Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Smalspors Forum » Arkiv
  New Posts New Posts RSS Feed - Remisen Dokkedal
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Forum LockedRemisen Dokkedal

 Post Reply Post Reply
Author
Message Reverse Sort Order
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Remisen Dokkedal
    Posted: 10 January 2007 at 20:33

Ærede brugere

Nu er det bekræftet, at lokomotivet stammer fra Fårup Sommerland hvor det ikke blev anvendt.
 
Det er en fin idé, at forære lokomotivet til projektet i Dokkedal og sjovt, at vi faktisk havde luret identiteten.



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 October 2006 at 11:48
Hej Dokkenokk
 
Velkommen til forum. Dejligt at høre fra det Nord Jyske.
Det lyder som om du selv er aktiv i Remisen... så ved du garanteret også om lokomotivet er blevet køreklart?
 
Hvilken motor er der egentligt i det lok? Er det stadigvæk en Ford B?
 
Hvis du har et foto er du meget velkommen til at sende det til vores database på linket (og nu gør jeg mig umage) http://www.smalspor.dk/uploadfile.htm linket findes også nederst på www.smalspor.dk og hedder "Upload Foto".
 
På forhånd tak
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
dokkenokk View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 11 October 2006
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote dokkenokk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 October 2006 at 21:19
Dav Anders
 
Du linker da vist som vinden blaeser... Remisen findes altsaa paa: http://www.remisen-dokkedal.dk/
 
Helle Karina nede fra Remisen kan nok hjaelpe dig med identifikation af lokomotivet. Hun har ogsaa fundet et billede fra foer restaureringen:
 
"Hakket" bag foererpladsen har da sikkert givet plads til gasgeneratoren som du skriver.
 
 
Dokkenokk


Edited by dokkenokk - 11 October 2006 at 21:31
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 September 2006 at 10:36

Gåden er løst.

 

Nå, nu kalder de det selv for Fårup lokomotivet... Det anede mig. For der kan vel ikke stadigvæk dukke nye Pedershaab lok op i Danmark! Vi har ellers spurgt efter oplysninger om lokomotivet igennem flere mails til Remisen Dokkedal. Senest efter den flotte ny reviderede webside, men stadig forgæves. Der har også været kontakt til Fårup Sommerland med spørgsmålet om de skulle mangle et lokomotiv. Her fik jeg et nydeligt svar fra sekretæren om at de havde alle deres lokomotiver endnu. Hvem vil også spekulere over eventuelle reservedelslokomotiver med undtagelse af stedets mekaniker som vi desværre har vi mistet mailadressen til? På www.remisen-dokkedal.dk kalder remisens personale deres, næsten færdigt restaurerede, lokomotiv for Fårup lokomotivet og mon ikke de skulle have ret. En skam at de ikke responderer på mails fra interesserede læsere af deres webside og deres virke i det hele taget.

OK, lokomotivet er Pedershaab nr. 337 fra 1941.

Det har faktisk samme historie som Lilleskov teglværks PM 332. Lokomotivet kom til Lilleskov i 71 (så vidt jeg husker) dengang med frostsprængt Ford A motor. Det tjente derfor kun som reservedele til teglværkets driftslok nr. 332. Derfra solgtes det til Produkthandler Spøer i Middelfartværket umiddelbart efter at teglværket stoppede med fremstilling af sten i 1984.

Herfra solgtes det til Fårup hvor det aldrig kom i drift, hvilke planer eller hvilket formål nr. 337 rent faktisk har tjent der ved jeg ikke. Lokomotivet er leveret med Gengasgenerator tilsvarende PM 332 ligeledes monteret i højre side af bagvæggen. Jeg glæder mig til at tage turen til Nord Jylland og se/høre den gamle i gang igen.



Edited by Anders - 23 October 2006 at 11:49
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 May 2006 at 20:32

Lige et par hurtige spørgsmål:

Hvem kender til det Pedershåb Lokomotiv som foreningen Remisen i Dokkedal er ved at renoverer?

Hvor stamemr det fra?

Hvor langt er de nået med projektet?

http://www.remisen-dokkedal.dk/

Venlig hilsen



Anders
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,693 seconds.