Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Industribaner » Nedlagte industribaner
  New Posts New Posts RSS Feed - Ukendt(e) industribane(r) - link
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Ukendt(e) industribane(r) - link

 Post Reply Post Reply
Author
Message Reverse Sort Order
Bent H View Drop Down
Senior Member
Senior Member


Joined: 30 May 2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bent H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ukendt(e) industribane(r) - link
    Posted: 01 January 2011 at 18:52

IBK’s udtalelse om billedet: Se billedet her

 
Jeg har nu være gennem alle mine fotos. Lokomotivet har flest træk fælles med et nyere Jung. Billedet ville jeg umiddelbart anse for at være fra 30'erne efter tøjet at dømme, men det kan dog også være fra 1920'erne.

På en forstørrelse - billedet er skannet i en alt for lille opløsning - ses muligvis et A på fabrikspladen foran. På ny, meget bedre skanning indgået senere læses ret tydelig Arn. Jung!Lokomotivet ser på fotoet ret nyt eller nyrevideret! Ikke blot nymalet, for også bandager med videre virker nye.

 
Lokomotivet har:

·         to buffer foran

·         en meget stor udragende banerømmer til hindring af at loket vælter helt om på siden ved afsporing

·         et ejendommeligt sikkerhedsventilarrangement.

·         to eller flere trin op til førerhuset

·         rammevandkasse

·         sidekulkasse, der flugter med førerhuset (næsten.)

·         Heusinger-styring

·         indvendig regulering

 

Ingen af disse dele har jeg fundet samlet på nogle af mine billeder.

Vognen er en gammel kassetipvogn helt af træ. Den ser på fotoet ret aldrende ud.

Lokomotivet antages umiddelbart at køre i en kalkgrav. Det kan dog også være på en cementfabrik, en mergelgrav en molergrav, men næppe på et tørveværk, et brunkulsleje, en sten- og grusgrav. Der kan være tale om et entreprenørarbejde. Jeg kan faktisk ikke se, hvad der er i vognene.

 
Flere forskellige fabrikater har været fremme til bestemmelse af lokomotivet:

·         Henschel

·         O&K

·         Borsig

 

Jeg er sikker på, at det er et Jung. Se Lawrenz, Ein Jahrhundert Feldbahnen side 85. Her findes flere lighedspunkter, selv om der også er uligheder.

 
 
Et forsøg på at identificerer:

Det bedste bud er dog med nedennævnte forbehold:

Jung 3082/1921. 38,6 m². 12 atm. 900 mm. Navn: "Dolfus". Ophugget 1948
  • 1921 Leveret i København.
  • 1922 Anlæg af Midtbanen ved Hvalsø mellem Frederikssund og Hvalsø. Petri & Haugsted.
  • 1940 - 44 Kulbrydning ved Hasle på Bornholm for Staten. Alex I. Hansen, København.
  • 1948 Ophugget. 
Bemærkninger: Kedel 1920. 1922 for midtbaneanlægget betegner tidspunktet for en kedelprøve. Arbejdet stod på 191?, igen 1920 - 22 og 1924 - 26. Banen åbnedes 1928. Hvad lokomotivet bedrev mellem 1926 og 1940 vides ikke.
 
Lokomotivet havde følgende kendetegn:

·         to buffer foran

·         en meget stor udragende banerømmer/hindring af væltning ved afsporing

·         et ejendommeligt sikkerhedsventilarrangement

·         to eller flere trin op til førerhuset

·         rammevandkasse

·         sidekulkasse, der flugter med førerhuset (næsten.)

·         Heusinger-styring

·         indvendig regulering. (Intet synligt dampudtag.)

 

Andre foto af det aktuelle lokomotiv:

A. Hvalsø

AH/HJ har to foto fra Hvalsø ca.1922. Her har lokomotivet de nævnte kendetegn, idet dog, at

en meget stor udragende banerømmer, det ejendommelige sikkerhedsventilarrangement ikke ses. Der ses heller ikke noget navneskilt.

Banerømmeren kan dog været sat på senere, idet lokomotivet jo i 1922 på fototidspunktet var mindre end et år gammelt. Billedets ringe kvalitet kan være skyld i, at det ejendommelige sikkerhedsventilarrangement ikke ses. Det er pinden gennem ventilernes øverste del, der ikke ses. På et andet foto er sikkerhedsventilerne helt afmonterede.

På et af fotoene fra Hvalsø er dækslet til fladglideren skråt, mens det på et andet af fotoene er lige. Der kan være tale om synsbedrag? Der kan også være tale om udskiftning? Eller der kan være tale om to forskellige lokomotiver. I så fald ved jeg ikke, hvilket det andet er.

Vognene ses kun på det utydelige foto og det kan godt se ud til at være af samme type, som på billedet fra Tommy Nilsson. Det er bemærkelsesværdigt, at lokomotivet på både AH/HJ-fotoet og på Tommy Nilsson-fotoet har vognen på næsen!

 

B. Bornholm

AH/HJ har også et foto fra kulbrydningen på Bornholm. Her har lokomotivet en meget stor udragende banerømmer. Endvidere er lokomotivet mærket KB på skorstenen. Kan betyde Bornholms Kulbrud?

På Bornholm er dækslet til fladglideren skråt. På forlægget er det - så vidt jeg kan se - vandret. Jeg ved ikke, om gliderdæksler kan skiftes ud? I følge Lawrenz leveredes lokomotiverne med fladt gliderdæksel. Det betyder imidlertid intet for bestemmelsen, idet man efter et eftersyn blot havde glemt at montere gliderdækselets overstykke.

På Bornholm er vognene godt nok af træ, men forsynede med et skrå afstivningsbræt på vognsiden lige som roebanerne brugte.

Af flere grunde tror jeg ikke på Bornholm. Om billedet kunne have været fra perioden, hvor lokomotivet mangler påtegninger i kedelbogen, ved jeg ikke. Om det kunne have været lånt ud til mergelarbejdet ved Holbæk, der udførtes 1929 - 1936, haves der heller ingen efterretninger om. Dette lyder ikke sandsynligt, idet lokomotivet har 900 mm sporvidde, og Hedeselskabet brugte 700 mm til deres mergelbaner.

Tøjet indikerer nok intet. Det er tidsløst. Lokomotivføreren eller fyrbøderen var ved midtbanearbejdet midt i tyverne, så formentlig er det stadig midtbaneanlægget.

Konklusion

Mit bedste bud på en bestemmelse af fotoet:
Anlæg af Midtbanen ved Hvalsø for entreprenørfirmaet Petri & Haugsted. Lokomotivet er Jung 3082/1921. Billedet er taget 1922 eller 1924 - 26.

Der er en svag mulighed for et senere arbejde, hvor Kedeltilsynet ikke har skrevet i kedelbogen. Hvilket vides ikke.

Derfor står jeg fast på Anlæg af Midtbanen ved Hvalsø for entreprenørfirmaet Petri & Haugsted. Lokomotivet er Jung 3082/1921. Billedet er taget 1922 eller 1924 - 26.

Tak til Steffen, Nils Peder og Tommy Nilsson.

4. januar 2011. 



Edited by Bent H - 04 January 2011 at 21:12
Venlig hilsen

Bent Hansen
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 December 2010 at 14:30
Damplokomotivet er et Henschel, som til forveksling ligner Faxe Jernbane VI, bortset fra det har Heusinger-styring i stedet for Faxe's Allan-styring. 
Det er en standardtype fra Henschel og der har været flere af dem i Danmark. Nogle stykker blev også konfiskeret her efter krigen og kørte brunkul i Midtjylland.
Billedet er ikke som foreslået fra Holbækegnens Mergelselskab (Hanerup Mergelleje), hvor man kun havde 3-akslede Orenstein-lokomotiver af Hedeselskabets standardtype (som Vildmosemaskinen). 
Kassevognene kan jeg heller ikke genkende, de ligner ikke Faxe's.
 
Billedet af lastbilen og hestetrukne tipvogne siger heller ikke så meget. Det hvide på førerhuset kunne godt ligne indtørret mergel eller kalk. Men der har været et utal mindre jordbrugskalkværker på Sjælland. Det er i øvrigt to forskellige sl*gs tipvogne.
Jeg tror også, at manden med hesten er identisk med manden til højre med de hvide bukser på sidste billede.
 
Tak til Peter Andersen for info


Edited by Anders - 22 December 2010 at 07:02
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2010 at 10:52
Der en yderst kompetent person på sagen. Han er bare på juleferie lige nu og har derfor ikke sit arkiv med sig.
 
Svar kan forvententes først i det nye år
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Niels Munch View Drop Down
Groupie
Groupie


Joined: 27 February 2009
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Niels Munch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 December 2010 at 23:22
Kære alle,

På  jernbanen.dk
er dukket et par smalspors-billeder op uden identifikation.

Hvem kan hjælpe?

Bedste hilsener
Niels
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,293 seconds.