Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Museumsindustribaner » Museumsindustribaner i Danmark
  New Posts New Posts RSS Feed - Captain's log - Kastrup lokomotiv no. 8
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Captain's log - Kastrup lokomotiv no. 8

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message Reverse Sort Order
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 201
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 September 2012 at 14:59
Status 9. september 2012
 
Så er chassiet og logo med mere sandblæst og klar til at blive malet(igen).
Fotoreportage af Ib Dyhr, Lille Vildmosecentret.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 201
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 August 2012 at 08:46
Status 24. juli 2012
 
Adskillelsen er i fuld gang. Bemærk rammens opbygning på et tidlig Kastrup lok.
 
 
Detaljer af bremsesystem.
 
 
Motor og motorhus afmonteret
 
 
Deutz motoren "close up"
 
Vendegear og gearkasse sepereret.
 
Alle fotos af Lille Vildmosecentret


Edited by Anders - 30 August 2012 at 08:54
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 201
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 August 2012 at 08:34
Status Juni 2012
og dermed også første afsnit i serien om renoveringen af Kastrup lokomotivet ved Lille Vildmosecentret. Vi vil løbende følge det omfattende arbejde
 
Velkomme til.
 
Enestående opdagelse i Dokkedal
 
Danmarks ældste originale Kastrup lokomotiv fra 1937 inden renoveringen.
 
På Remisen i Dokkedal, som har åbent hvert tirsdag formiddag, har bisserne gjort en enestående opdagelse – et lokomotiv fra 1937 viste sig at være fuldstændigt originalt og det ældste i Danmark (i original stand. red)
 
Af Malou Jensen

I Dokkedal ligger den fine gamle Remise fra 1939. I dag er den befolket med 26 hårdtarbejdende Remisebisser, som alle arbejder frivilligt med at istandsætte gamle maskiner og redskaber fra Lille Vildmose. Flere af lokomotiverne og vogne er nu kommet ud og køre i mosen ved Lille Vildmosecentret, men bisserne hviler ikke på laurbærrene. De har allerede sat gang i det næste store projekt, som gemte på en enestående overraskelse.

 
Remissen i Dokkedal.
 
Projektet som de frivillige har sat gang i er en restaurering af et Kastrup lokomotiv fra 1937. Vi anede ikke hvor unikt det er, siger Kjeld Sørensen, som er oldermand. Det viser sig nemlig at vi har at gør med det ældste og mest original Kastrup lokomotiv i Danmark, og det har oven i købet en kort overgang været anvendt i Lille Vildmose.
 
De stolte Remissebisser er gået i gang med renoveringen af det originale lokomotiv fra 1937.
 
Det var firmaet Berg Bach & Kjeld Egmose A/S fra Aalborg som i 1937 bestilte lokomotivet. De købte også to andre som også er bevaret i dag. Kaas Briketfabrik har nu det ene og det andet findes på Dansk Motor- og Maskinsamling ved Grenå, siger Kjeld Sørensen.

Vi kender vores lokomotiv fra Jens Lauritsens (1931-1999) Nordjyske Motorsamling i Buddum. Den største del af samlingen kom efter Lauritsens død til Grenå, men vores loko blev overtaget af Niels Peter Lübeck og fra ham kom det til Remissen i Dokkedal i 2008, fortæller oldermanden.

 
Den originale motor fra 1937 sidder stadig i lokomotivet.
 
Det er bygget i 1937 på Kastrup Maskinfabrik med byggenummer 8, hvilket betyder at det er et af de ældste i Danmark, fortsætter Kjeld. Inden for de næste år skal vi havde lokomotivet hovedrenoveret. Motoren er den original fra 1937 - er en vandkølet 2 cylinders Deutz diesel – og det var først for 14 dagen siden vi opdage det. Opdagelsen betyder at vores Kastrup er helt enestående, og vi glæder os til at vise det frem, både under renoveringen og når vi om mange år skal have det ud og køre, siger Kjeld Sørensen. Alle er velkomne til at kigge forbi når vi har åbent, og der er mange andre ting at kigge på, siger han til slut.
 
 
Remissebisserne ved siden af den originale motor fra 1937.
 
 
Den original motor fra 1937 kan køre rundt og kan derfor renoveres. Poul Falden viser hvordan.
 
Alle fotos af Lille Vildmosecentret


Edited by Anders - 30 August 2012 at 08:38
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.