Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Alt andet med relationer til industribaner » Alt hvad hjertet begærer
  New Posts New Posts RSS Feed - En god sommer?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


En god sommer?

 Post Reply Post Reply
Author
Message Reverse Sort Order
Bent H View Drop Down
Senior Member
Senior Member


Joined: 30 May 2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bent H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: En god sommer?
    Posted: 01 September 2011 at 23:49

En god sommer?

Inspireret af læseren med det sparsomme antal solskinsfoto, fik jeg også lyst til at offentliggøre mine sparsomme sommerfotos fra i år. Det var nu ikke vejret, der forhindrede mig i at fotografere. Det var mangel på emner forstået på den måde, at alle mine sommerferieplaner gik i vasken - den ene efter den anden - af den ene eller den anden grund. Hos mig var vejret udmærket, så måske de, der brokker sig til charterindustrien over dårligt vejr i Danmark, bare har været på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt?

Nej, jeg skal ikke som pensionist klage over manglende ferie. Jeg har da i maj måned været både i Kirkenes, på Nordkapp, på Flåmbanen og i Olso, men de to førstnævnte steder var det vinter med stedvis høj sne og is på søerne. Og så er der jo langs Norges øst-, nord- og vestkyst langt mellem jernbanerne, og de få, man møder, er ikke smalsporede, og har der endelig været noget smalsporet, er det forlængst lukket. Malmbanen i Kirkenes havde fået nyt lokomotiv og kører igen efter flere års pause. Denne bane er normalsporet og derfor knap så velkommen i et smalspor forum.

Nylig, og nu er vi i juli, fik jeg lejlighed til fem dages ferie på Sydsjælland, Møen, Falster og Østlolland med besøg på steder, hvor jeg aldrig har været før. Stadig inspireret af læseren med de få solskinsfoto får jeg lyst til at offentliggøre det eneste af mine fotos fra sommeren 2011, der kommer ind under kategorien industribaner selv om det strengt taget ikke er smalsporet. Fotoet er fra Gedser remise, og solen skinner - udenfor. Dertil kommer to fotos, et fra min svigersøn, der i embedets medfør var på Hjerl Hede og tog og sendte mig vedlagte dejlige billede af HH 2. Også min bonusdatter sendte mig et par dejlige foto fra Ohs i Sverige, hvoraf jeg her gengiver et. Hun kom tilfældigt forbi på vej fra ét turistmål til et anden uden at kende Ohs eller dens bane.

 
Gedser remise
 


Her ses Fakse Jernbanes normalsporede personvogn til strækningen Stubberup - Fakse Ladeplads. Det kunne hænde, at vognen kørtes af et smalsporet damplokomotiv!
 
 
Hjerl Hede
 


HH 2, Krauss 8477/1929, Tine. 785 mm. Lokomotivet kørte 1929 - 35 på A/S Nørresundby Portland-Cementfabrik, Nørre Uttrup pr. Nørresundby, hvor det dog var hensat 1932 - 34, idet fabrikken i den periode ikke var i drift. 1935 - 38 stod lokomotivet til salg. 1938 - 63 var lokomotivet ejet af Cementfabriken Dania pr. Mariager, der dog 1940 - 44 havde udlejet det til A/S Cementfabrikken Rørdal, Ålborg. 1963 - 78 var Tine opstillet på legepladsen i Strandparken, Assens ved Mariager. Herfra købtes det 1978 af Lars Andersen, Virring, der ikke fik det sat i stand, men i 1984 solgte det til Mogens Vedsø, Fruering., der heller ikke fik det ud at køre. Han solgte det i 1990 til Hjerl Hede, hvor det sattes i stand blandt andet med ny kedel omkring 1994. Der er uoverensstemmelser mellem rammens byggeår (1929) og kedlens byggeår (1927.) En forsker har oplyst om endnu en udlejning, nemlig 1942 - 44 til arbejder på Fugleflugtslinien formentlig til Hoffmann & Sønner. Denne oplysning er dog ikke bekræftet. Lokomotivet afmeldtes 1963, men fabrikkerne red ikke altid samme dag, som de sadlede, så lokomotivet kan allerede været opstillet på legepladsen 1962? Hjerl Hede har nummereret det HH 2, og lokomotivet ses her i drift i juli 2011 på et foto taget af Carsten Ehlert, Frederiksberg.
 
 
Ohs Bruk
 


Ohs Bruk 3, O&K 8338/1917. Lokomotivet er et såkaldt Brigadelokomotiv med 600 mm sporvidde. Det kom for den tyske hær til troppeøvelsespladsen Rehagen-Klausdorf som HF 1638 i 1917. 1922 realiseredes det som et led i den tyske afmilitarisering og kom indtil 1935 til banen Libau - Darbenai i Litauen. 1935 kom det til De letteiske Statsbaner som ML 631.

I slutningen af anden verdenskrig førtes det tilbage til Tyskland og gjorde tjeneste i DDR WAM, Waldeisenbahn Muskau. Efter DRs overtagelse og efterfølgende ensretning som DR 99 3310. Egentlig skulle nummeret have været 3319, men selv i Tyskland kan man læse forkert. I 1973 hensattes det, og i 1976 købtes det af en svensk privatmand, for hvem det imidlertid var for tungt, så han byttede det med Ohs Bruk for et lettere i 1983.

Brigadelokomotiverne er bygget i tusinder af eksemplarer. De var alle sammen firekoblede, ikke overvældende kraftige, men lette og forholdsvis robuste. Efter krigen spredtes de over store dele af Europa, blandt andet til Ohs Bruks Järnväg, og en halv snes fandt vej til Danmark til mergelbaner. De danske eksemplarer var tilsyneladende allerede ved købet misligholdt, så de fik ikke noget langt liv.

http://www.heeresfeldbahn.de/Brigadelok/Schweden/Orenstein8338/orenstein_8338.htm

 
Bent Hansen


Edited by admin - 06 August 2022 at 21:57
Venlig hilsen

Bent Hansen
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,249 seconds.