Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Industribaner » Nuværende Industribaner Danmark
  New Posts New Posts RSS Feed - Cityringen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Cityringen

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message Reverse Sort Order
-PGG- View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 15 December 2013
Location: Tasmania
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -PGG- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 February 2015 at 02:58
Originally posted by Thomas Thomas wrote:


Her er en kort rapport fra byggepladsen på Otto Bussesvej hvor der er stor aktivitet i dag d. 1/7 2014

Jeg har set et Schoema lok. type CHL-200G samt adskillige muck vogne, der holder klar til brug.


Har der været nogen opdateringer for hvilke lokomotiver arbejder her. Er der et besøg anmodede?

-PGG-
Researching data on Industrial Diesel & Electric Locomotives exported World-Wide
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 140
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 October 2014 at 13:18

Så er det ved at være 1 år siden, vi første gang havde fornøjelsen af et besøg på byggepladsen i Nørrebrobroparken.

Jeg var atter forbi med kamera i formiddags, idet jeg i en sen aften i sidste weekend havde bemærket, at der holdt et Schöma lokomotiv (LbNr. 2 skulle det vise sig her til morgen) på pladsen ved hovedporten. Det er åbenbart her, man stiller lokomotiver midlertidig.

Hvorfor lokomotivet er hejst op ved jeg ikke. Det må være grundet reparation, service eller blot fordi pladsen er trang i skakten. Jeg er ret sikker på, at der bliver behov for lokomotivet (der er helt nyt) igen.


Foto: Schöma  CHL-200G Lb.Nr.: 2 Bygge Nr.: 6735 holder på pladsen ved porten.


Foto: Schöma  Lb.Nr.: 2 til venstre og langs hegnet ses Schöma Lb. Nr.: 03 Type: CFL-180DCL Bygge Nr.: 6283, der var det første lokomotiv, der kom til byggepladsen. Da det er mindre end de andre er det pt. hensat.


Foto: Den fjerneste kran har løftet en muck kasse op til tømning. Schöma  Lb.Nr.: 2 ses til højre.


Foto: Muck kassen i den midterste kran tømmes.


Edited by Thomas - 25 October 2014 at 17:19
De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 140
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 August 2014 at 10:07
Hej

Jeg fandt en skematisk tegning af tunneltogenes funktion, ved transport af tunnelelementer til støbning:



Edited by Thomas - 16 August 2014 at 10:11
De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 140
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 July 2014 at 12:21
Hej


Her er en kort rapport fra byggepladsen på Otto Bussesvej hvor der er stor aktivitet i dag d. 1/7 2014

Jeg har set et Schoema lok. type CHL-200G samt adskillige muck vogne, der holder klar til brug.

På et tidspunkt tror jeg, der blev foretaget inspektion af materiel, for en masse sikkerheds klædte mennesker troppede op foran det holdende lok.

Lykken står den kække bi, for efter en lille frokostpause entrede jeg igen "udkigstønden" og først troede jeg, at alt var som før, men til højre for det føromtalte lok. var en stamme bestående af en vogn med tunnelelementer, 3 muck vogne og bagerst endnu et lok på vej ned i skakten. Lok´et skubbede vognene ind i skakten.


Schoema lok. type CHL-200G og flere vogne er klar. På sporene til højre så jeg senere en stamme køre ned i skakten.

Edited by Thomas - 01 July 2014 at 16:12
De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 201
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 April 2014 at 19:56

Et besøg 40 meter under Nørrebro

 

Tirsdag kl 10 mødtes min bror og jeg i Hillerrødgade på Nørrebro med en CMT Pladsformand for rundvisning dels ovenpå men ikke mindst under jorden. Vi skulle nemlig besigtige Københavns metrobyggeri med særlig fokus på de smalsporede industribaner de benytter her.
 
 

CMT/SELI nr. 1 Schöma foran stamme i skakten. Foto: 8. april 2014, AKH
Ved flere tidligere besøg på pladsen oven over jorden har vi set og fotograferet de fleste af lokomotiverne som benyttes her men aldrig der hvor de egentlig hører hjemme nemlig nede i tunnellerne.
 
Vores kontakt og rundviser, en utrolig venlig mand, var på stedet da vi ankom kl. 09.59 sharp. Han bød os velkommen og vi fik sikkerhedstøj på og modtog instruktion for vores færden på byggepladsen. De første lok stod jo som vanligt indenfor den store låge til pladsen. De blev undersøgt og med det samme gav han os den tid det nu en gang tager at finde en byggeplade på et for os ny type Schöma lok. Bare åben døre og låger tilbød han os og hvem hiver ikke gerne i døre og låger på fabriksnye Schömaer. Det gjorde vi, alt hvad vi kunne. Det voldte da også lidt besvær men så var den der. Ja, selvfølgelig, central og fin placering. Vi havde modtaget et hint fra en industribanekontakt med hensyn til netop placering men pladen skulle vise sig at være langt mere tilgængeligt. Vi noterede os numre og år og blev en smule andægtige da årstallet sagde 2014. Aldrig har jeg set så fint et lok udenpå men så sandelig også indenfor.
Der skal være 5 lok vi så de 4 men til alt held sluttede den venlige CMT mand af med at sige : "I kan jo altid ringe for et nyt besøg". Nu skal man jo ikke misbruge disse venlige mennesker men måske om et godt stykke tid vi drister os til at spørge igen. Et fantastisk vildt sted med højt til loftet.
 
 
Schöma tandemvogne med hydraulisk kraftoverføring fra lokomotivet. Foto: 8. april 2014, AKH
”Lad os gå hen og se på nogle vogne”, sagde rundviseren og det gjorde vi. Vi så tandem lok, af Schöma fabrikat, som nogen har døbt dem en fladvogn med træk på begge aksler via hydraulik fra lokomotivet. Disse er nødvendige af hensyn til højdeforskellene i tunnellerne. Disse vogne kan også bære container til jord dog en smule lavere på grund at undervognenes lidt højre ramme. 
 
 
Tandemvognenes ender og koblinger samt hydaulikkoblinger. Foto: 8. april 2014, AKH
Vi så skinnelageret, lasker, smedeværksted og lageret hvor jorden hældes ned for afhentning af lastbil. Det er jo sådan at vognene er en basisvogn hvorpå et lad til eksempelvis jord stilles. Dette, når det er fyldt fra tunnelboremaskinen, løftes af fladvognen via en af de gule portalkraner op til aflæsning i store bassiner hvor vand pumpes fra og resten læsses på lastbiler med en gravko af store dimensioner. Når der bores, pumpes vand og en særlig væske ind foran borehovedet, således af jorden, som udbores, bliver langt flydende en sl*gs mudder "Muck" kaldes det. Det letter jordens gang fra borehoved via en snegl til transportbånd og endelig til muckkasserne, de før omtalte containere på fladvognene.
 
Muck bassinerne. Foto: 8. april 2014, AKH
 
Portalkranerne som løfter blandt andet muckkasserne op fra fladvogene på skaktens bund. Foto: 8. april 2014, AKH
 
Thomas i "byen" Foto: 8. april 2014, AKH
 
Skinnelageret. Foto: 8. april 2014, AKH
Nå, så gik turen ned i dybet. Forinden var der checkin hvor blandt andet helbredsoplysninger skulle opgives.

 

De 40 meter på vej ned i elevatoren kunne sporsystemet tages i betragtning. To spor i forlængelse af tunnellerne, et mellemspor som funger som transversal var hvad der kunne køres på dernede i mørket. Mørkt var der nu ikke, langt de fleste fotos snuppede jeg uden flash. Det eneste problem, var de travle mænd og tunnelbyggeriet, som jeg ikke kunne standse hver gang jeg skød fotos.
 
På vej til skaktens bund i elevatoren kunne jeg begynde at ane sporsystemet. Foto: 8. april 2014, AKH
 
Plantegning for sporplan for skakt Nørrebro Parken. Tegning er ikke målfast. Tegning udført efter observationer foretaget den 8. april 2014, Akh
 
 

Sporskiftelåsen tillader opskæring af skiftet og fjederstangen i midten af skiftet sikrer tungetilslutningen. Den fraliggende er her sikret yderligere med en træklods. Foto: 8. april 2014, AKH
 
CMT/SELI nr. 2 Schöma byg. nr. 6735 år 2014 med mandskabsvogn. Foto: 8. april 2014, AKH
 
Sådan ser de ud de hjælpevogne de såkaldte tandemvogne som følger efter lokomotiverne. De kan sammenkobles som her med hydraulisk kraftføring for træk på aksler. Læsset med muckkasser. Foto: 8. april 2014, AKH
Det første lok vi så var nr. 2 Schöma byg. nr. 6735 årgang 2014 nyt og lækkert med en mandskabsvogn på krogen. Dette stod i sporet som der boredes først. Dernæst var det nr. 1 Schöma byg. nr. 6734 årgang 2014 ligeledes nyt og lækkert. Så skete det igen. ”I kan bare åbne døre og luger som det passer jer og gå ind. I skal bare hive hårdt da alle låsene er nye og stramme”. Hvem bliver nogensinde for gammel til at kravle op i huset på et lok? 49 og et halvt og 45 er ingen alder i den sammenhæng. NØJ hvor var det fedt det nye lok.
 
Thomas i førerrummet på nr. 1. Det bekommer ham vel. Foto: 8. april 2014, AKH
 
Jeg ville da ej lade mig snyde for en tur på loket. Bemærk lokomotiver og bagerste vogne er forsynet med slutlamper altså de røde lamper som indikerer kørselsretnigen samt bagerste køretøj. Foto 8. april 2014, TKH
 
Sådan ser et førerbord ud i en ny Schöma. Her nr. 1. Foto: 8. april 2014, AKH

Nr. 1 stod med netop to hjælpevogne eller tandem med hydraulisk kraftoverføring efter sig dernæst to almindelige muckvogne og en mandskabsvogn efterfulgt af tre fladvogne til forefaldende transportopgaver.
 
Stammen trukket af nr. 1. Efter lokomotivet de to tandem hjælpevogne dernæst to fladvogne med muckkasser. Bemærk højdeforskellen på kasserne for almindelige fladvogne og dem på tandemvognene. En mandskabsvogn efterfulgt af tre fladvogne til forefaldende transportopgaver. Foto: 8. april 2014, AKH
 
Den samme stamme set fra bagerste vogn. Bemærk slutsignalet. Foto: 8. april 2014, AKH
 
Fotoet viser klargøring til boring af tunnel. Det er her personerne ikke ville stå stille... Imponerende hul. Vi ser ind i en jordvæg 40 meter nede. Foto: 8. april 2014, AKH
 
Her fornemmer man konstruktionen af skakten og hvor langt nede metroen befinder sig. Foto: 8. april 2014, AKH
 
En del af vognstammen fotograferet igennem trådnettet i elevatoren på vej op. Foto: 8. april 2014, AKH
 
Vi stod i en skakt til Metrobyggeri 40 meter under jorden og alt var oplyst som ved højlys dag. Tunnellerne strakte sig som lange snoede slanger langt ud under København til Runddelen og videre til Nuuks Plads nær Åboulevarden. Lok nr. 4 skulle også have været der men det var øjensynligt inde ved boremaskinen og ja når man nu har oplevet så meget og blevet så meget klogere på hvad som sker under jordoverfladen så stiller yderligere spørgsmål sig jo i kø... Sådan er det jo altid. Så vores venlige CMT ven må forberede sig på endnu et par spørgsmål. Hvor var det nu lige jeg lagde hans mail og telefon nummer?
 
For yderligere lokomotivdata se databasen her
Information om metrobyggeriet og opdateringer om borearbejdet kan følges her
 
Mange tak til pladsformanden fra CMT for den uforglemmelige oplevelse vi fik.

 



Edited by Anders - 10 April 2014 at 18:41
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 140
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 April 2014 at 17:52
Hej

Selvom jeg ikke så skyggen af nogen servicetog på åbent hus arrangementet hos CMT i Nordhavn i dag vil jeg alligevel poste foto´s i Forum.

Det er nemlig nogle imponerende boremaskiner, der snor sig rundt i Københavns undergrund i disse år.

Se her mine foto´s af Minerva og Eva, der pt. samles i CMP´s haller.


"Union Jack" ? Nej, det er borehovedet på en tunnelboremaskine (TBM).



Et kig ind i TMB´ens hjerte. Faktisk kan service toget køres helt frem til borehovedet (kun ca. 20 m fra hvor boringen foregår).



Et tunnelelement.


Arbejdstegninger over filebænken.



Denne opmærkning måtte lige laves i hånden.



Store bolte og TBM´ens hjul i baggrunden.


Den lille pige skal nok få glæde af den nye metro


Borehovedet er næsten klargjort og flot dekoreret i dagens anledning.


De 2 sektioner, der tilsammen udgør en TBM. Ligefor ses den bagerste sektion og til højre den forreste sektion med borehovedet.
Bemærk, at servicetoget bestående af 3 -4 vogne og et lokomotiv kan køre gennem sektionerne.

Edited by Thomas - 06 April 2014 at 18:00
De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 201
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 March 2014 at 00:48
Hej Alle
 

Jeg var forbi Metro byggeriet ved Nørrebro parken og fandt to sprit nye Schöma. Jeg fik lov til at stikke næsen og mit mobiltelefonkamera ind på byggepladsen for at skyde lidt. Numre kunne jeg ikke finde på den "Lånte tid" jeg havde så kun fotos. men altså to fabriks nye Schöma sandsynligvis CHL-200G da de var store. Ingen plade ej heller numre indhugget i pufferplanker for og eller bag. De var nummerere 2 og 3 med røde tal som det kan ses. De er identiske men deres placering tillod kun ordentlige foto af det ene nemlig nr. 2.

 

Fabriks nyt Schöma nummeret 2 på Nørrebro parkens Metrobyggeplads. Foto AKH 2. marts 2014.
 
Den ene ende af nyt Schöma lok nr. 3. Svært tilgængeligt med kamera. Foto AKH 2. marts 2014.
 
Førerenden af Schöma lok nr. 3. Foto AKH 2. marts 2014.
 
Førerenden set fra den anden side stadigvæk Schöma nr. 3. Foto 2. marts 2014
 
Når/hvis det lykkes af skaffe legal adgang til området og måske skakten så leder jeg videre efter numre og typebetegnelser på de lok jeg skylle støde ind i. Jeg må nok hellere drage til Otto Bussesvej og Østerbro for inspektion af eventuelle lok der også.
 
Til sidst det allerede kendte Schöma lok nr. 03 jeg fotograferede sidst jeg besøgte byggepladsen dog flyttet i mellemtiden. Foto AKH 2. marts 2014.
 
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 140
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 February 2014 at 01:08
Hej


Det forlyder, at der bliver brug for ca. 10 lokomotiver af typen CFL-180DCL og CHL-200G, 16 vogne med hydraulisk fremdrift af typen CHL180 "Tandem platform powered wagon" (hvor olietrykket leveres af hovedlokomotivet) samt et stort antal vogne ved bygning af den nye metro.

Pt. er der sandsynligvis allerede leveret 21 enheder og et ukendt antal vogne i Nørrebroparken.

Snart leveres der også materiel til byggepladsen på Otto Busses Vej hvor boremaskinerne Minerva og Eva starter fra.

Kilde: PGG- Tasmania - Retired


Edited by Thomas - 16 February 2014 at 22:43
De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 140
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 February 2014 at 23:33
Hej


Da vi kørte forbi Nørrebroparken til aften stod der en Schöma type CHL-200G inde på pladsen. Det var ikke muligt, at gå tæt på for fotografering, men med vagtens velsignelse fik jeg alligevel et par "skud".



Se også de planlagte tunnelboringsruter
De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
-PGG- View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 15 December 2013
Location: Tasmania
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -PGG- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 January 2014 at 03:41
Metroselskabet, Cityringen Schöma lokomotiver

Disclaimer: The Danish translation is made with Google, and the grammar will not be perfect - very sorry...! Ansvarsfraskrivelse: Den danske oversættelse er lavet med Google, og grammatik vil ikke være perfekt - meget ked af det,..!

Jeg er af den overbevisning, at den 900 mm sporvidde jernbane bliver brugt til at konstruere Cityringen er en industriel jernbane og vil derfor være af interesse for abonnenter på denne smalsporet forum. Jeg håber, at læsere og bidragydere ville være interesseret i nogle baggrundsoplysninger, der kan hjælpe os med at identificere nøjagtigt, hvilke lokomotiver bliver brugt her.

Det italienske selskab SELI SpA er CMT Consortium medlem og tunnel der er ansvarlig for fremstilling af de fire nye tunnelboremaskinerne (TBM). SELI er også leverandør af al støtte rullende materiel , lokomotiver og 900 mm gauge jernbanespor, der anvendes til transport af segmenter for de konkrete tubbing ringene anvendes til foring af tunneler, og også til transport af den udgravede "skidtet" væk fra arbejde over for de tunnel -drev.

SELI har fungeret som TBM entreprenører til en række tidligere tunnel kedelige kontrakter i forskellige steder rundt omkring i verden, Meget af det rullende jernbanemateriel, der anvendes til Cityringen er dels nogle nyistandsatte SELI ejet udstyr fra nogle af disse tidligere projekter, foruden nybyggeri udstyr, der kræves til dette projekt.

De Schöma lokomotiver hidtil anvendte på de oprindelige tunnel drev er blevet indkøbt fra tidligere SELI kontrakter:

                       • Lot Nord - Nørrebroparken lanceringen aksel: SELI/Kawasaki TBM - EPB #N1 "Nora" 5,78 m od x 3 800 +5 100 m (7/13 ~ _/1x), #N2 "Tria" 5,78 m od x 3 800 +5 100 m (12/13 ~ _/1x);
 
Denne kørsel fra Nørrebroparken lanceringen aksel bruger Schöma Model Type CHL200G diesellokomotiver med hydrostatisk transmission.

Disse lokomotiver har hydrauliske højspændingsledning forbindelser til en tilstødende drevne tandem platform bil, ved hjælp af vægten af ​​en fuld "muck" {skip} til at give ekstra trækkraft til stejle kvaliteter såsom dem, der ville blive fundet og samtidig bygge en Metro-systemet, Toget består normalt ville være CHL200G lokomotiv, CHL180 Tandem platform bil bærer en container og et eller to yderligere ikke -drevne muck skip vogne. Ved lanceringen aksel de {skip} løsnes fra bærevognen at blive hejst ovenfor til en udledning punkt.

SELI har tidligere fået CHL200G lokomotiver og CHL180 Tandem -platforme til projekter i disse byer: Vancouver (Canada), Sao Paulo (Brasilien), Thessaloniki (Grækenland), Det vides endnu ikke, hvilke af disse byer gav Cityringen lokomotiver, men den mest sandsynlige mulighed ville være for dem fra metroen i Thessaloniki Tunnels, som blev afsluttet i 2012.

SELI har også fået mindre Schöma lokomotiver, der er blevet brugt på tunneler mindre diameter for vandforsyningsprojekter i forskellige lande.

For nylig på Nørrebroparken lanceringen akslen er blevet set en af ​​Model Type CFL180DCL at SELI tidligere havde anvendt i Spanien for Llobregat~Ter Vandforsyning, Sant Just vand tunnel, Fontsanta drikkevand station, Sant Just Desvern ~ Trinitat drikkevand station, Barcelona - UTE = FCC og COPISA (C) - SELI TBM DSU 0.598,199 5,98 m od x 5 316 m (08/11 ~ _/10), Der var tre Schöma lokomotiver på denne kontrakt, Schöma 6281-6283, Det vides ikke, hvilke af de tre lokomotiver blev opbevaret på overfladen ved Nørrebroparken i flere måneder i slutningen af ​​sidste år. Måske med nummeret #03 det kunne have været 6283, men kun en undersøgelse af bygherre typeskilt vil løse dette puslespil.

Disse mindre mindre magtfulde lokomotiver vil sandsynligvis blive brugt på de menneskeskabte rytter tog tager personalet til-og-fra TBM arbejder ansigt og for forsyning tog, der transporterer ært grus, jord condition kemikalier og lignende.

Senere på året SELI bliver nødt til at købe et større antal af de store lokomotiver for

                     • Lot Syd - Ottobusses Vej :SELI / Kawasaki x 2 TBM - EPB #S1 "Minerva" 5,78 n od x 7 900 m, #S2 "Eva" 5,78 n OD x 7 900 m (_/14 ~ _/1x).

Der kan være en mangel på yderligere CHL200G lokomotiver, men SELI har til rådighed nogle af de større Schöma lokomotiver Model Type CHL350 -BB, som er en større version af CHL200G, SELI havde brugt disse lokomotiver i Rusland bygge tunneller til Vinter-Olympics i Sochi - måske deres næste job vil være i København? Mere end tolv lokomotiver vil være behov for, når alle TBMs opererer ved udgangen af året.

-PGG- Tasmania - Retired
 

Edited by -PGG- - 10 January 2014 at 04:46
Researching data on Industrial Diesel & Electric Locomotives exported World-Wide
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.