Smalsporede industribanelokomotiver |
Smalsporet privatbane med godstrafik |
Post Reply |
Author | |
Thomas
Senior Member Joined: 26 December 2005 Location: Denmark Status: Offline Points: 172 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 16 August 2012 at 18:40 |
Nedenstående er venligst stillet til rådighed af Bent Hansen Regn - godt for noget? Uden sjaskregnvejr havde vandfaldene i
Lauterbrunnental næppe være så imponerende, som de var. Vi var taget på
vandfaldstur til Lauterbrunnen i Berner Oberland netop, fordi det regnede. Vi
så Mürrenbachfall, der med På et tidspunkt fik vi vand nok ikke mindst
fra oven, så vi opgav at tage med bjergbanen til Mürren eller til sæterne ved
Kleine Scheidegg for at lede efter orkideer og anden alpeflora. I stedet tog vi
til Grindelwald, hvor vi havde kvarter, og her tog kaffe og kalorier på konditori.
Det hjalp, for da vi gik fra konditoriet, var regnen ophørt. Hvor er vi henne? Vi holdt sommerferie i Berner Oberland i
Schweiz, og vi gjorde hele turen med tog. Et swisspass gav i Schweiz adgang til
tog, postbusser og skibe uden yderlige betaling; dog - specielt i turistområdet
Berner Oberland - med 50 eller 25 % rabat på ordinær billetpris. Wengernalpbahn
forkortet WAB, som er emnet for dette indlæg, var en af de heldige baner, der
kunne tillade sig kun at give rabat. Vi kunne dog uden tillæg være kommet
mellem Lauterbrunnen og Grindelwald med Berner Oberland-Bahn forkortet BOB, men
med skifte undervejs - en længere tur, men sikkert ikke langsommere, da
tracheen var uden Wengernalpbahns store stigninger. Imidlertid havde vi også
investeret i et Jungfraujubilæumspass, så vi valgte Wengeralpbahn, der forekom
langt mere spændende og med passet også uden ekstra beregning. I år, 2012 var
begrundelsen for passet, at Jungfraubahn kunne fejre sit 100 års jubilæum, og
netop denne bane, der er særdeles velbesøgt og også ejede gedemarkedet på
Jungfraujoch - det er måske omvendt - ejer stort set alle baner og bjergbaner i
Berner Oberland. Mens vi ventede på toget i Lauterbrunnen, gik
jeg rundt og så på jernbanedrift, idet både personbanegården og godsbanegården
var overdækkede, så det trods regnen var muligt at fotografere. Der var
halvtimesdrift, og postbussen kom nøjagtig 1 minut for sent til togafgangen, så
der var 29 minutter til at kigge specielt på godshåndteringen. Banens data Wengernsalpbahn har Banen åbnedes 1893. Længden er lige godt Specielt for bjergbaner På bjergbaner skal lokomotivet være nederst på
faldet. Denne regel holdes stort set stadig i hævd. Kun på Brünnigbahn mellem
Luzern og Interlaken oplevede vi, at lokomotivet trak sit tog både op og ned. Normalt bremser lokomotivet bedre end vognene,
så det er praktisk at have det "nederst" som bremse. Men ikke bare er
tandhjulstrækket og bremserne anbragt på den aksel, der altid er
lavestliggende, også sædernes hældning og navnlig rygstøddets hældning er
indrettet, så motor- og styrevogne kun kan køre på den ene bjergside. Med - regnet fra Grindelwald - først et fald
til Grund, så en stigning til Kleine Scheidegg og så et fald til Lauterbrunnen,
får banen problemer med at have lokomotivet nederst på faldet. Problemet er dog
løst med rebroussementer i Grund og i Kleine Scheidegg. Da der ikke er meget
vandretliggende i Kleine Scheidegg, ligger rebroussementet inde i bjerget i en
tunnel. Rebroussementet i Kleine Scheidegg bruges dog ikke til hverdag. I
stedet jager man folk ud og ind i et andet tog, der "vender rigtigt."
De fleste skal alligevel ud, for de skal til Jungfrau, hvortil sporvidden er Ombygninger Stykket Lauterbrunnen - Wengen var oprindelig
kort og uden nævneværdige broer og tunneler, men det var ikke vintersikkert,
idet banestykket lå i en skredzone og var derfor stedvis ustabilt, og tracheen
kunne ikke umiddelbart stabiliseres trods store anstrengelser. Dertil kom, at
strækningen heller ikke var lavinesikker, men det værste var udtrængende vand,
der overisede sporet. Derfor kørte banen ikke om vinteren, men 1910 åbnedes en
ny, noget længere strækning med tunneler og broer. Længden gjorde, at
stigningen kunne mindskes. Den gamle strækning bibeholdtes dog indtil 2007 til
godstog og specielle udflugtstog, men den blev for dyr at holde ved lige, så nu
er den optaget. Fotos Alle fotoene fra Lauterbrunnen på WAB er taget 08.06.2012. Billederne fra Wilderswil og Breitlauenen på SPB er taget 09.06.2012. Denne farvede plan er taget med en almindelig mobiltelefon på lokalmuseet i Grindelwald. Der var yderligere glas for, og reflekserne kunne ikke fotobehandles bort. Områdets baner ses. WAB er grøn, BOB er blå, Schynige Platte Bahn er rød, Jungfraubahn er rødbrun og BLB er gul. Bemærk, at begge strækninger Lauterbrunnen - Wengen er tegnet ind. I dag eksisterer kun den længste. I Lauterbrunnen sås
lokomotivet WAB He 2/2 64. Jeg fotograferede det, både da jeg kom, og da jeg
kørte igen, og i mellemtiden havde det flyttet sig, så det var altså stadig i
brug. Flere af banens oprindelige ellokomotiver ses i dag på den nærliggende
Schynige Platte Bahn (SPB,) men stadig har WAB to tilbage foruden to nyere.
Ellokomotiverne bruges til godstog og banetjenestetog samt sikkert også til
udflugtstog. Persontrafikken varetages i dag med motorvogne, der kan forsynes
med styrevogne og endog mellemvogne. WAB 64 er fra 1926. På SPB ses lokomotiver
fra WAB, der for flere år siden har passeret de 100 år, men ikke desto mindre forcerede
de mere én kilometers højdeforskel på en time. Det var mere, end jeg kunne
præstere, selv om jeg er knap så gammel! Lokomotivet har firekantede ruder i
kabinen, mens de hundredeårige har runde vinduer. Hjularrangement er B.
Formentlig er de bygget af Schweizerische Lokomotiv- und Maschienenfabrik,
Winterthur senere Adtranz og nu Bombardier. Fabrikken forkortedes SLM. Der er
eludstyr fra EAM eller BBC og MFO, Maskinfabrikken i Oerlikon. Typen betegnes
som He 2/2, idet lokomotivet har to aksler, der begge er drevne. Lokomotivet
har to motorer, der tilsammen yder 220 kW. Største hastighed for disse aldrende
lokomotiver er Af denne type har banen to lokomotiver, WAB 31 og 32, der begge var i sving sammen med WAB 64 samt mindst to af de ældre motorvogne indsat i gods- og baneafdelingstrafik. Også deres litra er He 2/2. Heller ikke denne type har jeg så mange data på, men lokomotiverne er fjernstyrede og bygget af Stadler 1995. På godspladsen stod en palle
med vasketøj fra et af de store hoteller i den bilfrie sæterby, Wengen. Der var
flere paller blandt andet i en af godsvognene. Om sengetøjet var rent eller
nyvasket, kunne jeg ikke se. Hotellet havde åbenbart ikke eget vaskeri. Disse tanke stod et større antal af rundt om på godspladsen, men
de blev flyttet, mens jeg fotograferede. Højeste sete nummer her er 29, så
formentlig råder banen over mindst 29 stabelbare tankcontainere af denne type.
De var mærket med international farekode 30/1202, hvilket oplyser, at de kan
transportere fyringsolie, dielseolie eller fuelolie. Umiddelbart ville jeg
gætte på fyringsolie, men i Kleine Scheidegg var adskillige entreprenørmaskiner
i gang med byggeaktiviteter, så dieselolie er også en mulighed.
Foruden en moderniseret WAB-styrevogn fjernest ses et ældre
BOB-tog ved perronen. I forgrunden ses fire grus- og ballastvogne temmelig
avancerede ikke bare med lys i forenden, men de var sammenkoblede to og to med
en elmotor imellem. De var næppe selvkørende, men sikkert selvtømmende? De er
bygget 1983. Bagved anes WAB 31 med et godstog blandt andet med sengetøj til
Hotel Victoria i Wengen. Yderligere godsvogne bag ballastvognene ses.
Lokomotivet har et rummeligt førerhus, men ikke desto mindre står føreren ude i regnen med sin manøvrepult på maven og kører toget. Kun når han kører retur, kan han opholde sig i førerhuset. Toget er et banetjenestetog, der er på vej op til vedligeholdelsesarbejder på sporet højere oppe. En af banetjenestens ældre motorvogne ses også. Bemærk, at sporskiftets tandstang er gennemgående og "skiftes med," når skiftet lægges om. Bemærk endvidere de mere end fem hundrede meter høje lodrette dalsider, som banen "bare" skal op ad! Og hvad så?Schweiz har rigtig mange veldrevne, smalsporede privatbaner foruden et tæt normalsporet Statsbanenet. Alt i Schweiz fungerer stort set det til tiden. Toiletter er veludstyrede og rene. I byerne kører den offentlige trafik tæt, og ude på landet er der ofte timedrift og mange steder halvtimedrift, så Schweiz er et godt land at rejse med det offentlige i. Desværre er valutakursen temmelig ugunstig, så prisniveauet når mange steder det danske. Toget var billigere end flyet, og vi foretrækker helt afgjort seks graders frost på Jungfrau frem for sydens sol. Det er bare at have det rigtige tøj med og så et fedt betalingskort. Min hjemmelavede tur var også næsten 50 % billigere end en bureauarrangeret tur. Det overrasker mig! Bent Hansen Edited by Thomas - 16 August 2012 at 22:41 |
|
De bedste hilsner Thomas Kaare Hansen |
|
Post Reply | |
Tweet
|
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |