Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Industribaner » Nedlagte industribaner
  New Posts New Posts RSS Feed - Kastrup Lufthavn 1940 - 1945
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Kastrup Lufthavn 1940 - 1945

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kastrup Lufthavn 1940 - 1945
    Posted: 22 November 2010 at 21:43

Vi har modtaget et spørgsmål fra en læser vedrørende en grusbane ved anlægningen af en startbane i kastrup Lufthavn i årene 1940 - 1945.

Jeg gengiver mailen her dog uden personlige kendetegn:
 
Hei !
Har boet i nærheden af Kastrup Lufthavn 1940-45 .Har efterlyst på hjemmesiden til Dines Bogoe (startbaner ) information om transporten af grus og cement med smalspor-- Kastrup Havn til Kastrup lufthavn .På siderne om startbaner finder man diverse tegninger jeg har udført.
Er der nogen som kenner noget til disse transporter -Damplok-tipvogne m.m.  ??
Håber og høre fra jer
 
Selv samme herre har lagt dette spørgsmål ud på denne webside. Her beskrives langt mere detaljeret hvad spørgeren ved og hvad denne efterlyser. Kast lige et blik ind på denne side. det er et fint arbejde med tegninger af linieføringer og materiel nedfældet efter hukommelsen
 
Jeg synes det er et interessant emne og har kigget i mine gemmer og har kontaktet mine kilder for yderligere.
Her er hvad jeg kan oplyse:
 

1942: Wright, Thomsen & Kier + Christiani & Nielsen: Startbaner i Kastrup lufthavn for Teknisk Central.

1943-194?: A/S ALEA (Manniche & Hartmann): Anlæg for ASA (svenske luftfartsselskab). 900 mm, 3 damplokomotiver.

194?: Max J. Madsen og K. Hindhede: Sandtransport fra stranden til lufthavnen, senere fra havnen til lufthavnen.

1944-1945: ?  : Anlæg af flyverskjul, St. Magleby. Spor.

 
Desværre har jeg ikke nogen lokomotiv data endnu. Håber jeg kan finde lidt senere.
Det er jo under besættelsestiden så det er,som en ven af mig skrev, nok meget begrænset hvad der er nedskrevet om netop denne periode og netop dette militær strategiske arbejde.
 
Spørgeren og ikke mindst jeg glæder mig til at høre hvad der måtte gemme sig af viden omkring dette.


Edited by Anders - 03 December 2010 at 14:23
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 November 2011 at 12:00

Hej Alle

Jeg prøver lige igen med info vedr. byggeri i kastrup lufthavn under anden verdenskrig.

Det beror på spørgsmål stillet her i denne tråd. Tjek venligst det første indlæg som er et år gammelt efterhånden.

Tak for hjælpen

Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 January 2014 at 00:05

Hej.

Bemærk, at der kan være tale om alt mellem 1 og 4 lok. Ingen siger at billederne viser det samme lok. Eller at det/de viste lok på billederne er identiske med dem i listen! Jeg tør ikke afgøre noget, selv om nogle udsagn er mere sandsynlige end andre.

O&K 4747/1911. 900 mm? 41,3 m². 12. atm.
 
Foto er mærket PTh/HJ. Måske Kastrup Kalkværk. Alfred (Jernbane forsker) har ikke dette billede? Senere er tilføjet: Manniche & Hartmann 1943, O&K 5156/1911. Maskinen er stor og har kulkasse bagpå samt nr. 1 på skorstenen. På vandkassen er der tre tårne og nedenunder et O + noget mere. Der er tilsyneladende både er rektangel og en trekant? Kan der stå OT???. De tre tårne har uden tvivl været antaget som Københavns byvåben, men det er det næppe. Hvad så? Heller ikke Hamburgs. Holger (Jernbaneforsker) har noteret lokomotivet med samme ejerdata som O&K 4747/1911. En af indtateringerne kan være forkert?
 
                1911 Leveret som nyt med 1250 mm sporvidde til Göteborg Stad.
1911 _ 42 Gruskørsel fra grav ved Rösered til opfyld lang Götaelven ved Lärjeholm for Göteborg Stads Gatukontor.

1942 Til salg for agenten Myrén & Co.

194? Solgt til Danmark og opsporet til 900 mm.

194? Formentlig udbygning af Kastrup Lufthavn for Mannike & Hartmann for Værnemagten.

1943 _ 48 Ukendte arbejder for Carlsen.
 
1948 _53 Skrotkørsel for Stålvalseværket.

1953 Ophug for Stålvalseværket.

Bemærkninger

Myrén & Co. var et handelsfirma og har næppe anvendt lokomotivet til entreprenørarbejder eller omsporet det. Oplysningerne fra Sverige om disse lok stammer bl.a. fra Industrilok i Västergötland af Mats Freding. Lokomotivet angives være kommet til Danmark 1943. HJ angav i 1943 Manniche & Hartmann som ejere, men denne påstand holder næppe stik. Også Kastrup Kalkværk er nævnt som ejer. HJ har angivet ejerskab for O&K 4747 og 5136 ens. Det kan selvfølgelig være rigtigt, men det kan også tyde på, at de to lok er blevet forvekslet på et tidspunkt? Ukendt kilde angiver Myrén & Co. som agent samt salg 1942 fra Sverige til Carlsen. Denne anlagde blandt andet fugleflugtslinjemotorvej på Fehmarn, men det vides ikke, om lokomotivet var indsat der. AH angiver ophug 1959.

På et tidspunkt fandt Claus Nielsen i Rigsarkivets under "Kedeltilsynet _ Kasserede kedler" en mappe på et af lokomotiverne. Her fremgik det at de skulle bruges i Kastrup til anlægsarbejder.

Det fremgik i øvrigt også papirerne at tilsynsbøgerne var gået, da C. Carlsens skur brændt.

Hvad C. Carlsen brugte dem til under krigen er uvist.

Antager vi anlæg af Københavs Lufthavn til dels for Værnemagten:

1942: Wright, Thomsen & Kier og Christiani & Nielsen: Startbaner i Kastrup lufthavn for Teknisk Central.

1943_194?: A/S ALEA (Manniche & Hartmann): Anlæg for ASA (svenske luftfartsselskab). 900 mm, 3 damplokomotiver.

194?: Max J. Madsen og K. Hindhede: Sandtransport fra stranden til lufthavnen, senere fra havnen til lufthavnen.

1944_1945: ? : Anlæg af flyverskjul, St. Magleby. Spor.

 
O&K 5136/1912. 900 mm. 21,3 m². 12.atm.
 
Foto nr. 1
 
Foto nr. 2
 
Foto nr. 1 og 2 De to indskannede fotokopier er fra HJ, men dem har Alfred. Dem får I i en konverteret udgave i morgen. Her var Holger sikker. Der står Kastrup Kalkværk, Manniche & Hartmann 1943 og så i øvrigt de samme data, som for 4747. Lokomotivet er dog her mærket som O&K 5136/1911. Her er angivet 900 mm. Alfred er dog sikkert nærmere sandheden, idet han har skrevet anlæg af Kastrup Lufthavn for Manniche & Hartmann 1943.

1912 Leveret som nyt via agenten Carl Ström med 1250 mm sporvidde til Göteborg Stad.

1912 _ 14 Grustransport fra grav ved Sannegården til anlæg af havnebane Tingstad _ Sannegården for Göteborg Stads Gatukontor.
 
1914 _ 42 Gruskørsel fra grav ved Rösered til opfyld lang Götaelven ved Lärjeholm for Göteborg Stads Gatukontor.

1942 Ukendt arbejde for Myrén & Co.

194? Solgt til Danmark og opsporet til 900 mm.

1943 Formentlig udbygning af Kastrup Lufthavn for Mannike & Hartmann for AB A. S. A.

1943 _ 48 Ukendte arbejder for Carlsen.
 
1948 _58 Skrotkørsel for Stålvalseværket.

1958 Ophug for Stålvalseværket.

Bemærkninger

Kedlen er fra 1911. Lokomotivet er bestemt efter et foto, og PA mener ikke, at dette foto viser et O&K. Typisk er det heller ikke, men AH og HJ har ment, at det var et O&K. Hvis det er et andet fabrikat (med O&K-sikkerhedsventiler) vides det ikke hvilket. Myrén & Co. var et handelsfirma og har næppe anvendt lokomotivet til entreprenørarbejder eller omsporet det. Oplysningerne fra Sverige om disse lok stammer bl.a. fra Industrilok i Västergötland af Mats Freding. Lokomotivet angives være kommet til Danmark 1943. HJ angav oprindeligt Kastrup Kalkværk som ejer. Et foto af lokomotivet i M&Hs besiddelse angives at være fra 1943. HJ har angivet ejerskab for O&K 4747 og 5136 ens. Det kan selvfølgelig være rigtigt, men det kan også tyde på, at de to lok er blevet forvekslet på et tidspunkt? Lokomotivet havde kulkasse bag på førerhuset. Desuden havde det nummeret 1 på skorstenen. Et andet også O&k er set med et stort messing-1-tal, men det sad på førerhuset og var ældre end dette lok. AB A. S. A. er et svensk luftfartsselskab. Dette var ejer, og M&H bruger! I Kastrup var lokomotivet forsynet med nogle hvidmalede logo på sidevandkassen. Det viser blandt andet tre tårne, der er lige høje. Logoet nedenunder består af et rektangel med noget af et O i. Der er uden tvivl flere bogstaver. En trekant indgår også i logoet og ser nærmest ud som en snoreophæng til rektanglet. Snoren hænger endog på noget der ligner et sømhoved. Det her beskrevne billede har Alfred ikke. I baggrunden ses grantræer. De tre tårne symboliserer næppe hverken Københavns eller Hamburgs byvåbner. Bemalingen med de tre tårne liger et bomærke Ny Kalkbrænderi brugte! Skiltet med rektangel og trekant kan føre bogstaverne OT, Organisation Todt? Andre fotos, som HJ og AH har godtaget som visende samme lokomotiv, viser en K. Hindhede gravemaskine mærket Gravco, Gravecompagniet, firmaet varemærke. Hindhede gravede på Saltholm 1935 - 36, men med to skorstene i baggrunden er fotoet næppe fra Saltholm.

 
Henschel 16946/1919. 900 mm. 750 mm. 24,6 m². 12 atm. Type: Helfmann. Navn: Jumbo.

1919 Leveret som ny til ukendt køber via agenten G. Futter - A. Hirsch, Berlin.

1919 - 23 Anlægsarbejde ri Rødby Havn for Såbye & Lerche.

1940 Ude af drift på firmaets oplagsplads i Bagsvær for Wright, Thomsen & Kier.

1942 Anlægsarbejder på Kastrup Lufthavn for Wright, Thomsen & Kier.

1944 Overjords- og brunkulstransporter i Statens Brunkulsleje 181 d, Søby I for Wright, Thomsen & Kier.

Forsøgt anvendt som stationær dampkedel hos Rockwool, Hedehusene.

Bemærkninger

Helfmann havde normalt større kedler. Som standard 160 hk og tjeneste 19,4 t. Futter & Hirsch er formentlig agenter? De modtog også 16947. Lokomotivet tilhørte i 1935 Wright, Thomsen & Kier. Disse arbejdede i Kastrup for Værnemagten. Søby I havde driftstid 1943 - 46. I Hedehusene kom lokomotivet ikke i brug. det var stadig ejet af Wright, Thomsen & Kier.

------------------------------------
Fremskaffet materiale af Bent Hansen
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,945 seconds.