Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Museumsindustribaner » Forlystelsesbane/Havebane
  New Posts New Posts RSS Feed - Nu sælges det sidste fra Aalholm
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Nu sælges det sidste fra Aalholm - Event Date: 09 August 2013 - 10 August 2013

 Post Reply Post Reply
Author
Message Reverse Sort Order
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Calendar Event: Nu sælges det sidste fra Aalholm
    Posted: 22 October 2013 at 00:12
Hej


Det forlyder nu, at eventcenteret KoolsVille Avenue, Frejlev har overtaget alle de overdækkede passagervogne og står som bruger af lokomotivet "Odin". Dræsinen er også bevaret lokalt.

Der er planer om en ny bane i Frejlev, ikke langt fra Aalholm, så materiellet bliver i det område hvor det nu har været samlet i snart 50 år.

Hele 5 lokomotiver incl. dræsinen nåede at være tilknyttet Aalholm Automobilmuseum. Se her.


Foto: 2013-10-20 - Lokomotivet "Odin" under klargøring til transport. Det var spændende at kravle lidt rundt på.

En epoke slutter og en ny kan begynde.

Edited by Thomas - 13 November 2013 at 23:28



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2013 at 00:53
Hej
 
 
Jeg har fundet flere billeder fra Aalholm, medens vi venter på meldinger om hvor dræsinen og Odin skal fungere fremover.
 
Først vil jeg lykønske Blovstrødbanen med PM lokomotivet og KoolsVille Western City med 4 passagervogne. Jeg formoder det drejer sig om de 3 gule lukkede og den ene overdækkede røde vogn.
 
Det bliver spændende at få materiellet ud at køre igen.
 
Vi har så en dræsine, et damplokomotiv og en åben passagervogn frit hængende... I er velkomne til at melde ind til os så databasen kan blive opdateret.
 
Nu til foto´s:
 
Foto: 21-07-2007 - Som jeg antog har jeg engang fotograferet ind i den halvåbne lade og yderst til venstre holder det overskårne rugbrød fra filmen "Midt om natten". Bagerst under den røde plade skimtes dræsinen fra Assens.
 
 
Foto: 21-07-2007 - Tenderen til damplokomotivet (den sorte vogn foran PM´en) var flyttet hen foran passagervognene i venstre spor ved garageauktionen, men det vidste jeg nu godt fra tidligere besøg. Det store spørgsmål er jo hvordan den er flyttet. 
 
Foto: 09-04-2007 - Det er 2. påskedag og familien går tur på banen i skoven med retning mod stranden.


Edited by Thomas - 11 September 2013 at 01:05



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 August 2013 at 00:06
Hej Bjarne
 
Det er et interessant billede du viser os. Nej jeg savner også lidt lighedspunkter i forhold til de to troljer. Men WV motoren er dog monteret, det ses på den runde lydpot under motorhjelmen. En bule i hjelmen er imidleritd svær at se på vores desværre dårlige foto.
 
Må vi benytte dit foto på www.smalspor.dk? Hvis du har flere fotos du mener vi ville finde interessante er vi meget interessede. Du kan poste dem her på forum eller på mail direkte.
 
 
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 August 2013 at 22:30
Hej

Der blev bygget 1 "prototype" og efterfølgende 2 lidt mindre motordræsiner på Assens Sukkerfabrik i 1924. Alle udstyret med Austro-Daimler benzin motorer.

Dræsinerne havde plads til 5 personer og kunne nemt køre 30 km/t.

i 1955 blev de gamle motorer udskiftet med VW motorer, som dengang blev brugt til mange formål bl.a også til mobile pumper.

I 1961 kom "prototypen" og en af de 2 andre til Sakskøbing og det er formodentligt herfra Aalholm har erhvervet sin.

På dit foto ser det ikke ud til, at der i venstre side er bænk, men til gengæld en lygte og en form for kurv til værktøj.

På Aalholms dræsine (Katalog nr. 580) er der bænk i begge ender og ingen kurv. Jeg mener derfor ikke dit foto viser Aalholms dræsine.

Edited by Thomas - 08 August 2013 at 23:53



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
FNB View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 08 August 2013
Location: Funder
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote FNB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 August 2013 at 13:37
Hej.
i mit arkiv fandt jeg dette billede af en Motordræsine, den ligne meget den der er til salg på Aalholm,
billedet er taget af min nu afdøde svigerfar Hartvig Albrekt som var meget intereseret i industribaner,
jeg vil prøve om jeg kan finde ud af hvornår billedet er taget.
er der nogen der har yderlige oplysninger om det er den samme dræsine ?
med venlig hilsen 
Bjarne Jensen
www.fnb.mono.net

Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 July 2013 at 11:27
Hej


Her er fraklip til jer. Bl.a et dårligt foto af dræsinen fra Assens dengang den stod opmagasineret i den lade, der ved den storstilede auktion i august 2012 blev genstand for mange spekulationer da vi opdagede, at der stadig stod adskillige køretøjer derinde.

Jeg husker også at have set "VW rugbrødet uden tag" fra den danske film "Midt om Natten", stå i laden og en bil der lignede "den fra Olsen Banden".

De mange køretøjer fra den omtalte lade sættes til salg nu, sammen med enkelte som åbenbart ikke blev solgt ved sidste auktion, hvor der i øvrigt var indsat Security muskelmænd så det var helt umuligt at gå udenfor afmærkningen. Det betød at jeg i baghovedet spekulerede på om Pedershaab lokomotivet (PM) stadig stod i remisen. Jeg kunne simpelthen ikke komme derud.

Da jeg om søndagen, gik en sidste runde i de gamle museumslokaler for at suge atmosfæren til mig, opdagede jeg en sjov detalje i væggen bag den gamle perron - jeg vidste jo godt, at remisen ligger bag væggen, men dørene havde jeg prøvet, de var enten aflåste eller ren stafage - der var naturligvis en rigtig billetluge og fordi jeg havde sat mig på en bænk lige overfor kunne jeg nu se igennem glasset ind i remisen hvor der er et meget gammeldags udstyret værksted og i det fjerneste område dobbelspor for vognmateriel og lokomotiver.

Jeg har kigget ind i remisen adskillige gange når jeg er gået gennem skoven fra Nysted, jeg har vel endda været derinde, så jeg vidste hvad jeg kiggede efter. PM lokomotivet stod hvor jeg håbede sammen med de åbne passagervogne, der ikke var sat på auktion.

Kl. var 16 og nu kørte jeg hjem efter en dejlig 2 dages tur tilbage til fortiden, virkeliggjort af alt den viden / vilje vi har i dag og med en lille krigskorrespondent sejr i baglommen.


Dræsinen fra Assens Sukkerfabrik.


Den mystiske lade hvor granvoksne mænd løftede deres sønner op med kamera for rekognoscering.


Remisen set udefra.


Perron miljø.


Billetlugen.


Et kig gennem billetlugen.


Et værksted fra fortiden.


Et værksted fra fortiden.


PM lokomotivet.


PM lokomotivet.

Edited by Thomas - 06 July 2013 at 11:44



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 July 2013 at 19:36

Nu sælges der ud af de sidste klenodier fra Aalholm Automobilmuseum.

 

Sidste år gik alle de sjældne og fine køretøjer for adskillige millioner. Dengang benævnedes det en international begivenheden. Der var udenlandske opkøbere og entusiaster, der var servering fra hvide pavilloner og et internationalt anerkendte auktionshus forestod salget.

 

I år kaldes det blot et garagesalg. Ingen pust fra det store udland. Ingen strampudsede køretøjer. Ingen auktion. Ingen udskænkning af mad og drikke. Intet. Men for os jernbanet**ser som kan huske år tilbage, og det kan vi jo om nogen, ja så er det netop nu at jernbanemateriellet fra den smalsporede bane sættes til salg. Et gensyn med og et farvel til denne, Danmarks første smalsporede forlystelses bane - tja vel ligefrem smalsporede museumsbane, kan gøres den 9. og 10. august når portene åbnes kl 10 - 16. Men husk mad og drikke.

 

Køretøjerne indbefatter:

Pedershåb lokomotiv nr. 392 se data

Henschel nr. 10842 se data

Dræsine Assens sukkerfabrik se data

 

Samt passagervognene i bedste stil fra 1800 tallet i flotte farver. Dog ikke originale men dog originale Aalholm Automobilmuseumsvogne.

 

Hertil en del gamle og forfaldne veteranbiler... men det må de tage sig dem som interesserer sig for disse køretøjer.

 

Men for interesserede kan kataloget for garagesalget hentes og læses her. Der skrives også om hvorledes man kan besigtige og ikke mindst erhverve sig disse prægtige jernbaneklenodier.

 

God fornøjelse

 



Edited by Anders - 01 July 2013 at 19:37
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 1,789 seconds.