hjemhentede de to herrer, tysk materiel på blokvogn. 14 ton mere eller mindre rustens jern for den ukyndige men eventyrlige effekter for den mere drevne, landede på matriklen den 4 juli 2014.
 
Tipvogn og åben trævogn ved km 59,8! Tja, det er nok ønsketænkning lidt endnu... Tyskland Sommer 2014
 
Da herligheden landede på ejendommen opgjordes det til:
 
1 tipvogn
3 ammunitionsvogne
1 åben vogn fra våbenfabrikken Mauser
1 skinnebukkemaskine, Bochumer Eisen Hütte II E
1 lokomotiv Jung Type ZL 114 nr. 8870 år 1940 med Jung 2 cyl diesel type SZ110 nr. 6079
 
Hertil diverse sporskifter og altså ca. 480 meter spor. Og der kommer mere til lover de nybagte jernbaneejere.
En container skal udgøre remise og vedligeholdesværksted for banens lokomotiv.
 
En herlig samling af vogne og skinner og det drømme er lavet af. Tyskland, Sommer 2014
 
Flere sporskifter er indkøbt fra andet sted men ikke hjemtaget endnu, når det sker lægges flere fotos her på SmalsporsForum. Materiellets fortid er måske allerede kendt for nogen men det behandles senere når aftaler og handel er afsluttet.
 
Det glæder vi os til at se og høre nærmere om.
 
 
Se det var en virkelig historie fra det sommerklædte kongerige, Danmark.
 
___________________________________________________________
 
Tekst af Anders Kaare på baggrund af info og foto fra banens medejer
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,414 seconds.