Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Museumsindustribaner » Museumsindustribaner i Danmark
  New Posts New Posts RSS Feed - Captains Log, Stardate. PM 429 genopstår
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Captains Log, Stardate. PM 429 genopstår

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 February 2011 at 00:17
PM 429 status 7. februar 2011
 
 

Sjovt nok - billeder taget i lørdags. Det ses at stutsene på motoren og køleren (selvfølgelig) ikke var helt samme dimensioner, så både den ene og den anden kølerslange måtte sammensættes af to stykker. Og så er motoren da blevet malet blå, som det sømmer sig for en Fordson.

Den tank der sad på er vist lavet af en vestjysk grovsmed, den er sammensat af 4 - 8 mm jernplade, så den vejer lige så meget som hele motoren (næsten). Vi havde heldigvis en mere normal brændstoftank på lager, som vi havde tænkt os at bruge. Men da jeg så troede jeg sleb rust af, sleb jeg hul i den. Så nu skal vi på jagt igen.
 
Tekst og foto af Ebbe Makholm



Edited by admin - 28 July 2022 at 08:56
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 April 2012 at 08:02
PM 429 status april 2012
 


Jagten på en ny/anden brændstoftank  var for så vidt resultatløs.
Det endte med at vi valgte at bruge den gamle tank, den er i hvert fald solid.
Men det blev så nødvendigt at tilpasse ophænget ”under loftet” på motorhjælmen. 16-02-2011
 


Bagkassen skulle forsynes med jern til at bære en hylde til at fastgøre akkumulatoren på. 16-02-2011
 

Bagkassen er færdig og nymalet. 07-09-2011
 

Når et smalsporslokomotiv har et antal år på bagen og har undergået adskillige ombygninger er det ofte forsynet med et større antal huller efter udstyr, som har været der engang.
Vi valgte at udskifte bagvæggen i motorrummet som jo er forvæggen i førerhuset med en ny plade. Endnu uden huller. 10-09-2011
 


Det har sommetider været lidt af et puslespil at finde ud af hvor de enkelte dele kunne anbringes i motorrummet. Her er det luftfiltret. 10-09-2011
 

Den køler vi monterede skulle forsynes med ekspansionsbeholder og det lykkedes da også dels at finde en brugt ekspansionsbeholder og dels at få plads til den. 10-09-2011



Under arbejdet med ”møblering” af motorrummet har det jævnligt været nødvendigt at vende motorhjælmen på hovedet for at kunne komme til at svejse og bore. 17-03-2012



Fordi lokomotivet er omsporet fra 785 mm til 700 mm og fordi der er ændret ved bremserne var det ikke nok lige at stikke rør til sanding ned gennem hullerne i rammen og så håbe at de ville ramme skinnerne. Løsningen er at anvende slanger som så skal fikseres i forhold til skinnerne når vi en dag kan komme over en grav og ned under lokomotivet og arbejde. 17-03-2012



Den oprindelige instrumentboks manglede underdelen men en ny er nu fremstillet (med kontakterne). 21-03-2012



Vi tror at vi nu har styr på placeringen af de forskellige dele i motorrummet, således at der ikke skal svejses flere besl*g på. Det er derfor tid til at give en gang maling. 21-03-2012



Førersædet i bagkassen er blevet polstret.
Sædet er delt for at gøre det rimeligt nemt at komme til akkumulatoren under sædet. 24-03-2012
 


Nu kan det ikke vare længe – motoren er påfyldt motorolie og her på billedet er reversgearkassen ved at blive efterfyldt. 21-04-2012
 
Tekst og foto af Ebbe Makholm



Edited by admin - 28 July 2022 at 09:44
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 August 2012 at 23:52
PM 429 status 23. august 2012
 
Efter fem år stikker PM429 atter næsen ud i solen. Det er dog ikke sket ved egen kraft for først skal en mindre utæthed ved brændstoftilførslen fixes.
 

Horn og lygter er endnu ikke monteret så der ligger stadig ledninger som skal forbindes senere.

 
 

- men sikringerne er på plads og i orden.

 
 
- så nu mangler vi blot at dreje nøglen og prøve at starte motoren.

 

ØV, der er åbenbart ét eller andet galt, så næste trin hedder fejlfinding på starteren.

(Bemærk i øvrigt at tragten til sanding også kan bruges til opbevaring af støvekost m.v.)

 
 
Tekst of fotos af Ebbe Makholm alle fotograferet den 23. august 2012


Edited by admin - 28 July 2022 at 09:47
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 March 2014 at 23:13
PM 429 status 10. marts 2014
 
Det er snart ved at være et år siden at jeg sidst berettede om PM426, men nu få I lige et par billeder.
 
Det har været en stor udfordring at få starteren til at virke ordentligt. Efter adskillige udfordringer bl.a. en afbrændt startlås blev man enige om at starte helt forfra med ledningsnettet. Det er vi nu ved at være færdig med, så endnu engang håber vi snart at få sporsat lokomotivet og få startet det, så vi kan komme igang med prøvekørsel og evt. justeringer.
 
 
----------------------------------
Foto og tekst: Ebbe Makholm
 
 


Edited by admin - 28 July 2022 at 09:43
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 March 2014 at 15:49
PM 429 status 15. marts 2014
 
****** TILLYKKE TIL BLOUSTRØD ******
 
Foto taget kl. 12:51:21
 
PM429 kørte idag
.. og jeg var altså andetsteds, men Alex har været så venlig at sende en flok billeder hvoraf jeg har udvalgt 6 stk. som viser turen fra bygningen hvor maskinen har været under restaurering de sidste syv år.
 
 
Foto taget kl. 13:25:22

 
Foto taget kl. 13:25:50

 
Foto taget kl. 13:39:36

 
Foto taget kl. 14:17:49

 
Foto taget kl. 14:27:06

 
På billedet 'VBV D3´s rute på flytbare sporrammer' har jeg angivet ca. hvor maskinen befinder sig på de andre billeder som Alex Udstad har taget. Altså ca. 1½ time om turen på flytbare sporrammer.
Men nu er maskinen så på 'rette spor' og vil fremover være at kalde VBV D3.

Der mangler dog stadig bl.a. diverse afprøvninger og justeringer, førerhus, udvendig maling og endelig dokumentation m.v. som skal bruges ved ansøgning om driftstilladelse hos Trafikstyrelsen.
---------------------- 
Tekst: Ebbe Makholm
Fotos: Alex Udstad
 


Edited by Anders - 16 March 2014 at 15:52
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 April 2014 at 16:03
Film om Pedershåb nr. 429's første køretur i dens nye liv
 
Blovstrød Drengene har optget en film om Pedershåb nr. 429's, i Blovstrød benævnt D3, første køretur og sporsætning på det eksisterende spornet på teglværket. Mange tak for at dele den med alle os.
 


Edited by Anders - 03 April 2014 at 16:05
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,324 seconds.