Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Industribaner » Nuværende Industribaner Danmark
  New Posts New Posts RSS Feed - Cityringen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Cityringen

 Post Reply Post Reply Page  <1 234
Author
Message Reverse Sort Order
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 201
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 November 2013 at 03:14
Københavns Metro City Tunnelen blev besøgt i dag
 


Schöma lok afprøves inden det skal i arbejde neden under jorden ca. 35 meter. bagved den store portalkran til elementer lok maskindele vogne og hvad man eller lige står og mangler nede i Københavns undergrund. Til højre ses den ene af to kranner til at løfte "mud" kasserne op og tømme for indhold. Foto 29 11 2013 akh

 


Jeg besøgte skakten i Nørrebroparken ved Hillerødgade i dag. Indtil videre kun over jorden men håber på en aftale så et besøg under overfladen kan foretages og grejet besigtiges under arbejde. Der stod et lok ved skakten som skulle have monteret partikelfilter på dieselmotoren, så var den klar til en tur i tunnelen. Jeg skød lige et par fotos.

 


Maskinen fra den anden side og en "Mud" vogn på hovedet ved siden af. Foto 29 11 2013 akh

 


Arbejdspladsen i en Schöma anno 2008 Foto 29 11 2013 akh

 


Det tætteste jeg kom på en maskinplade på dette lok. Tre numre er i spil som det ses. Foto 29 11 2013 akh

 

Det lykkedes mig ikke at finde det eksakte nummer desværre men det kan være et af disse: 6281, 6282 eller 6283 disse blev leveret i en samlet serie til tunnelprojektet i Spanien for højhastighedstoglinien Madrid - Barcelona kaldet Llobregat (Jens Merte) Det vil nu nok lykkes mig at finde frem til nummer ved næste besøg. Nu ved jeg hvad jeg skal koncentrere mig om næste gang. Typen er dog at finde på loket som det ses. CFL-180 DCL.

 


Så et kig de 35 meter ned i skakten hvor "mud" (mudder) hejses op og elementer sænkes ned med meget mere. Man ser taget at et lok en "mud"-vogn en element vogn under alle forhindringerne som er rør og stålkonstruktioner til stor ærgrelse for fotografer. I højre siden er boremaskinens top synlig da denne ikke var gået i gang med arbejdet endnu. Boremaskinen er godt 100 meter lang. Foto 29 11 2013 akh

 

Sproget på byggepladsen er Dansk, Engelsk og Italiensk. Jeg talte Dansk det officelle sprog var Engelsk og borefolket fra SETI talte italiensk. Det er et multietnisk samfund derude på ydre Nørrebro, det fornægter sig ikke.

 


En "mud" kasse som sættes ovenpå en fladvogn. kassen løftes i de runde tapper op til overfladen og tipes i et kæmpe bassin som kan indeholde en hel weekends borring. Dette for at forstyrre naboer mindst muligt i weekendenerne. Foto 29 11 2013 akh

 

Et "Break through" til Nørrebros Rundel var nært forestående men et meget kraftigt vandtryk fra grundvand forstyrrede en del og dette måtte løses inden. Borringen var således godt i gang i det ene rør imens naborøret ikke var begyndt endnu.


Edited by Anders - 13 December 2013 at 09:14
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 140
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 November 2013 at 19:21
Hej


Tilsyneladende er der alligevel tale om en smalsporet industribane med 900 mm sporvidde.

Lige nu er der kun én tunnelboremaskine (TBM) i drift og dermed bruges der pt. én togstamme på 3 vogne trukket af ét lokomotiv. På sigt kommer der 3 yderligere TBM´er i drift og dermed skal der bruges 4 togstammer i alt.



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 140
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 November 2013 at 17:03
Hej


Her er link til tunneltoget, der kører materiale ud fra den 1.ste igangsatte boremaskine.

Mere info her: Tunnelboring igang.



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 140
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 September 2013 at 13:25
Tunnelboremaskinen Nora er ved at blive testet, hvilket vil sige, at den langsomt borer sig frem så "tunnel-toget" kan blive samlet til en længde af ca. 100 m og det sker vel at mærke 37 m under København.

De normalsporede "tunnel-tog", der skal køre materiale væk fra boremaskinen trækkes af Schöma lokomotiver og vi er heldige, at have modtaget 2 billeder fra Metroselskabet I/S, af ét af lokomotiverne før det blev hejst ned i skakten.

Vi har selvfølgelig spurgt efter data på lokomotiverne, men har ikke modtaget noget endnu, så nyd motiverne fra den forgangne sommer.

Hvis du har billeder, data eller andet så skriv til os !


Foto: 2013-07-11 Nørrebro Parken


Foto: 2013-07-11 Nørrebro Parken

Edited by Thomas - 28 September 2013 at 22:13
De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 140
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 February 2013 at 19:44
Jeg har været i kontakt med Metroselskabet og de fortæller, at der ikke bliver brugt smalspor i forbindelse 
med tunnelboringen til Cityringen, i stedet for bliver der anvendt normalsporet jernbanemateriel. Jeg har pt. 
ingen detaljer om dette.

Kommunikationsafdelingen sendte nedenstående foto´s fra anlæggelsen af den nuværende metro.


Mandskabsvogn fotograferet i "røret".



Lokomotiv med arbejdsstamme hvor der bl.a transporteres en kompressor.


Edited by Thomas - 26 February 2013 at 21:20
De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 140
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 November 2010 at 21:03
Jeg er endelig kommet igang med den udemærkede bog af Svend Guldvang "Danmarks Smalsporede Industri­baner" og der er bl.a nogle foto´s fra anlæggelsen af første del af metroen i Kbh., hvor der anvendtes smalspor.
 
Er der nogen, der ved om man også anvender smalspor ved bygningen af det kommende projekt ?


Edited by admin - 04 November 2013 at 10:40
De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 234
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.