Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Industribaner » Nuværende Industribaner udland
  New Posts New Posts RSS Feed - Harzens jernbaner og industribaner anno 2012
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Harzens jernbaner og industribaner anno 2012

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message Reverse Sort Order
Bent H View Drop Down
Senior Member
Senior Member


Joined: 30 May 2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bent H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 September 2012 at 15:09
Mansfelder Bergwerkbahn
 
Billede 015 Mansfeld.jpg. Lokomotiv nr. 9, der er driftsklart. Der anvendes dog kun damplokomotiv den første søndag i hver måned. Dataene er O&K 12350/1931. Billedet er fra 26.08.2012.
 
Billede 016 Mansfeld.jpg. Lokomotiv nr. 20II. Lokomotiver af denne type har kørt på banen, men eksemplaret her er hentet hjem fra USSR efter Østblokkens og USSRs sammenbrud. Det var bygget af LKM til Rusland og havde derfor byggeplade på russisk. Dataene er LKM 15417/1951. Det oprindelige lokomotiv nr. 20 var blevet bygget til USSR, men aldrig leveret. Det blev så i stedet indsat i Mansfeld, hvor det ophuggedes 1968. Den her viste nr. 20 (20II) købtes fra det estiske Jernbanemuseum i 1996 og er sat i stand på MaLoWa. USSR modtog i alt 423 lokomotiver af denne type i krigsskadeserstatning. I USSR kaldtes typen -320, (Gr 320,) hvor G står for germanskaja (germansk.) Jeg er ikke helt sikker på, at hverken Bill Gates eller din maskines mailsystem kan modtage de specialtegn, jeg her har brugt. Er der mystiske tegn i teksten, skulle det havde været et hævet romersk to-tal efter tyve og bogstaverne Gr på kyrillisk. Billedet er fra 26.08.2012.
 
Billede 017 Mansfeld.jpg. Da min besøgsdag ikke var den første søndag i en måned, måtte jeg tage til takke med et motorlokomotiv. Det var banens eller rettere sagt Mansfelderkombinatets nr. 35, der var et LKM V 10C. Data LKM 250308/1962. Billedet er fra 26.08.2012.
 
Billede 018 Mansfeld.jpg. Mansfelder Bergwerkbahn havde ud over flere velholdte damplokomotiver og motorlokomotiver også en serie vogne i en meget fin vedligeholdelsestand. Her vises blandt mange andre en beholdervogn og en malmvogn, der dog her bruges til skærver. Malmvognen 02-26 laster 20 t og er bygget i 42 eksemplarer, dels af LOWA og dels af Mansfelderkombinatet. Billedet er fra 26.08.2012.
 
Billede 019 Mansfeld.jpg. En ældre vogn ført tilbage til de gode gamle dage før DDR-tiden. Nogle mener, at dette er Tysklands ældste bevarede smalsporede godsvogn. Det er en såkaldt Klappdeckelvogn, der er bygget 1882 af Linke_Hofmann_Lauchhammer i Breslau til Mansfeldsche Gewerkschaft som dettes nr. 720. Billedet er fra 26.08.2012.
 
Billede 020 Mansfeld.jpg. Her ses en containervogn i 750 mm spor. Desuden rådedes over lukkede godsvogne og personvogne. Både i DDR-tiden og i museumsbanetiden har man hentet vogne i Saksen ved smalsporbanerne der, idet de havde samme sporvidde, men man er nu også begyndt at restaurere beholdningen af egne vogne. Jævnfør Tipvognen 2.12. I øvrigt mente en entusiast, der kom ved Brücke, ikke, at virksomheden var lukket, som vi ellers påstod i Tipvognen 2.12. Brücke uddanner unge håndværkere, der ellers ikke kan få læreplads, praktikplads eller uddannelse andetsteds. At frankfurterne havde hentet deres materiel tilbage fra Brücke, kunne skyldes, at priserne var steget, og/eller at man i øjeblikket ikke lige havde lærere til dette fag. Billedet er fra 26.08.2012.

Osterode - Kreiensen

Inden vi bevæger os ind i Harzen, tager vi lige endnu en bane i kanten af Harzen. Jeg kom forbi på en af mine allerførste ture i 1962 og under et stop ved et vejarbejde, opdagede jeg toget, der kom kørende i mod mig, holdt lige ud for mig og begyndte at rangere på fri bane. Det var lige nordvest for den lille hyggelige by Osterode. Jeg har formentlig dengang ikke fotograferet. Toget var en smalsporet motorvogn med nogle normalsporede godsvogne på rollbocke. Jeg har i hvert fald noteret ordet "rulleskøjter." Da jeg få år senere vendte tilbage

for at se nærmere på banen, var den lukket. Banen hed Kreisbahn Osterode - Kreiensen, og den var 33 km lang og anlagt i 750 mm smalspor, hvoraf en del nærmest Kreiensen var trestrenget, idet der her også var normalspor. Nedlæggelsen skete i etaper fra 1963, mens det sidste normalspor først er fjernet 2010.

Baner ind i Harzen

Selvfølgelig kan man lægge jernbanen ind i Harzen, men med bjergenes karakter af brudbjerge, der bare rejser sig næsten lodret over forlandet, vil banebyggeri blive dyrt, fordi der skal mange kunstbygninger til. De få egnede vandløb ind i Harzen har alle fået en bane, mens de øvrige vandløb, som for eksempel Bodefloden blev opgivet, selv om bane var planlagt. Dalen var for snæver og navnlig for kringlet.

Dette emne, Harzens offentlige baner, har jeg dog aldrig for alvor dækket. Dels er det nu stort set for sent, dels havde jeg ikke lejlighed til det, mens tid var. Jeg mindes dog i sin tid at have set et større lokomotiv muligvis en BR 41på banen til Altenau og en BR 78 i Goslar.

Kreisbahn Mansfelder Land

Wipperliese

I Østharzen og Mansfelder Land kører Wipperliese mellem Helbra und Wippra. Banen følger Wipperfloden ind i Harzen. I Mansfeld findes en meget markant bro for banen. Kreisbahn Mansfelder Land, KML kører persontrafikken med eget materiel bestående af ældre Esslingenmotorvogne. Banegården i Wippra var reduceret til en enkelt perron med et enkelt spor. Resten var overvokset og ladesporene var losseplads for vognmænd. En ny busbanegård var under anlæg, så jeg frygter det værste for banens fremtid. Et billede fra banen er vist som Billede 010 Mansfeld.jpg.

Parkeisenbahn Vatterode

KML driver i øvrigt yderligere to baner, den allerede omtalte Mansfelder Bergwerkbahn i 750 mm spor og Parkeisenbahn Vatterode i 500 mm spor. Denne bane er åbnet 1967 som Pioniereisenbahn under navnet Junges Leben. Mansfelderkombinatet Wilhelm Pieck stod bag banen og havde også anlagt den. I dag, hvor pipens lyd har fået en anden farve, er banen sandsynligvis anlagt af straffefanger og anderledes tænkende. Banen har to lokomotiver, begge akkumulator_lokomotiver nummereret EL9_001, der er en model af en LKM V 10C og EL9_002, der er en model af en DR V 180. Af vogne findes otte styk. De seks er såkaldte mellemvogne uden bremser, og to vogne er med håndbremse og koblinger, som passer til lokomotiverne.

Efter Genforeningen, hvor fordelene i den senere karriere ved at have leget med pionerbaner som barn, ikke mere talte, fik banen en svær tid. Vatterode er alt for lille en landsby til at børnenes bedsteforældre kan holde banen kørende. Banen har da også skiftet ejer flere gange i den senere tid, og på trods af hjemmesiderne er det næppe KML, der ejer banen mere. Hvem, der så står bag, ved jeg ikke. Jeg besøgte banen i tillid til banens hjemmesides oplysning om forventet drift fra 2012. Sådan stod der i foråret 2012, da jeg planlagde turen. Alt var imidlertid lukket og slukket, men skiltet stod der stadig på lågen. Nu stod der forventet åbning 2013, og så som noget positivt var der en festdag på banen i efteråret 2012!



Edited by Bent H - 02 October 2012 at 17:37
Venlig hilsen

Bent Hansen
Back to Top
Bent H View Drop Down
Senior Member
Senior Member


Joined: 30 May 2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bent H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 September 2012 at 15:03
Fotos fra mansfeld
 
Billede 011 Mansfeld.jpg. I forgrunden ses en repræsentant for flere V 60'ere af DDRs type med kobbelstænger. Maskinen er mærket EVU DBG V 60.10. DBG er DBs skinnebygningsselskab. Lokomotivet har været lejet ud, men allerede i 2010 blev det sendt til hovedeftersyn, dog ikke hos MaLoWa. Bagved holder - så vidt jeg kan se - en V 22B fra Greifswalder Hafengesellschaft mbH. Lokomotivet er, hvis min formodning holder, LKM 262168/1969. Det er som nyt leveret til VEB Stahl_ und Walzwerk Gröditz. Forrest holder en lille rød Köf mærket DB 6499, BD (Bahndirektion) Kassel. BW (Betriebswerk (depot)) Walburg. Denne sidste bemærkning kunne tyde på, at det var en af de Eisenbahnfreunde Walburgs til salgstående køretøjer. Billedet er fra 26.08.2012.
 
Billede 012 Mansfeld.jpg. Det nærmeste lokomotiv er lokalt, idet det er KML 98 80 2031-8 D-KML. Lokomotivet er LKM (Lokomotivfabrik Karl Marx) 262 246/1970 af typen V 22 (med 220 hk.) Det næste er også en LKM, V 10 eller større, men fuldstændig uden bemalinger. Derefter følger nogle V 60'ere. Først PBSV Verkehrs-GmbH uden nr., dernæst ses Stassfurter Salz Stahlbau GmbH Werklok Nr. 1 og til sidst Fels D-02. Det meste af rækken stod her også for seks år siden, og det på trods af, at Fels D-02 havde fjernstyring indbygget. Billedet er fra 26.08.2012.
 
Billede 013 Mansfeld.jpg. Her ses et formentlig 1000 mm lokomotiv fra den rumænske fabrik FAUR i Bukarest. I de glade Østblokdage hed fabrikken 23. August. En af FAURs typer er L45H, og fem af disse er efter Østblokkens fald kommet til Tyskland til de saksiske 750 mm baner. Typen er bygget mellem 1967 og 1985. Men tilsyneladende er dette lokomotiv i 1000 mm, og formentlig er det Lxd 2_471 FAUR 24617/1982 fra Gryfice i Polen. Stadig efter forlydende skal det sættes i stand for Borkumer Inselbahn. Billedet er fra 26.08.2012.
 
Billede 014 Mansfeld.jpg. Foruden den viste rumæner har jeg foto af seks LKM 10C og et af en formodet LKM Ns3 alle i smalspor, mestensdels 750 mm samt en tender uden tvivl til et veteranbanelokomotiv. Ingen af de otte lokomotiver røber dog data, men der er næppe tvivl om at de enten er i MaLoWas besiddelse eller til reparation for veteranbaner. Maskinen her er den, jeg antager, er en Ns3, uden det dog er muligt at komme videre. Billedet er fra 26.08.2012.
Venlig hilsen

Bent Hansen
Back to Top
Bent H View Drop Down
Senior Member
Senior Member


Joined: 30 May 2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bent H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2012 at 22:57

Mansfelder Land

 
MaLoWa
Hvor Harzen holder op, og Mansfelder Land begynder, har geologer og administratorer selvfølgelig styr på, men for en menig betragter forsvinder Harzen i jorden samtidig med at højderyggene i Mansfelder Land rejser sig. Egentlig er der heller ingen grund til at skelne, da begge områder rummer kobberskifer. Kobberet har været udnyttet lige siden bronzealderen, men op i 1900-tallet var udvindingen efterhånden blevet uøkonomisk, da kobberprocenten var meget ringe. Lødigheden var nede på 3 % kobber, men da verdensmarkedet ikke ville sælge kobber til Det tredje Rige, fortsatte brydningen. Heller ikke DDR-regimet kunne købe kobber på verdensmarkedet, og de russiske venner kunne åbenbart heller ikke levere kobber, så brydningen fortsatte helt til Genforeningen.

Kører man i området, falder de talrige affaldsbjerge i øjnene. De største er op til 150 meter høje, dækker tretten ha og rummer tyve millioner tons affald. Et sådant og meget markant ligger nord for Sangerhausen i Sydøstharzen. Det hedder Halde Hohe Linde, idet en Halde er en sådant kunstig affaldsdynge. Affaldet stammer fra Thomas_Müntzer-Skakten, der efterhånden blev 700 meter dyb. Halden påbegyndtes 1953, og affaldsdeponeringen sluttede 1990. En én kilometer tovbane med spande førte fra skakten til toppen. Der er seks bjerge i denne størrelse i Mansfelder Land, men det nøjagtige samlede antal affaldsbjerge kendes ikke. Derimod har man fra historisk tid talt 1300 skakter. Formentlig har hver skakt haft mere end et affaldsbjerg. Et billede af bjerget, som det tager sig ud i dag, ses til sidst som billede 072 Sangerhausen.jpg

Minedriftens og kobberudsmeltningens indstilling har kostet tusinde af arbejdspladser. Man prøvede at bevare transportselskabet, hvorfra jeg for seks år siden så et lokomotiv. I dag ses selskabet slået sammen med en anden lokomotivudlejer. Sikkert større held var der med at bevare Mansfelderkoncernes lokomotivværksted. Firmaet kaldes Malowa eller MaLoWa. I dag kalder firmaet sig Mansfelder Bahnwerkstatt GmbH. Firmaet har tilsyneladende en afdeling i Polen.

Det er også mit indtryk, at der fremdeles sælges løs af affaldsbjergene til bygge- og anlægvirksomhed herunder til vejbelægning. Jeg har i hvert fald fundet kobberskifer i adskillige markveje.

Selve værkstedet er ikke spærret af, og står der et adgangsforbudsskilt, er det så spagt, at jeg aldrig har set et sådant, selv om jeg ikke er i tvivl om, at jeg er inde på privat grund. Overalt står der jernbanemateriel. Meget af det er fotogent, mens andet skjuler sig i lokomotivhøjt ukrudt. Noget så jeg også for seks år siden. I alt fotograferede jeg 17 normalsporlokomotiver, hvoraf kun et fåtal vil blive vist her. Dertil kommer alle de overvoksede lokomotiver samt alt smalspormateriellet, som først er på tapetet senere.

En artikel i Tipvognen 4.07 omtalte Mansfelder-området og MaLoWa.

Billede 006 Mansfeld.jpg. Billedet her er fra 26.08.2012. Det viser en af Malowas skydebroer med normalspor, meterspor og 750 mm spor. Foruden det nævnte antal normalspormateriel var der en hel del 750 mm materiel, et enkelt styk 1000 mm lokomotiv, men intet 600 mm materiel at se. Hvad der stod inde på værkstedet, kunne jeg af gode grunde ikke se en søndag. En færdigrestaureret 750 mm tender tydede på, at der opholdt sig mindst et 750 mm damplokomotiv på værkstedet.
 
Billede 007 Mansfeld.jpg. Damplokomotivet 52 8029 startede sin karriere som DR 52 5018 bygget af Maschinenbau und Bahnbedarf Aktiengesellschaft, Berlin med byggedata 14103/1944. 1961 ombyggedes lokomotivet af RAW Stendal og omnummereredes til DR 52 8029 og senere til 52 8029_2. Efter udrangeringen tilsyneladende så sent som 1991 har lokomotivet haft flere opholdsteder og muligvis også flere ejere. Sidst jernbaneklubben Hei Na Ganzlin e.V., der overtog det i 1993 og hensatte det i remisen i Röbel. Tilsyneladende er denne forening ramt af krisen, og kreditorerne har sat materiellet til salg i Mansfeld. Billedet er fra 26.08.2012.
 
Billede 008 Mansfeld.jpg. Denne maskine er tydeligvis et forhenværende Ruhrkohle-lokomotiv. Fabrikspladen oplyser følgende byggedata: Krupp 2838/1953. Lokomotivet har været handlet mange gange, men har i sin aktive periode altid tilhørt kulminer. Fra 1967 Eschweiler Bergwerksverein, EBV, Grube Emil Mayrisch som nr. 2. Fra 1993 har det tilhørt flere jernbaneklubber. Sidst Eisenbahnfreunde Walburg. Siden 2007 har det været til salg, og nu meldes klubben opløst. Måske MaLoWa skal formidle et eventuelt salg? Billedet er fra 26.08.2012.
 
Billede 009 Mansfeld.jpg. Motorvognen her, der formentlig er til reparation eller eftersyn tilhører Vetter GmbH, der er et busfirma, der desuden driver jernbanetrafik på strækningen Wittenberg _ Bad Schmiedeberg. Billedet er fra 26.08.2012.
 
Billede 010 Mansfeld.jpg. Strækningen Helbra - Klostermansfeld - Wippra drives af Kredsen, der i Danmark svarede til Amtet. I dag hedder Kredsen Mansfelder Land Südharz, idet enhederne i Tyskland også bliver større, men materiellet er stadig mærket KML, Kreisbahn Mansfelder Land GmbH. Det er gamle Esslingen motorvogne, der også fandtes på Frankfurt - Königsteiner Eisenbahn og Kleinbahn Niebüll - Dagebüll. Flere vogne ud over dem, der var i drift, stod på MaLoWa i 2006, men 2012 stod der kun en, og den var under pletmaling. Da museumsbanens folk også brugte den til kaffestue, mens de ventede på dagens afgang med det smalsporede museumstog, kunne det tænkes, at museumsbanen også ejer denne motorvogn? Billedet er fra 24.09.2006. KML står også bag banen i Vatterode, som vi senere skal se på. Vognen er også mærket DB. Billedet er en skanning.
Venlig hilsen

Bent Hansen
Back to Top
Bent H View Drop Down
Senior Member
Senior Member


Joined: 30 May 2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bent H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2012 at 23:28

Kort over Harzen

Billede 003 Harz kort.jpg. Grundlaget for dette kort er en plan fra en tysk rejsefører udgivet 1935. En del af de her vidste baner er siden nedlagte, men der findes også baner, der mangler på det gamle kort, idet de først er anlagt efter murens fald. Jeg har markeret de i dag lukkede baner i den ledsagende tekst. Dele af banerne kan dog endnu være i behold. Rent faktisk viste et helt nyt landkort spor i Okerområdet, som ikke fandtes ved min gennemkørsel af området. Til gengæld var der masser af spor i Mansfelderområdet - tilmed spor, hvor der læssedes vogne! Disse spor fremgår imidlertid ikke af noget mig bekendt kort.

Kortet viser af gode grunde ikke den efter Genforeningen nyanlagte bane fra Stapelburg vest for Ilsenburg til Vienenburg, hvor der aldrig før havde gået jernbane. Jeg har i øverste kant sat en pil, hvor banen udgår (eller ender.) De fleste entusiaster havde forventet den genetablerede forbindelse over den tidligere tysk-tyske grænse anlagt mellem Ilsenburg og Bad Harzburg, hvor der tidligere havde været bane. Mange entusiaster forstod simpelthen ikke valget af forbindelsesstrækning. Formentlig har Stålværket i Ilsenburg og dets forbindelse til Salzgitterkoncernens stålværker spillet en rolle i valget af tracé?

Signaturforklaring:

1 Osterode - Kreiensen. 750 mm. Lukket.

2 Gittelde - Bad Grund. Normalspor. Lukket.

3 Innerstetalbahn. Normalspor. Lukket.

4 Odertalbahn. Normalspor. Delvist tandhjul. Lukket.

5 Südharzbahn. 1000 mm. Lukket.

6 Ellrich - Zorge. Normalspor. Lukket.

7 Rübelandsbahn. Normalspor. Eksisterer, men i afkortet udgave.

8 Stolbergbahn. Normalspor. Delvist lukket.

9 Kreisbahn Mansfelder Land. Normalspor/750 mm/500 mm spor.

10 Harzer Schmalspurbahnen. 1000 mm.

Pil Peger på Stapelburg, hvorfra banen til Vienenburg udgår.

Der er ikke skelnet mellem Nordhausen - Wernigeroder - Eisenbahn (Harzquerbahn,) Selketalbahn og Brockenbahn. Fordelingen af det samlede spornet mellem Selketalbahn og Nordhausen - Wernigeroder - Eisenbahn har skiftet gennem tiderne alt efter, hvor meget og hvor de russiske venner havde behaget af fjerne af banerne som krigsskadeserstatning.

Det fremgår heller ikke af kortet, at Rübelandsbanen og Südharzbahn begge udgik fra Tanne, men har forskellige sporvidder.

Banen Ellrich - Zorge og Südharzbahns delstrækning Tanne - Brunnenbachsmühle manglede på forlægget. Dem har jeg indtegnet for egen regning.

Ilsenburg

Billede 004 Ilsenburg.jpg. Da jeg nåede frem til Ilsenburg var dagen fremskreden, så der blev ikke tid til at køre rundt om værket for at finde fotohuller i hegnet. En oversigtsplan viste et meget stort værk med tre større sporriste på området. Ingen af dem så dog videre tilgængelige ud. I følge skilte ved en af værksportene stod Krupp-firmaer bag værket, men lokomotivet, der er vist på billedet, er mærket med Salzgitterkoncernens logo, og det har også dette firmas meget karakteristiske blå nuance, som jeg åbenbart har evnen til at genkende selv på lokomotivlig på skrotpladser. Lokomotivet er en Vossloh af typen G 6 med nummeret 50. Mere afslørede telefotoet ikke. Andre kilder oplyser, at ejeren VPS, Verkehrsbetriebe Peine - Salzgitter har omorganiseret sig og nu kalder sig VPS Infrastruktur GmbH forkortet VPSI. Dette selskab råder over et spornet på 155 km, hvoraf en del ligger i Ilsenburg. Tilsyneladende er lokomotivet dog kun mærket VPS.

Peine-Salzgitter koncernen har længe bygget egne lokomotiver, men inden for de senere år har man lejet lokomotiver, og på det allerseneste har man købt nøglefærdige lokomotiver fra de gængse fabrikker. Der er anskaffet to af sl*gsen på prøve, og da prøven faldt godt ud, købtes der foreløbig 40 af sl*gsen med løbende levering frem til 2016. En hjemmeside hævder, at mit billede viser et af de første to købelokomotiver ved firmaet. Påstanden holder sikkert, selv om jeg har billeder af en MaK og nogle O&K, men det er nok ved den gamle Ilsederhütte, som dengang ikke var indlemmet i Salzgitterkoncernen, hvilket i øvrigt første til den lukning. Lokomotiverne er bygget og idriftsat 2011. De er radiostyrede og er på 650 kW. Det var ikke muligt at komme tættere på, og det var også umuligt at aflæse et nummeret. 50-tallet på fronten er af nyere dato og ses ikke på entusiasternes foto, og det er måske et elektronisk nummer, der let kan ændres. Nummeret må være 98 80 0650 0??-? D-VPS. Billedet er taget 21.08.2012.

Thale

Billede 005 Thale.jpg. I Thale i det nordlige Harzen fandtes et jernværk, hvor alle DDRs husmødre fik fremstillet deres køkkentøj af emalieret jern. Værket blev selvfølgelig lukket ved Genforeningen. 7000 mand på værket mistede deres arbejde. Rester af værket er i dag et seværdigt museum. I haven foran museet står et fyrløst lokomotiv. Værket havde et større spornet med mindst otte damplokomotiver fra starten til ind i 1950'erne; heraf var nogle fyrløse. Desuden var der mindst ni diesellokomotiver, hvoraf de nyeste var den firekoblede V 60, og der var tre akkuschleppere. Maskinen på billedet er mærket Bode 15 samt Eisen und Hüttenwerk Thale Typenheizwerk Thale Nord. Den er bygget af RAW Meiningen med byggedataene 03 003/1984. Typen var C_fl. Lokomotivet kørte tidligere for VEB Energiekombinat Suhl. Meiningen byggede et større antal af disse lokomotiver helt indtil Genforeningen. De var bestemt til den kemiske industri og andre let fængelige virksomheder, som for eksempel brunkulsbriketfabrikker, hvor navnlig brunkulsstøvet er eksplosivt. Fotoet er fra 23.08.2012.

Ikke omtalte lokaliteter

Ved foden af Harzen har der ligget masser af baner ud over de to allerede nævnte samt banerne omtalt i næste afsnit. Desværre har jeg kun sporadisk eller slet ikke kigget jernbaner i hverken Oker-, Langelsheim-, Möncheberg- eller Herzbergområdet bortset Hermann C. Starcks lille bane mellem Goslar og Oker omtalt i Tipvognen 3.87. Ved Oker var der adskillige råstofgrave og et par zinksmelteværker. Ved Langelsheim var ligeledes flere sporbærende virksomheder. Ved Möncheberg er der spor i forbindelse med kalkgravningen. Ved Herzberg var der brydning af kvarts, hvor der både var smalspor og normalspor. Den bedste kilde til viden om disse baner er Feld und Werkbahn Magasinet Bahn-Express, der dog hverken er opdateret for nylig eller medtager ret mange af den gamle indlæg fra den tid, hvor tidsskriftet udkom på tryk.

Venlig hilsen

Bent Hansen
Back to Top
Bent H View Drop Down
Senior Member
Senior Member


Joined: 30 May 2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bent H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2012 at 23:24

Harzen

Indledning
Min tiende tur til Harzen afvikledes på fjorten dage i sensommeren 2012. Sammenlagt har jeg nu tilbragt mere end to måneder i Harzen, og denne tur var en sl*gs opsamling. Der var endnu et par ting, jeg ikke havde nået. Det lykkedes, at få gjort rent bord efter de første ni ture, men selvfølgelig kom der nye hængepartier til i den anden ende. Dog ikke så alvorlige, at jeg påregner en ny, elvte tur.

Som undertitel til artiklen kunne jeg have valgt: "De lange køers tur" eller "De mange og lange omkørslers tur." En aften var jeg ikke i tvivl; thi da skulle undertitlen blot være "Hedetur." Bilens termometer stod i to timer i og syd for Braunschweig på 40 graders Celcius. Mens denne plage gik over af sig selv, forfulgte de to førstnævnte plager os stort set på resten af turen suppleret i Østharzen af lukkede hoteller, spisesteder og museer. Det ville have klædt værten eller kreditorerne på det lukkede etablissement, om de f. eks. havde taget skiltet med Mittagsessen ind samtidig med, at de drejede nøglen om. De øvrige lukkede museale etablissementer får deres velfortjente, sure smiley, efterhånden som beretningen skrider frem.

Turen til Harzen kunne for tredive år siden gøres på fem timer for knap 500 km, men denne tur i 2012 tog ti timer både ud og hjem på grund af køer og omkørsler.

Jeg har kreeret afsnittene geografisk, men ikke altid kronologisk. Først ser jeg på lokomotiver og baner "På vej til Harzen," så "Rundt om Harzen," derpå "I Harzen" afsluttende med "På vej hjem fra Harzen." Afsnitsstørrelser har jeg måttet opgive at få til at passe med mailstørrelser.

Der var lidt svipsere på turen forstået således, at jeg så noget, som jeg af en eller anden grund ikke fik fotograferet. I Hamburg på hovedbanegården var det et lokomotiv fra D&D, men inden min ledsager fik fotograferet, var vi med S-toget kørt ned under jorden. Det er i øvrigt ikke første gang, at netop D&D er kørt fra mig. Vi burde nok være stået af på Hovedbanegården og være gået op på en af fjerntogsperronerne. I Bergedorf var Q-maskinen sikkert under opfyring, men efter et par forgæves forsøg på at trodse omkørslerne, gav jeg op. Jeg orkede ikke at køre tilbage igen gennem alle de netop klarede omkørsler for at nå remisen fra bagsiden. I Braunschweig drev en museumssporvogn gæk med mig. Hver gang jeg havde opgivet og pakket apparatet ned i tasken, kom den frem fra en sidegade lige for næsen af mig og forsvandt igen, inden jeg fik fotograferet. På Rübelandsbanen havde jeg lige konstateret fotoaber forude, men toget passerede, inden jeg havde fået parkeret. Næste chance forspildte jeg også. Jeg hørte toget, men det var åbenbart det forkerte spor, jeg stod ved. Mere om dette senere.

Og så til sagen. Først et par foto fra turen til Harzen.

Hamburg-Maschen

Billede 001 Maschen.jpg. På rangerbanegården i Maschen holdt også en Vossloh
G 1700BB mærket Schweerbau. Dataene er 92 80 1277 031_1 D_LDS. Byggedataene
er Vossloh 5001870/2011. Den yder i overensstemmelse med typebetegnelsen
1700 kW. Hvem der egentlig ejer lokomotivet, er jeg i tvivl om, men
adskillige tyske entusiaster på nettet er ikke i tvivl og tillægger
lokomotivet LDS. Schweerbau GmbH & Co. KG i Stadthagen er et større firma
med adskillige gule sporbygningskøretøjer, selv om de også har andre jern i
ilden. Så vidt jeg kan se, er lokomotivet her deres første. LDS GmbH i Eutin
har også mange jern i ilden og er blandt andet kørselsentreprenør. LDS står
for Logistik, Dienstleistungen (tjenesteydelser) og Service. At et firma
lader et andet firma være ansvarlig for et lokomotiv kendes også fra
Danmark.

 
For år tilbage var jeg sammen med en ansat på Voith endnu før fabrikken havde leveret sit første lokomotiv. Fabrikkens lokomotivprogram præsenteredes som tegninger i form af seks typer. Jeg var skeptisk og mente ikke, der var behov for en ny lokomotivfabrik. Selv da jeg læste, at DB havde bestilt flere hundrede Gravitaer, var jeg skeptisk, og det var jeg endnu, da jeg så DBs tre første eksemplarer mellem prøvekørslerne. I dag har jeg konstateret, at leverancerne er i fuld gang, selv om antallet af bestilte lokomotiver ikke er så højt som oprindeligt meddelt. Det højeste nummer, jeg hidtil har set, er 64.

Alle seks lokomotivertyper i salgsbrochurerne blev formentlig slet ikke produceret. Desværre er kilderne ikke helt enige om hverken antal solgte lokomotiver, modtagere eller typer, men formentlig drejer det sig i øjeblikket om mere end hundrede eksemplarer, hvor DB har aftaget hovedparten.

Der er to hovedtyper: Maxima, der er strækningslokomotiver, og de leveres i to udgaver, den seksakslede Maxima 40 CC på 3600 kW og den ligeledes seksakslede Maxima 30 CC på 2750 kW. Den anden hovedtype hedder Gravita, hvoraf der igen er to undertyper, Gravita 10 BB og 20 BB. De yder mellem 1500 og 3000 kW. Mens lokomotivet på mit foto er mærket 10 BB, er i følge nettet de fleste af DBs modtagne lokomotiver af typen 20 BB. Lokomotivet her har følgende byggedata: Voith L04_10085/2011. DBs betegnelse er 92 80 1261 034_3 D_DB. Fotoet er taget 19.08.2012 på rangerbanegården i Maschen ved Hamburg.

Udviklingen fulgte jeg i starten, når lejlighed bød sig. Rapporter ses i Tipvognen 4.08, 1.09 og 3.09.

Billede 002 Maschen.jpg. Sidst, jeg var på Hamburgs store rangerbanegård i Maschen i øvrigt også i en weekend, var der flere hensatte lokomotiver, så det ringere antal denne gang kunne tyde på et vist opsving i jernbanetransporterne? På billedet taget med en vis tele holder DB 261 034-3 af typen Voith Gravita 10 BB.


Edited by Bent H - 27 September 2012 at 23:06
Venlig hilsen

Bent Hansen
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,125 seconds.