Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Industribaner » Nedlagte industribaner
  New Posts New Posts RSS Feed - Nysted Kalkværk
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Nysted Kalkværk

 Post Reply Post Reply
Author
Message Reverse Sort Order
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nysted Kalkværk
    Posted: 08 September 2012 at 00:16

Hvis I kigger i jeres katalog fra auktionen på Aalholm finder i bl.a nedenstående foto. 

Omkring 1970 blev der lavet nogle billedbøger med bilerne fra Aalholm fotograferet i området omkring slottet og ofte med baronessen, baron Johan Otto Raben Levetzau og deres chauffør som modeller. 

Jeg lånte disse bøger på biblioteket, men de kunne naturligvis købes i kiosken som souvenir. I dag ville man kalde det merchandise. 

Bøgerne er årsag til, at jeg husker mange af de flotte veteranbiler og faktisk også slottets bygninger meget tydeligt. 

Nærværende foto er også optaget lokalt selvom jeg ikke selv havde gættet motivet. Min kone kunne hjælpe.

Billedet viser 2 herrer på fisketur foran deres bil og med kalkværksbroen tilhørende Nysted Kalkværk i baggrunden. Nysted Kalkværk var ejet af baronen på Aalholm. Tidspunkt formodentligt ca. 1970.

Nysted Kalkværk blev nedlagt med udgangen af 1983 og på det tidspunkt eksisterede broen stadig omend udskibning sikkert er ophørt allerede i slutningen af 1960´erne hvor vejtransport for alvor blev attraktiv grundet anlæggelse af omfartsvej nord om byen. I de sidste år var kalkværket drevet af Dansk Asfaltfabrik.

På broen var anlagt spor til transport af produkter ud til skibene ligesom man hentede kalk fra kalkgraven via en smalsporet bane. Som mange andre steder er man startet med heste som trækkraft og de er senere blevet afløst af motorlokomotiver.

Nysted Kalkværk havde 2 motorlokomotiver formentligt begge bygget af Gmeinder. Lokomotiverne fandt aldrig vej til Aalholm Automobilmuseum.

 
Gmeinder lokomotiv med 5 læssede tipvogne antageligt på vej mod kalkværket. I baggrunden anes Aalholm Slot. Tidspunkt ukendt


Edited by Thomas - 08 September 2012 at 00:20



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,256 seconds.