Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Smalspors Forum » Kommentarer til Forum
  New Posts New Posts RSS Feed - Down memory lane - 10 years after
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Down memory lane - 10 years after

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Down memory lane - 10 years after
    Posted: 14 December 2011 at 00:22

I anledning af 10 års fødselsdagen d. 14/12 2011 bringer vi et nostalgisk tilbageblik.
Sommeren 2001 var vi i Sverige og ved en sø efter besøg på Ryttaren talte vi om, at lave en hjemmeside om industribanelokomotiver, den dag blev smalspor.dk i virkeligheden til. Det stod hurtigt klart, at hvis vi skulle udleve idéen måtte vi focusere på noget opnåeligt og derfor valgte vi i løbet af sommeren at det nye site udelukkende skulle præsentere eksisterende lokomotiver.
I juli fik min kone og jeg en søn og kunne jeg derfor, min. 3 timer midt på dagen i middagsheden medens han sov, indtaste de lokomotiver vi havde oplysninger om i den Access database, der en skønne dag skulle ende som "motoren" på hjemmesiden.
Anders drak øl i rå mængder den sommer, men kom indimellem med nogle gode idéer.
Jeg tastede de sidste data jeg på det tidspunkt havde til rådighed i september inden vi tog til Depeche Mode koncert i Parken.
I mellemtiden havde verden gennemlevet nine eleven og jeg havde oplevet et utal af søvnløse nætter med min søn. Disse nætter kunne jo bruges til, at udvikle den nye hjemmeside som i løbet af efteråret kom i luften på en Tiscali adresse som fulgte med mit internet abonnement. Den officielle start gik d. 14/12 2001 kl. 5:14 hvor statistik-scriptet begyndte at registrere besøgende via www.zipstat.dk.
Hjemmesiden bestod af statiske html-tabeller med lokomotiv data og blev ellers opbygget med de klassiske menu-punkter dengang: en gæstebog, en FAQ, noter om opdateringer på siden og så valgte vi at sætte spot på nogle emner og det fungerede godt. F.eks kunne Anders skrive noget tekst som jeg så kunne uploade og på den måde kunne vi arbejde på siden hver for
sig når der var tid.
Vi købte domænet www.smalspor.dk i foråret 2002 og Anders oprettede en server, der kunne afvikle hjemmesiden fra en Windows 2000 Advanced Server via www.gratisdns.dk. Vi havde nu ubegrænset plads og kunne vise de mange billeder vi har.
Lille juleaften 2002 skete der noget på smalspor.dk. Data på lokomotiverne kunne nu udlæses fra databasen og opdatering af hjemmesiden blev meget lettere ligesom vi begyndte at udvikle søgemuligheder med SQL. Forud var der brugt mange timer på programering og der var stillet adskillige spørgsmål på www.eksperten.dk.
Vinteren 2003 oprettede jeg søgemuligheder i min sparsomme fritid under udstationering i Houston, Texas og Anders udskiftede den gamle host computer til en ægte server med SCSI harddiske og RAID opsætning.
Vi begyndte at opfordre vores brugere til, at indsamle data om lokomotiver i deres nærområde og sende disse til os så vi kan holde databasen opdateret.
Omkring årskiftet 2005 - 2006 satte vi Smalspors Forum i drift. Anders havde fundet en platform som den dag i dag stadig er noget af det bedste indenfor gratis forum systemer.
Anders lærte aldrig at værdsætte pastelfarverne så i 2007 måtte vi ændre design og siden har vi udelukkende anvendt Smalspors Forum når der er nyheder eller vi har modtaget spændende billeder. Opdatering er blevet meget flexibel og kræver blot internetadgang.
I 2011 har vi tilføjet GPS - skattejagt med industribaner som tema.
 
Se eksempler fra de seneste 10 år på:


Edited by Thomas - 18 December 2011 at 02:18



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,313 seconds.