Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Museumsindustribaner » Museumsindustribaner i Danmark
  New Posts New Posts RSS Feed - Captains Log, Stardate. PM 429 genopstår
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Captains Log, Stardate. PM 429 genopstår

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message Reverse Sort Order
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 201
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Captains Log, Stardate. PM 429 genopstår
    Posted: 03 April 2014 at 16:03
Film om Pedershåb nr. 429's første køretur i dens nye liv
 
Blovstrød Drengene har optget en film om Pedershåb nr. 429's, i Blovstrød benævnt D3, første køretur og sporsætning på det eksisterende spornet på teglværket. Mange tak for at dele den med alle os.
 


Edited by Anders - 03 April 2014 at 16:05
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 201
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 March 2014 at 15:49
PM 429 status 15. marts 2014
 
****** TILLYKKE TIL BLOUSTRØD ******
 
Foto taget kl. 12:51:21
 
PM429 kørte idag
.. og jeg var altså andetsteds, men Alex har været så venlig at sende en flok billeder hvoraf jeg har udvalgt 6 stk. som viser turen fra bygningen hvor maskinen har været under restaurering de sidste syv år.
 
 
Foto taget kl. 13:25:22

 
Foto taget kl. 13:25:50

 
Foto taget kl. 13:39:36

 
Foto taget kl. 14:17:49

 
Foto taget kl. 14:27:06

 
På billedet 'VBV D3´s rute på flytbare sporrammer' har jeg angivet ca. hvor maskinen befinder sig på de andre billeder som Alex Udstad har taget. Altså ca. 1½ time om turen på flytbare sporrammer.
Men nu er maskinen så på 'rette spor' og vil fremover være at kalde VBV D3.

Der mangler dog stadig bl.a. diverse afprøvninger og justeringer, førerhus, udvendig maling og endelig dokumentation m.v. som skal bruges ved ansøgning om driftstilladelse hos Trafikstyrelsen.
---------------------- 
Tekst: Ebbe Makholm
Fotos: Alex Udstad
 


Edited by Anders - 16 March 2014 at 15:52
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 201
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 March 2014 at 23:13
PM 429 status 10. marts 2014
 
Det er snart ved at være et år siden at jeg sidst berettede om PM426, men nu få I lige et par billeder.
 
 
Det har været en stor udfordring at få starteren til at virke ordentligt. Efter adskillige udfordringer bl.a. en afbrændt startlås blev man enige om at starte helt forfra med ledningsnettet. Det er vi nu ved at være færdig med, så endnu engang håber vi snart at få sporsat lokomotivet og få startet det, så vi kan komme igang med prøvekørsel og evt. justeringer.
 
 
----------------------------------
Foto og tekst: Ebbe Makholm
 
 
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 201
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 August 2012 at 23:52
PM 429 status 23. august 2012
 

Efter fem år stikker PM429 atter næsen ud i solen.

Det er dog ikke sket ved egen kraft for først skal en mindre utæthed ved brændstoftilførslen fixes.

 
 

Horn og lygter er endnu ikke monteret så der ligger stadig ledninger som skal forbindes senere.

 
 

- men sikringerne er på plads og i orden.

 
 
- så nu mangler vi blot at dreje nøglen og prøve at starte motoren.

 

ØV, der er åbenbart ét eller andet galt, så næste trin hedder fejlfinding på starteren.

(Bemærk i øvrigt at tragten til sanding også kan bruges til opbevaring af støvekost m.v.)

 
 
Tekst of fotos af Ebbe Makholm alle fotograferet den 23. august 2012


Edited by Anders - 24 August 2012 at 07:53
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 201
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 April 2012 at 08:02
PM 429 status april 2012
 
Jagten på en ny/anden brændstoftank  var for så vidt resultatløs.
Det endte med at vi valgte at bruge den gamle tank, den er i hvert fald solid.
Men det blev så nødvendigt at tilpasse ophænget ”under loftet” på motorhjælmen. 16-02-2011
 
Bagkassen skulle forsynes med jern til at bære en hylde til at fastgøre akkumulatoren på. 16-02-2011
 
Bagkassen er færdig og nymalet. 07-09-2011
 
Når et smalsporslokomotiv har et antal år på bagen og har undergået adskillige ombygninger er det ofte forsynet med et større antal huller efter udstyr, som har været der engang.
Vi valgte at udskifte bagvæggen i motorrummet som jo er forvæggen i førerhuset med en ny plade. Endnu uden huller. 10-09-2011
 
Det har sommetider været lidt af et puslespil at finde ud af hvor de enkelte dele kunne anbringes i motorrummet. Her er det luftfiltret. 10-09-2011
 
Den køler vi monterede skulle forsynes med ekspansionsbeholder og det lykkedes da også dels at finde en brugt ekspansionsbeholder og dels at få plads til den. 10-09-2011
 
Under arbejdet med ”møblering” af motorrummet har det jævnligt været nødvendigt at vende motorhjælmen på hovedet for at kunne komme til at svejse og bore. 17-03-2012
 
Fordi lokomotivet er omsporet fra 785 mm til 700 mm og fordi der er ændret ved bremserne var det ikke nok lige at stikke rør til sanding ned gennem hullerne i rammen og så håbe at de ville ramme skinnerne. Løsningen er at anvende slanger som så skal fikseres i forhold til skinnerne når vi en dag kan komme over en grav og ned under lokomotivet og arbejde. 17-03-2012
 
Den oprindelige instrumentboks manglede underdelen men en ny er nu fremstillet (med kontakterne). 21-03-2012
 
Vi tror at vi nu har styr på placeringen af de forskellige dele i motorrummet, således at der ikke skal svejses flere besl*g på. Det er derfor tid til at give en gang maling. 21-03-2012
 
Førersædet i bagkassen er blevet polstret.
Sædet er delt for at gøre det rimeligt nemt at komme til akkumulatoren under sædet. 24-03-2012
 
 
Nu kan det ikke vare længe – motoren er påfyldt motorolie og her på billedet er reversgearkassen ved at blive efterfyldt. 21-04-2012
 
Tekst og foto af Ebbe Makholm



Edited by Anders - 28 April 2012 at 09:44
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 201
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 February 2011 at 00:17
PM 429 status 7. februar 2011
 
 
Sjovt nok - billeder taget i lørdags. Det ses at stutsene på motoren og køleren (selvfølgelig) ikke var helt samme dimensioner, så både den ene og den anden kølerslange måtte sammensættes af to stykker. Og så er motoren da blevet malet blå, som det sømmer sig for en Fordson.

 
Den tank der sad på er vist lavet af en vestjysk grovsmed, den er sammensat af 4 - 8 mm jernplade, så den vejer lige så meget som hele motoren (næsten). Vi havde heldigvis en mere normal brændstoftank på lager, som vi havde tænkt os at bruge. Men da jeg så troede jeg sleb rust af, sleb jeg hul i den. Så nu skal vi på jagt igen.
 
Tekst og foto af Ebbe Makholm

Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 201
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 January 2011 at 00:33
PM 429 status 30. januar 2011
 
Hmmmm - arbejdet skrider ganske vist frem, men ikke så hurtigt, som hvis man bare havde en masse penge at skyde i projektet.
Sidst har vi fundet en køler, som var tæt, og hvor stutsene sad nogenlunde så de uden vanvittige slange-forløb kunne kobles på motoren. Vi har bare ikke fundet slangerne endnu - der er jo masser til salg, bare det er standard, men dét er det jo netop ikke. Der skal også en ekspansionsbeholder på til dén køler, og sådan én har vi heller ikke. Men vi finder vel ud af det henad vejen.

Det der er sket siden sidst er jo heller ikke voldsomt fotogent, så [.......]

Tekst Ebbe Makholm
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 201
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 July 2010 at 20:03
PM 429 status 18. juli 2010 

Det er nu snart et år siden jeg sidst berettede om renoveringen af PM429. det betyder ikke at der ikke er sket noget, men at tilpasningen af de ombyggede bremser, med løse klodser, tog langt mere tid end nogen kunne have forudset.Men nu må det være på sin plads at vise et par billeder af de sidste fremskridt.
 
Førerhus (RM okt 2009)
Træværkstedet var i oktober 2009 nået så vidt at "træ-manden" kunne foretage en prøveopstilling for at se om de nyfremstillede stumper overhovedet passede nogenlunde sammen med de gamle.
 
Førerhus besl*g. (RM okt 2009)
Samtidig kom den ene gamle aksel til god nytte, til at bukke nye besl*g til de nederste hjørner af førerhuset. 
 
Førerhus (EM maj 2010)
Hele skelettet til førerhuset er nu prøvesamlet.
 
Motor på plads (EM juli 2010)
Motoren kom på plads en dag i løbet af foråret, men som det ses er bl.a. rørforbindelserne til brændstofpumpen endnu ikke monteret.
 
Usynlig kardanaksel (EM juli 2010)
Da lok'et kom til Blovstrød, var der en fast forbindelse mellem motorens gearkasse (til højre på billedet) og reversgearkassen (til venstre på billedet). Selvom denne faste forbindelse havde et vist spillerum i længderetningen, krævede den at motor og reversgearkasse var pinligt nøjagtigt på linie.
 
Udslidt tandhjul (aug 2006)
Dette har næppe nogensinde været tilfældet siden den oprindelige BW motor blev udskiftet med en Fordson motor og resultatet ses tydeligt på dette tandhjul (tidligere vist i august  2006).
 
Nyindkøbt kardanaksel (EM juli 2010)
Efter mange overvejelser om mere eller mindre snedige løsninger, besluttede vi at det rigtige måtte være en rigtig kardanaksel, som kan tåle et vist spillerum både på den ene og den anden led.
 
Kardanaksel på plads (EM juli 2010)
Fordi kardanakslens flange er med 4 boltehuller og reversgearkassens flange er med 6 boltehuller og de heller ikke har samme diameter var det nødvendigt med en mellemring (den blanke til højre). Og selvom denne kardanaksel kun er ca. 21 cm lang, var det nødvendigt med lidt save- og drejearbejde for at få det hele på plads. Og selvom der endnu ikke er sat bolte i, ser man at det lykkedes.
 
 
Fotos: Rasmus Munk og Ebbe Makholm.
Tekst: Ebbe Makholm


Edited by Anders - 20 July 2010 at 22:59
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 201
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 August 2009 at 23:33
PM 429 status 8. august 2009
 

I sidste beretning om PM429's genfødsel havde vi netop fået akslerne hjem og fået indkøbt kuglelejer. Så næste skridt var monteringen af lejerne. Da vi skilte det ene leje ad for nogle år siden var der tre hele kugler og en del stålgrus i det, så lejet havde kørt rundt i lejehuset og slidt det "for stort", men ved hjælp af en håndfuld i hast indkøbte kørnerprikker og Loctite lykkedes det at få også dét leje på plads.

De øvrige var der ikke problemer med.
 
 

Næste udfordring var pasboltene, der skulle holde tandhjulene på rette plads på de ny, dertil indrettede ringe på akslerne.

 
Hullerne i tandhjus-halvdelene var slidt ovale og måtte "rundes" igen og alle seks bolte på hvert tandhjul måtte faktisk tilpasses individuelt. Men også dét lykkedes.

 

 

Så lørdag den 11'te juli 2009 kunne rammen endelig løftes fra sin opklodsning, akslerne trilles på plads.

 
Rammen sænkes stille og roligt ned så lejehusene kom til at sidde rigtigt i lejeportene. Og endelig så det helt rigtigt ud. PM429 var atter på egne hjul.
 

 

Men dér fik den nu ikke lov til at være ret længe, for der skulle jo helst være arbejdsplads til en mand, som kunne montere bremserne inden i rammen.

 

 

Ved Vandbygningsvæsenet var sporvidden jo 785 mm, så det var ikke ganske uventet at det blev nødvendigt at ombygge ophængene til bremserne, så de kommer til at passe til 700 mm sporvidde.

 

 

Alle dele til bremsetøjet er renoveret med bøsninger i tidligere  ovale huller og ny bolte er drejet. Her er det hele prøvesamlet inden det igen bliver skilt ad og monteret på rette plads i rammen. (8).

 

 

Vi har valgt at ombygge bremserne fra at være med faste "bakker" til at være med "klodser", som let kan udskiftes, når de bliver slidt. Men først ved prøvemonteringen kunne vi se at der rent faktisk var plads nok til de ombyggede bremser.

 
Foto af Rasmus Jensen og Ebbe Makholm
Tekst af Ebbe Makholm
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 201
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 April 2009 at 23:42
PM 429 status 27. april 2009
 

Kuglelejer til et Pedershåb lokomotiv er åbenbart ikke lagervare, for sidst i januar fik vi besked om at lejerne først kom hjem midt i marts. Men endelig lå de så i Blovstrød. Det er én to-krone, der ligger på lejet, men man skal altså af med 100 af sl*gsen for at betale for et leje.

 
 
Endelig var dagen kommet, da vore venner i IBK havde tid til at hjælpe med påkrympning af hjul på akslerne.
Hjulet placeres i en trefod monteret med en gasbrænder fra en gammel vaskekedel og varmes stille og roligt.
 

Når aksel og hjul begge er kolde er akslen et par hundrededele større end hullet i hjulet.
Nå hjulet har udvidet sig ved varmen, kontrolleres det at hullet er blevet stort nok til at akslen kan gå i.
 
 
Akslen kan så ligeså gelinde sænkes ned i det varme hjul og når det hele er kølet af sidde hjulet urokkeligt fast.
 
 
Og lørdag den 25. april oprandt så den længe ventede dag, da vi kunne hente hjulsættene hjem til Blovstrød igen.
 
 

Billederne er taget af Rasmus Jensen og mig selv.

 

mvh

Ebbe Makholm


Edited by Anders - 27 April 2009 at 23:43
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.