Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Industribaner » Nuværende Industribaner udland
  New Posts New Posts RSS Feed - Harzens jernbaner og industribaner anno 2012
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Harzens jernbaner og industribaner anno 2012

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
Bent H View Drop Down
Senior Member
Senior Member


Joined: 30 May 2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bent H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 September 2012 at 23:12

Bergwerksmuseum Grube Samson, St. Andreasberg

Her har der på en af de stedlige sølvminer længe været mulighed for besøg. Jeg har aldrig været der og ved derfor ikke, om der er smalspormateriel.

Südharzer Eisenhüttenmuseum Königshütte, Bad Lauterberg

Dette er endnu et hjørne af Harzen, hvor jeg aldrig nåede hen, så jeg ved ikke, om museet skulle have smalspor. Bemærk, at der både findes et Bad Lauterberg og et Lautenthal et helt andet sted i Harzen. Der er ingen regler for, hvornår en dal skrives Tal og hvornår, der skrives Thal. Det sidste skulle være en ældre form, men fænomenet kendes også fra danske byer, hvor Århus for eksempel er lidt bag efter udviklingen og skriver Aarhus.

Hütten- und Technikmuseum Ilsenburg

Både dette og den næste post er mig totalt ukendte, men skulle du finde dem interessante efter et besøg, må du gerne lade mig det vide.

Fürst Stolberg Hütte, Ilsenburg

Smelteværket ligger i eller ved Ilsenburg og har ikke noget med Stolberg at gøre, andet end at fyrsten var ejer og boede i Stolberg.

Steinkohlen-Besucherbergwerk Rabensteiner Stollen, Ilfeld

Kommer du med toget, der her er HSB, skal du stå af i Netzkater. Her var der tidligere spændende ting i remisen, men de er for længst hentet hjem til Sachsen igen. Museets udenomsområder kan formentlig også besøges uden at betale entre. Kun hvis du skal i gruberne eller køre med toget, skal du betale. Man kan også kigge ind udefra. Mens jeg dydig, som jeg er, gik udenfor og legede paparazzi, opdagede jeg, at Edit var med på mine billeder. Så gik jeg også bare ind. Vi handlede i butikken. Også her var dagen fremskreden, og det snuskede lidt, hvilket for fotografering vil sige, at det kneb med lyset.

Billede 049 Ilfeld.jpg. Billedet har ikke noget med overskriften at gøre, men jeg taget det med her, fordi jeg tog det på vejen mellem Nordhausen og Netzkater. Sporene er HSB lidt nord for Nordhausen. Toget er et såkaldt Duo-tog, hvor duo står for to, hvor vi på dansk siger hybrid. Sporvognen her, for det er en sporvogn med dieselmotor, kører både på Nordhausens sporvognsnet og på HSB indtil Ilfeld Neanderklinik. Bemærk den nedslåede pantograf på taget. AKN i Hamburg har lignende tog, der dog benytter Ubanen og AKNs spor. Billedet er fra 24.08.2012.
 
Billede 050 Ilfeld.jpg. Stort akkumulatorlokomotiv, nogle vogne og et elevatortårn i baggrunden. Minen var en kulmine. DDR gjorde det mest i brunkul, men der var en del mindre kulminer i DDR også. Opstillingen her er uden for billetkontoret. Banen fører op til en vendesløjfe uden for hegnet. Billedet er fra 24.08.2012.
 
Billede 051 Ilfeld.jpg. Et LEW EL 9 var i minen. Et andet i remisen, men disse to er formentlig også køreklare. De står under et halvtag og kan også fotograferes udefra. Den forreste er LEW 21091/1989. EL 9. 8,6 kW. 4 t. Typen blev angivet som 9.01. Bemærk, at lokomotivet er bygget samme år som DDRs sammenbrud. Den anden i rækken har samme data, men byggenummer 21097. Billedet er fra 24.08.2012.
 
Billede 052 Ilfeld.jpg. EL 9'en her er til udstillingsbrug. Der var ikke skilt på den, så jeg har ingen data. Billedet er fra 24.08.2012.
Venlig hilsen

Bent Hansen
Back to Top
Bent H View Drop Down
Senior Member
Senior Member


Joined: 30 May 2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bent H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 September 2012 at 23:27
Billede 053 Ilfeld.jpg. Et dobbelt akkumulatorlokomotiv formentlig fra BBA, men heller ikke dette var der plade på. Typen er B660, og BBA står for Betrieb für Bergbauausrüstungen, der var SDAG Wismuts egen fabrik i Aue. SDAG er sovjettisk-tysk A/S, der var uranproducent. DDR var under Den kolde krig verdens tredje største uranproducent. Billedet er fra 24.08.2012.
 
Billede 054 Ilfeld.jpg. Bartz uden nummer, men af typen GA 04-06. Akkumulatorlokomotivet er 1996 hentet fra Ruhrkohles Zeche Königsstein ved Hamm. Sporvidden opgives til 500 - 600 mm, en angivelse, jeg ikke forstår. Måske var den 500 mm hos RAG og her omsporet til 600 mm? 3,5 t. 9 kW. 6 km/t. Akkumulatoren er en Varta på 455 A/t fordelt på 72 volt og 91 A. Billedet er fra 24.08.2012.
 
Billede 055 Ilfeld.jpg. Et lokomotiv fra Thüringer Ziegelwerk (teglværk) var hentet ind til udstilling. Det var en LKM Ns 1. 17 kW eller 23 hk. 8 km/t. 2,8 t. Billedet er fra 24.08.2012.
 
Billede 056 Ilfeld.jpg. Udsigt over områdets sydligste del. Fjerneste spor til venstre fører formentlig til banens anden vendesløjfe, mens nærmeste spor til venstre fører ned i minen. Lidt materiel er udstillet hist og pist. Til højre lige uden for hegnet løber HSB gennem den trange dal. Skyerne ligger lavt den sene eftermiddag. Billedet er fra 24.08.2012.
 
Billede 057 Ilfeld.jpg. Elevator af ældre model i træ. Denne elevatorstol har to parallelle spor i modsætning en stol ved Drei Kronen und Ehrt, der tog fire vogne i to etager eller en stol ved Ottiliae, der blot to én vogn. Ved Ruhrkohle var der langt større elevatorer med et vogndæk som en storebæltsfærge, der tog næsten et helt tog. De nyeste elevatorer, jeg har set, var tilbage igen ved kurven, hvor man blot hejsede indholdet op, men lod vognene blive nede i minen.

KZ-Gedenkstätte Mittelbau-Dora, Nordhausen

Jeg har aldrig været der, og jeg har heller ingen planer om at kommer der. Jeg indrømmer, at man bør have set én Koncentrationslejr i sit liv, og jeg har set Bergen-Belsen to gange. Jeg har ikke psyke til flere. Muligvis er der smalspor også i Dora nord for Nordhausen på vej til Ilfeld. Der er i hvert fald minegange nok der.

Eisenhüttenwerk/Maschienenfabrik Carlswerk, Mägdesprung

Hvad her eventuelt skulle være af smalspor, har jeg ingen anelse om, men der er da en mulighed?

Besucherbergwerk Grube Glasebach, Strassberg

Museets brochure viser tipvogne, og i teksten reklameres med udstilling af transportmidler. Minen producerede Svovlkis, Kobbermalm og Flusspat. Tilsyneladende bruges det tyske ord for mineralet også på dansk, bortset at tyskerne i gamle dage havde tre s’er i Flusspat og skrev Flussspat, egentlig Flußspat med dobbelt s.

Erlebnisbergwerk Sonderhausen

Her tror jeg ikke, at der er noget at komme efter for Tipvognens læsere? Oplevelsesturisme er ellers in for tiden, idet turistindustrien tror, at det er det, turisterne vil have. Måske har de ret? Vi oplevede, føler vi, lige så meget, da vi så nogle blomster, hvor der var både gule, blå og hvide blomster på samme plante på en gang! Måske var det en misfarvning på grund af for meget kobber i jorden, måske var alt ikke kronblade, men bægerblade. Nyligt opdyrkede affaldsdynger efter minedriften havde i hvert fald misfarvede afgrøder. Jeg har endnu ikke fået planten bestemt. I øvrigt ligger Sonderhausen også uden for Harzen i sydlig retning.

Fels-Werke GmbH

En af mine kilder, en brochure fra Interessenverein Bergbau e. V. nævner, at man kan besigtige et af værkets enorme kalkbrud. Sandsynligvis fra en udsigtsplads på kanten af en af gravene et eller andet sted. Brochuren opgiver et telefonnummer. Jeg prøvede at køre rundt om en af gravene, men vejen på mit kort var gravet væk, så det lykkedes ikke. Kanten var også spærret af, da gravens sider var ret nær lodrette, og højden måltes i hundrede meter. Respekterede man hegnet, kunne man ikke se bunden. Måske skulle man prøve telefonnummeret eller turistbureauet? Der er dog ikke smalspor mere i gravene.

Venlig hilsen

Bent Hansen
Back to Top
Bent H View Drop Down
Senior Member
Senior Member


Joined: 30 May 2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bent H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 September 2012 at 10:24

Schaubergwerk Rörigschacht, Wettelrode

Besøgsminen ligger nord for Sangerhausen i sydøsthjørnet af Harzen. Turistbureauerne udleverede gladeligt brochurer om minen - blandt en brochure, de tog 10 cent for og nævnede ikke med et ord, at minen havde været lukket hele året! Andre af de lokale turistbureauers tip om geologiske seværdigheder og spændende natur, førte os til steder, der var overvoksede i en sådan grad, at der i årevis ikke havde været noget at se. Jeg talte med en leder af et ung-i-arbejde-projekt, der med en gruppe arbejsledige var ved at rydde et gammelt stenbrud. Han sagde generelt: "Det der (besigtigelserne) kan du godt opgive. Alt er overgroet. Du finder det aldrig. Du kommer simpelthen ikke frem."

Grunden til lukningen i Wettelrode var renoveringer, men så vidt jeg kunne se, var der én ung-i- arbejde, der lugede ukrudt. Et par andre malede maskiner, men de stod på parkeringspladsen uden for minen. Alligevel fik jeg ikke lov til at gå ind og se på det udstillede materiel.

Vi havde dog en dejlig dag. Vi gik i stedet ud i området og fandt en masse middelalderminer, hvoraf nogle var gjort besøgsegnede. Desuden var der dyr, fugle og blomster og en uendelig fred og ren luft. Området var også et karstområde, hvor bække og åer blot forsvandt ned i kalkundergrunden for så at dukke op mange kilometer længere fremme.

Efter et gammelt luftfoto at dømme havde der tidligere været mere smalspormateriel udstillet.

En af de ting, jeg gene ville have set, var de elektriske tandhjulsbaner i minegangene i Mansfelder Land. De var omtalt i Tipvognens anmeldelse af Mansfelder Land i 4.07.

Billede 058 Wettelrode.jpg Udefra ses her mindst fire lokomotiver. Det var det tætteste, jeg kunne komme på. Billedet er taget 29.08.2012.
 
Billede 059 Wettelrode.jpg. Med tele kunne jeg få et indtryk af den 900 mm tandhjulsbane, der ved det store Mansfelder Kombinat et enkelt sted kørte togene til jordoverfladen uden brug af elevator. Til gengæld var der så tandhjul i brug. Jeg ville nu godt have været hen og klappet lokomotivet. Billedet er taget 29.08.2012.
 
Billede 060 Wettelrode.jpg. Yderligere en udsigt over friluftsudstillingen. Så vidt jeg kan se, er antallet af lokomotiver her begrænset. Måske er de alle flyttet ind under halvtaget, der ses på billede 058? Kan du se de store entreprenørmaskiner køre rundt her og renovere, så jeg ikke kunne gå rundt her? Billedet er taget 29.08.2012.

Parkeisenbahn Vatterode

Denne også lukkede seværdighed er allerede omtalt i Mansfelder-afsnittet.

Venlig hilsen

Bent Hansen
Back to Top
Bent H View Drop Down
Senior Member
Senior Member


Joined: 30 May 2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bent H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 September 2012 at 10:08

Mansfeld Museum, Hettstett

Selv om der er en by, der hedder Mansfeld, ligger Mansfelderkombinatets lokomotivværksted MaLoWa i Klostermansfeld, og Mansfelder Museum i Hettstett i bydelen Burgörner. Museet var svært at finde, og her skulle man være lokalkendt eller overse omkørselskiltene. Vejvisere til museet er også ganske undseelig. Et lille beskedent skilt sidder på fæstet til en gammel jernbanebro. Museet er indrettet i et gammelt gods, hvor blandt andet den opdagelsesrejsende Alexander von Humboldt har boet. Museet en skøn blanding af geologi-, mine- og lokalmuseum. I parken er der spændende træer bevaret, og for 7,50 kr ekstra får du adgang til Tysklands første dampmaskine. Godt nok en rekonstruktion, men den kan køre. Den var såmænd også nævnt i det altfavnende blad Tipvognen. Det var i Tipvognen nr. 3.11 på side 21.

Også her var der problemer. Så godt som hele udendørsudstillingen var spæret af. Igen var det på grund af entreprenørmaskiner og ombygninger. Jeg var lige ved at gå igen, men så overtalte Edit mig til at gå udenom ad en af andre skuffede allerede trampet sti langs hegnet. På billederne ser du, hvad jeg fik ud af det, og som jeg havde måttet forsage, hvis jeg havde rettet mig efter anvisningerne. Museet var i øvrigt rørende billigt, så jeg vil ikke bemærke, at de tog fuld pris, selv om halvdelen af udstillingen var lukket.

Jeg spurgte på museet om spisesteder, men de indrømmede, at det var sløjt her på egnen. Først efter 1½ times søgning fandt vi en bid brød på en tankstation!

Billede 061 Hettstett.jpg. Vogne og LKM V 10C. Lokomotivet er ganske anonymt, og billeder af det på nettet er ikke tekstet, men formentlig er der tale om LKM 250185/1960 i 1000 mm spor. Sporet, det står på, er i hvert fald firestrenget! Lokomotivet har i givet fald tidligere kørt ved VEB Mansfeld Kombinat, August_Bebel_Hütte, Helbra, hvor det var nr. 1. Det kom i 1993 til Mansfeld_Museum. Tipvognen har for det første en anseelig vægtykkelse, og for det andet er den forsynet med en noget avanceret mekanik til tipning. Se billede 066 Hettstett.jpg. Fliserne er støbte belægningsfliser af resterne fra malmudvindingen. Ikke alt blev hældt på affaldsbjerget. Billedet er taget 26.08.2012.
 
Billede 062 Hettstett.jpg. LKM 17107/1950. Ns2. 750 mm. VEB Mansfeld Kombinat Wilhelm Pieck, Eisleben, Bleihütte Hettstedt. 1989 til Mansfeld AG, Eisleben og samme år til Mansfeld_Museum, Hettstedt. En Bleihütte er et smelteværk til blymalm. Billedet er taget 26.08.2012.
 
Billede 063 Hettstett.jpg. Jeg troede, at dette var VEB Mansfelderkombinatets rester af en sneplov, der var bygget med blandt andet motoren fra en russisk MIG-jetjager, men skrottet her har vist været noget andet. I det hele taget trænger alt her til en kærlig hånd. Billedet er taget 26.08.2012.
 
Billede 064 Hettstett.jpg. LKM 48049/1951. Ns2. 750 mm. VEB Mansfeld Kombinat, Eisleben, Bleihütte Hettstedt. 1991 til Mansfeld_Museum, Hettstedt. NS2 her er leveret, som en af de første i øvrigt, med kædetræk i stedet for kobbelstænger. Sporet her har tydelig flere sporvidder. Billedet er taget 26.08.2012.
 
Billede 065 Hettstett.jpg. Nr. 8 er O&K 12347/1931. 750 mm. Som ny til Mansfeld AG, Bergbau_ und Hüttenbetrieb, Eisleben som nr. 6. I DDR-tiden VEB Wilhelm Pieck, Eisleben først nr. 6 siden nr. 8. 1989 til Mansfelder Museum, Hettstedt. Billedet er taget 26.08.2012.
 
Billede 066 Hettstett.jpg. De gamle DDR-byer, som Genforeningen har barberet for stort set hele deres erhvervsliv, kan god virke lidt døde. Når man er træt af at se på betonslum, byggegrunde og genbrugsbutikker, kan man forvilde sig på kunstudstilling. Den viste sig at være en positiv overraskelse. Kunstneren havde oprindelig været fotograf, men nu var han begyndt at male sine fotografier. Også i Mansfeld var tømning af sl*ggevogne et festligt skue. Et foto, man ofte ser i tidsskrifter, af dette skue, er taget af Andreas Bärwald. Om han også er kunstneren, fik jeg ikke noteret. På billedet tømmes den sidste sl*gge, og så er det slut med kobberudvinding i Mansfeld efter i hvert fald 800 års drift og sandsynligvis 4500 år, hvis man går helt tilbage til bronzealderen. Vognene er en af de vogne, der ses på billede 061 Hettstett.jpg. Billedet her er taget af Edit Laursen den 27.08.2012.
 
Billede 067 Hettstett.jpg. LEW 18320/1981. EL 9. 600 mm. Akkumulatorlokomotiv. VEB Mansfeld Kombinat, Eisleben. På ukendt tidspunkt til Mansfeld Museum, Hettstedt. Samme kilde angiver både byggeår 1981 og 1982. Der er dog på andre sider flertal for 1981. Billedet er taget 26.08.2012.
Venlig hilsen

Bent Hansen
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 October 2012 at 16:47

Hjemturen

Stassfurt

Af en eller anden grund valgte vi at køre øst om Harzen hjem. Desuden gjorde vi en afstikker til Stassfurt for at se på kalkbanen i Förderstedt. Her var desværre ingen drift, selv om det var hverdag. Tilsyneladende var banen ikke lukket, for værkstedet var i drift. En vogn og et lokomotiv var under renovering.

Fra Förderstedt var der kun få kilometer til motorvejen. Denne forlod vi dog igen ved Braunschweig og tog B 4 til Lüneburg. Da der kun var én omkørsel, blev det ikke nødvendigt at overnatte i Lüneburg som ellers planlagt. Til gengæld var der en kæmpe omkørsel syd for Hamburg samt de sædvanlige køer foran Elbtunnelen. Vi nåede dog hjem på ti timer, som også udturen tog. Hjemturen var på 626 km. Udturen på knap 500 km og i Harzen kørte vi 900 km. Jeg har slået nogle rejsebureautilbud op og regnet dem igennem. Bortset fra, at jeg ikke kunne have brugt nogen af dem, var de også langt dyrere. Det undrer mig stadig, at der ved selskabsrejser ikke kan opnås lavere pris end ved selvarrangerede individuelle rejser!

Det var en formidabel tur, og vi overlevede hedebølgen, omkørslerne og de lukkede faciliteter. Harzen er , så vidt jeg kan fornemme, ikke så kendt blandt sjællændere. Til gengæld skal man også vare sin mund i Harzen, for der er altid en jyllænder eller fynbo i nærheden, dog ikke i Sangerhausenregionen og i Mansfelder Land. Ikke engang i Lutherstadt Eisleben hørte vi dansk.

Billede 068 Stassfurt.jpg. Et lokomotiv fra 600 mm kalkbanen mellem Förderstedt og sodafabrikken i Stassfurt. Nummeret er bortrustet, og vi befinder uden for værkstedet i Förderstedt. Bemærk, at fugleburet er fjernet og nummeret er malet over med pink. Dette lokomotiv kommer vist ikke ud at køre mere? Lokomotivet kan med det udseende kun være nr. 6, LEW 15257/1975. EL 12. Billedet er taget 30.08.2012.
 
Billede 069 Stassfurt.jpg. Lokomotiv nr. 3 samme sted. LEW 16703/1983. EL 12. Billedet er taget 30.08.2012.
 
Billede 070 Stassfurt.jpg. Vogn og lokomotiv nr. 2 på værkstedet. LEW 1556/1976. EL 12. Det er lidt af en overraskelse, at dette lokomotiv er taget ind på værkstedet for reparation? Nå, ja. Der kan være kannibaler på spil? Billedet er taget 30.08.2012.
 
Billede 071 Stassfurt.jpg. Værkstedet set udefra. Billedet er taget 30.08.2012.

Mens vi er i Stassfurt, er der et formentlig interessant museum i Stassfurt, idet der er kali i jorden på denne egn. Museet er Stadt- und Bergbaumuseum Stassfurt. Jeg har ikke selv været der, men kommer jeg forbi endnu engang, vil jeg gerne kigge indenfor.

Ved vejs ende

Miniatur Wunderland, Hamburg

Her nærmer vi os så slutningen. Jeg har ikke berettet om mit besøg på den store modelbane i Hamburg. Her så jeg i øvrigt DSB ML 6 køre rundt - endda i to eksemplarer.

Hohe Linde

I indledningen til Mansfelder Land nævnede jeg affaldsbjerget Hohe Linde med følgende data: 150 meter højt, tyve millioner tons tungt og 13 ha stort. Det var ét af seks i den størrelse.

 
 
Billede 072 Sangerhausen.jpg. Det lykkedes at komme tæt på det, men man måtte ikke bestige det - kun med særlig tilladelse, reb og andet bjerbestigerudstyr! Hvis du kan øjne hestene, har du et begreb om størrelsen og om arbejdet bag dette bjerg. Toppen ligger 400 meter over havoverfladen. Billedet er taget 28.08.2012.Sprengler-Museum, Sangerhausen

Ved søgning på Mammutten i Rübeland sneg dette billede sig også ind. Det er fra Sangerhausens Sprengler-Museum, der også har en del om områdets kobberudvinding. Det pudsige ved dyret her er, at man for nylig har skilt det ad igen og sat det sammen på en mere korrekt måde, mener man. Skulle der være en zoolog blandt læserne, så er det her strengt taget ikke en Mammut, men en tidligere uddød sidegren på elefanternes (mammutternes) stamtræ, en steppeelefant

Billede 73 Sangerhausen.jpg. Skelet af en forhistorisk elefant, der levede eller rettere døde i en alder af 50 år for 700 000 år siden. Jeg havde for nemheds skyld fejlagtigt kaldt den en Mammut.Besucherbergwerk Scholmzeche, Bad Lauterberg

Et ældre billede i en bog viste minegang med spor og vogne. Hvis der er tog, er det formentlig ikke meget? Bliver du klogere efter et eventuelt besøg, så lad mig det venligst vide.

Hermed er vi så ved enden. God tur, hvis du får lyst til selv at tage af sted. Der er nok at se på.

Bent Hansen

Venlig hilsen



Anders
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,348 seconds.