Dagebüll - Oland - Langeness
Indledning
Indlægget er omarbejdet i februar 2011 og erstatter indlæggene fra 2010. Enkelte nye foto er kommet til. Enkelte gamle er kasseret, og enkelte foto er skiftet ud med andre, bedre. Teksten er nyskrevet og denne gang på dansk.
Når ikke andet er angivet, er Bent Hansen fotograf. Er stedet kun markeret som Dagebüll, er billedet taget på Lorenbahnhof. Det beklages, at der ikke er kommaer, punktummer eller anden tegnsætning i filbetegnelserne, men det er billedprogrammet ikke så meget for.
Som ejer er angivet det navn, som det slesvig-holstenske væsen havde på fototidspunktet. I Schlesvig- Holstein har kystbeskyttelsesorsanitionen skiftet navn flere gange:
ALW Amt für land- und Wasserwirtschaft
ALR Amt für ländliche Räume
LKNM Landesbetrieb für Küstenschutz, Nationalpark und Meeresschutz
Præcis hvornår betegnelserne er skiftet, vides ikke, men første skifte er sket efter 1980 og andet skifte efter år 2000.
Hvis du har fotos af troljer, der ikke er vist her, ville det glæde mig med en opdatering. Smalspor Forum oplyser gerne min mailadresse. Ligeledes modtages gerne data og numre på lokomotiver og vogne.
Om kystbeskyttelsesbanen Dagebüll - Oland - Langeness’ historie må du søge andre steder på nettet. Industribaneklubbens medlemsblad, Tipvognen har jævnlig haft små indsl*g, og Jernbanen har bragt en større artikel. Dog skal her gentages, at Banen via Oland til Langenees er anlagt i 900 mm sporvidde 1925 - 1927.
En af beboerne på Oland har skrevet en bog om banen og dens materiel. Den udkommer, om alt går vel, til påske på Wolfgang Herdams Fotoverlag. Selv om jeg kun har set første udgave, men ikke den aktuelle version, tør jeg godt anbefale dig bogen.
Billede 1 trolje 1 Dagebüll 2005. Billedet er taget på det daværende ALRs plads og viser en trolje af ældre model med træramme. Billedet er taget 12.05.2005.
Billede 2 trolje 1 Dagebüll 2010. Troljen er siden 2005 blevet malet. Billedet er taget 19.04.2010.
Billede 3 trolje 2 Dagebüll 2005. Billedet er taget 28.04.2005.
Billede 4 trolje 2 Dagebüll 2010. Troljen har fået sæde med ryglæn siden 2005. Billedet er taget 19.04.2010.
Billede 5 trolje 3 Dagebüll 2005. Troljerne bruges ikke bare til persontransport, men også til transporter af f. eks. kønne planter. Billedet er taget 25.04.2005.
Billede 6 trolje 3 Dagebüll 2010. Bemærk det hængslede bræt med motoren samt det lodretstillede håndsving. Når dette drejes, hæves eller sænkes brættet og motoren, så kileremmen strammes, og troljen kører, eller remmen slappes, og motoren kører i tomgang. Skal køretøjet skifte kørselsretning, må motoren afmonteres og vendes! Billedet er taget 19.04.2010.
Billede 7 trolje 4 Dagebüll 1983. Troljen holder foran ALWs gamle skure. Billedet er taget 06.07.1983.
Billede 8 trolje 4 Dagebüll 2005. Troljen holder på ALR plads. I baggunden ses vognen til dagrenovation. Troljen ligner trolje 5 lidt. Billedet er taget 12.05.2005.
Billede 9 trolje 5 Dagebüll 2005. Troljen ligner trolje 4. Billedet er taget 12.05.2005.
Billede 10 trolje 5 Dagebüll 2010. Troljen ser nu fem år senere mere ramponeret ud. Billedet er taget 19.04.2010.
Bent Hansen 10. februar 2011
Edited by admin - 05 August 2022 at 21:46