Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Industribaner » Nuværende Industribaner Danmark
  New Posts New Posts RSS Feed - Cityringen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Cityringen

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 140
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 April 2014 at 17:52
Hej

Selvom jeg ikke så skyggen af nogen servicetog på åbent hus arrangementet hos CMT i Nordhavn i dag vil jeg alligevel poste foto´s i Forum.

Det er nemlig nogle imponerende boremaskiner, der snor sig rundt i Københavns undergrund i disse år.

Se her mine foto´s af Minerva og Eva, der pt. samles i CMP´s haller.


"Union Jack" ? Nej, det er borehovedet på en tunnelboremaskine (TBM).



Et kig ind i TMB´ens hjerte. Faktisk kan service toget køres helt frem til borehovedet (kun ca. 20 m fra hvor boringen foregår).



Et tunnelelement.


Arbejdstegninger over filebænken.



Denne opmærkning måtte lige laves i hånden.



Store bolte og TBM´ens hjul i baggrunden.


Den lille pige skal nok få glæde af den nye metro


Borehovedet er næsten klargjort og flot dekoreret i dagens anledning.


De 2 sektioner, der tilsammen udgør en TBM. Ligefor ses den bagerste sektion og til højre den forreste sektion med borehovedet.
Bemærk, at servicetoget bestående af 3 -4 vogne og et lokomotiv kan køre gennem sektionerne.

Edited by Thomas - 06 April 2014 at 18:00
De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 201
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 April 2014 at 19:56

Et besøg 40 meter under Nørrebro

 

Tirsdag kl 10 mødtes min bror og jeg i Hillerrødgade på Nørrebro med en CMT Pladsformand for rundvisning dels ovenpå men ikke mindst under jorden. Vi skulle nemlig besigtige Københavns metrobyggeri med særlig fokus på de smalsporede industribaner de benytter her.
 
 

CMT/SELI nr. 1 Schöma foran stamme i skakten. Foto: 8. april 2014, AKH
Ved flere tidligere besøg på pladsen oven over jorden har vi set og fotograferet de fleste af lokomotiverne som benyttes her men aldrig der hvor de egentlig hører hjemme nemlig nede i tunnellerne.
 
Vores kontakt og rundviser, en utrolig venlig mand, var på stedet da vi ankom kl. 09.59 sharp. Han bød os velkommen og vi fik sikkerhedstøj på og modtog instruktion for vores færden på byggepladsen. De første lok stod jo som vanligt indenfor den store låge til pladsen. De blev undersøgt og med det samme gav han os den tid det nu en gang tager at finde en byggeplade på et for os ny type Schöma lok. Bare åben døre og låger tilbød han os og hvem hiver ikke gerne i døre og låger på fabriksnye Schömaer. Det gjorde vi, alt hvad vi kunne. Det voldte da også lidt besvær men så var den der. Ja, selvfølgelig, central og fin placering. Vi havde modtaget et hint fra en industribanekontakt med hensyn til netop placering men pladen skulle vise sig at være langt mere tilgængeligt. Vi noterede os numre og år og blev en smule andægtige da årstallet sagde 2014. Aldrig har jeg set så fint et lok udenpå men så sandelig også indenfor.
Der skal være 5 lok vi så de 4 men til alt held sluttede den venlige CMT mand af med at sige : "I kan jo altid ringe for et nyt besøg". Nu skal man jo ikke misbruge disse venlige mennesker men måske om et godt stykke tid vi drister os til at spørge igen. Et fantastisk vildt sted med højt til loftet.
 
 
Schöma tandemvogne med hydraulisk kraftoverføring fra lokomotivet. Foto: 8. april 2014, AKH
”Lad os gå hen og se på nogle vogne”, sagde rundviseren og det gjorde vi. Vi så tandem lok, af Schöma fabrikat, som nogen har døbt dem en fladvogn med træk på begge aksler via hydraulik fra lokomotivet. Disse er nødvendige af hensyn til højdeforskellene i tunnellerne. Disse vogne kan også bære container til jord dog en smule lavere på grund at undervognenes lidt højre ramme. 
 
 
Tandemvognenes ender og koblinger samt hydaulikkoblinger. Foto: 8. april 2014, AKH
Vi så skinnelageret, lasker, smedeværksted og lageret hvor jorden hældes ned for afhentning af lastbil. Det er jo sådan at vognene er en basisvogn hvorpå et lad til eksempelvis jord stilles. Dette, når det er fyldt fra tunnelboremaskinen, løftes af fladvognen via en af de gule portalkraner op til aflæsning i store bassiner hvor vand pumpes fra og resten læsses på lastbiler med en gravko af store dimensioner. Når der bores, pumpes vand og en særlig væske ind foran borehovedet, således af jorden, som udbores, bliver langt flydende en sl*gs mudder "Muck" kaldes det. Det letter jordens gang fra borehoved via en snegl til transportbånd og endelig til muckkasserne, de før omtalte containere på fladvognene.
 
Muck bassinerne. Foto: 8. april 2014, AKH
 
Portalkranerne som løfter blandt andet muckkasserne op fra fladvogene på skaktens bund. Foto: 8. april 2014, AKH
 
Thomas i "byen" Foto: 8. april 2014, AKH
 
Skinnelageret. Foto: 8. april 2014, AKH
Nå, så gik turen ned i dybet. Forinden var der checkin hvor blandt andet helbredsoplysninger skulle opgives.

 

De 40 meter på vej ned i elevatoren kunne sporsystemet tages i betragtning. To spor i forlængelse af tunnellerne, et mellemspor som funger som transversal var hvad der kunne køres på dernede i mørket. Mørkt var der nu ikke, langt de fleste fotos snuppede jeg uden flash. Det eneste problem, var de travle mænd og tunnelbyggeriet, som jeg ikke kunne standse hver gang jeg skød fotos.
 
På vej til skaktens bund i elevatoren kunne jeg begynde at ane sporsystemet. Foto: 8. april 2014, AKH
 
Plantegning for sporplan for skakt Nørrebro Parken. Tegning er ikke målfast. Tegning udført efter observationer foretaget den 8. april 2014, Akh
 
 

Sporskiftelåsen tillader opskæring af skiftet og fjederstangen i midten af skiftet sikrer tungetilslutningen. Den fraliggende er her sikret yderligere med en træklods. Foto: 8. april 2014, AKH
 
CMT/SELI nr. 2 Schöma byg. nr. 6735 år 2014 med mandskabsvogn. Foto: 8. april 2014, AKH
 
Sådan ser de ud de hjælpevogne de såkaldte tandemvogne som følger efter lokomotiverne. De kan sammenkobles som her med hydraulisk kraftføring for træk på aksler. Læsset med muckkasser. Foto: 8. april 2014, AKH
Det første lok vi så var nr. 2 Schöma byg. nr. 6735 årgang 2014 nyt og lækkert med en mandskabsvogn på krogen. Dette stod i sporet som der boredes først. Dernæst var det nr. 1 Schöma byg. nr. 6734 årgang 2014 ligeledes nyt og lækkert. Så skete det igen. ”I kan bare åbne døre og luger som det passer jer og gå ind. I skal bare hive hårdt da alle låsene er nye og stramme”. Hvem bliver nogensinde for gammel til at kravle op i huset på et lok? 49 og et halvt og 45 er ingen alder i den sammenhæng. NØJ hvor var det fedt det nye lok.
 
Thomas i førerrummet på nr. 1. Det bekommer ham vel. Foto: 8. april 2014, AKH
 
Jeg ville da ej lade mig snyde for en tur på loket. Bemærk lokomotiver og bagerste vogne er forsynet med slutlamper altså de røde lamper som indikerer kørselsretnigen samt bagerste køretøj. Foto 8. april 2014, TKH
 
Sådan ser et førerbord ud i en ny Schöma. Her nr. 1. Foto: 8. april 2014, AKH

Nr. 1 stod med netop to hjælpevogne eller tandem med hydraulisk kraftoverføring efter sig dernæst to almindelige muckvogne og en mandskabsvogn efterfulgt af tre fladvogne til forefaldende transportopgaver.
 
Stammen trukket af nr. 1. Efter lokomotivet de to tandem hjælpevogne dernæst to fladvogne med muckkasser. Bemærk højdeforskellen på kasserne for almindelige fladvogne og dem på tandemvognene. En mandskabsvogn efterfulgt af tre fladvogne til forefaldende transportopgaver. Foto: 8. april 2014, AKH
 
Den samme stamme set fra bagerste vogn. Bemærk slutsignalet. Foto: 8. april 2014, AKH
 
Fotoet viser klargøring til boring af tunnel. Det er her personerne ikke ville stå stille... Imponerende hul. Vi ser ind i en jordvæg 40 meter nede. Foto: 8. april 2014, AKH
 
Her fornemmer man konstruktionen af skakten og hvor langt nede metroen befinder sig. Foto: 8. april 2014, AKH
 
En del af vognstammen fotograferet igennem trådnettet i elevatoren på vej op. Foto: 8. april 2014, AKH
 
Vi stod i en skakt til Metrobyggeri 40 meter under jorden og alt var oplyst som ved højlys dag. Tunnellerne strakte sig som lange snoede slanger langt ud under København til Runddelen og videre til Nuuks Plads nær Åboulevarden. Lok nr. 4 skulle også have været der men det var øjensynligt inde ved boremaskinen og ja når man nu har oplevet så meget og blevet så meget klogere på hvad som sker under jordoverfladen så stiller yderligere spørgsmål sig jo i kø... Sådan er det jo altid. Så vores venlige CMT ven må forberede sig på endnu et par spørgsmål. Hvor var det nu lige jeg lagde hans mail og telefon nummer?
 
For yderligere lokomotivdata se databasen her
Information om metrobyggeriet og opdateringer om borearbejdet kan følges her
 
Mange tak til pladsformanden fra CMT for den uforglemmelige oplevelse vi fik.

 



Edited by Anders - 10 April 2014 at 18:41
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 140
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 July 2014 at 12:21
Hej


Her er en kort rapport fra byggepladsen på Otto Bussesvej hvor der er stor aktivitet i dag d. 1/7 2014

Jeg har set et Schoema lok. type CHL-200G samt adskillige muck vogne, der holder klar til brug.

På et tidspunkt tror jeg, der blev foretaget inspektion af materiel, for en masse sikkerheds klædte mennesker troppede op foran det holdende lok.

Lykken står den kække bi, for efter en lille frokostpause entrede jeg igen "udkigstønden" og først troede jeg, at alt var som før, men til højre for det føromtalte lok. var en stamme bestående af en vogn med tunnelelementer, 3 muck vogne og bagerst endnu et lok på vej ned i skakten. Lok´et skubbede vognene ind i skakten.


Schoema lok. type CHL-200G og flere vogne er klar. På sporene til højre så jeg senere en stamme køre ned i skakten.

Edited by Thomas - 01 July 2014 at 16:12
De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 140
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 August 2014 at 10:07
Hej

Jeg fandt en skematisk tegning af tunneltogenes funktion, ved transport af tunnelelementer til støbning:



Edited by Thomas - 16 August 2014 at 10:11
De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 140
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 October 2014 at 13:18

Så er det ved at være 1 år siden, vi første gang havde fornøjelsen af et besøg på byggepladsen i Nørrebrobroparken.

Jeg var atter forbi med kamera i formiddags, idet jeg i en sen aften i sidste weekend havde bemærket, at der holdt et Schöma lokomotiv (LbNr. 2 skulle det vise sig her til morgen) på pladsen ved hovedporten. Det er åbenbart her, man stiller lokomotiver midlertidig.

Hvorfor lokomotivet er hejst op ved jeg ikke. Det må være grundet reparation, service eller blot fordi pladsen er trang i skakten. Jeg er ret sikker på, at der bliver behov for lokomotivet (der er helt nyt) igen.


Foto: Schöma  CHL-200G Lb.Nr.: 2 Bygge Nr.: 6735 holder på pladsen ved porten.


Foto: Schöma  Lb.Nr.: 2 til venstre og langs hegnet ses Schöma Lb. Nr.: 03 Type: CFL-180DCL Bygge Nr.: 6283, der var det første lokomotiv, der kom til byggepladsen. Da det er mindre end de andre er det pt. hensat.


Foto: Den fjerneste kran har løftet en muck kasse op til tømning. Schöma  Lb.Nr.: 2 ses til højre.


Foto: Muck kassen i den midterste kran tømmes.


Edited by Thomas - 25 October 2014 at 17:19
De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
-PGG- View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 15 December 2013
Location: Tasmania
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -PGG- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 February 2015 at 02:58
Originally posted by Thomas Thomas wrote:


Her er en kort rapport fra byggepladsen på Otto Bussesvej hvor der er stor aktivitet i dag d. 1/7 2014

Jeg har set et Schoema lok. type CHL-200G samt adskillige muck vogne, der holder klar til brug.


Har der været nogen opdateringer for hvilke lokomotiver arbejder her. Er der et besøg anmodede?

-PGG-
Researching data on Industrial Diesel & Electric Locomotives exported World-Wide
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 140
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 April 2015 at 21:56
Der arbejdes på højtryk i de borede tunneller. Her flyttes boremaskiner

Vi har ikke pt. flere informationer om materiellet

De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 140
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 September 2015 at 23:04
I dag var jeg til Åben Byggeplads på Øster Søgade.

Der var åbent for interesserede i 2 timer, men da der var stor spørge-lyst fik vi næsten 1 time extra.

Med udsigt til boremaskinerne Nora og Tria fik vi en fin introduktion til tunnelboring.


TBM Tria er klar til, at blive hejst ned af den store BMS kran.


Kort fortalt; Når boremaskinen (TBM) arbejder sig frem fjerner den 80 ton materiale (muck) pr. sektion. 1 sektion er 1,4 m lang og tunnel-ringen i den enkelte sektion dannes af 5 store betonelementer og ét lille betonelement (kaldet segmenter). Imellem tunnelringen og jord-væggen fores med tyndtflydende hurtighærdende beton (hærdetid ca. 7 min.) Der arbejdes efter, at nå 10 sektioner dagligt (ca. 14 m frem i undergrunden).


Muck kranerne fra Otto Busses Vej står nu klar på Østerbro.



De grønne betonbeholdere knejser over byggepladsen.


Der anvendes 2 arbejdstog pr. boremaskine. Et arbejdstog består af et lokomotiv, 4 muck vogne (hvoraf de 2 er tandemvogne), en kombineret
transport og mandskabsvogn samt 2 segmentvogne.

Med 4 boremaskiner arbejdende samtidig er der brug for 8 lokomotiver bygget af Schöma som type CHL-200G hvoraf vi nu har data på de 5., idet jeg ikke har set Nr. 6 før i dag. Endvidere råder CMT over ét mindre lokomotiv Schöma type CFL-180DCL Nr. 03, som ihvertfald blev anvendt i starten af bore-perioden (efteråret 2013) i Nørrebroparken.


Schöma Nr. 1 og Nr. 6 afventer. Jeg er i tvivl om hvad der ligger til grund for nummerering med blå og røde typer. Vi har før set Schöma Nr. 1 (med rød nummerering) i Nørrebroparken. Er det nu det samme lok., der optræder med blå nummerering (man giver vel ikke 2 forskellige lok. samme løbenr.) ?


I næste uge begynder en kæmpemæssig BMS kran, at hejse boremaskinerne; Nora og Tria ned i skakten, der er forberedt til, at modtage linier fra
både Nørrebro og Nordhavn.


Skakten er klar med spor til arbejdstogene. Jeg fangede et tilsvarende motiv på Alexander Platz, Berlin i sommer. Her var hele 3 Schöma lok i gang, men grundet de kraftige afstivninger svære at se og de 2 foto´s minder derfor meget om hinanden.


Til foråret 2016 begyndes der efter planen boring fra Nordhavn og ind mod skakten i Øster Søgade.
De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 140
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 October 2015 at 20:42
D. 24/9 kørte Anders forbi byggepladsen i Nørrebroparken og her var han bl.a heldig, at overvære Schöma Bygge.Nr.: 6734, Lb.Nr. 1 blive læsset på en blokvogn for transport til byggepladsen i Østersøgade, skulle det senere vise sig.

Den trofaste læser af denne her tråd vil vide, at vi nu spoler tiden tilbage fra d. 27/9 2015 hvor jeg var til åbent hus i Sortedamssøen på byggepladsen i Østersøgade og fotograferede Lb.Nr. 1 sammen med Schöma Lb.Nr. 6 (ukendt Bygge Nr).

Forberedelserne til igangsætningen af boring fra Østersøgade er i fuld gang. Boremaskiner bliver hejst ned i undergrunden og lokomotiver læsses på blokvogne.

Det bliver sikkert de 2 nævnte lokomotiver, der skal fremføre arbejdstogene for Nora, der er den første tunnelboremaskine, der om kort tid arbejder sig mod Østerport med retning mod Københavns Hovedbanegård. Pt. (checket d.d.) holder lokomotiverne fortsat til klargøring over jorden.



Normalt ville man stå og kigge på et opklodset lokomotiv klargjort til transport en anden dag. Her er det lykkedes, at overvære seancen hvor et dog uidentificeret Schöma hejses op.



Knapt 40 tons på stroppetur



Schöma Bygge.Nr.: 6734, Lb.Nr. 1 er læsset på blokvogn og klar til en tur gennem city. Sidst jeg så noget lignende var august 1996 i Korsør.
På en tilsvarende blokvogn i køen til Vognmandsrutens færge stod et Schöma lokomotiv fra Storebæltstunnellen. Jeg havde bilen fuld af blondiner, var på vej til Langelandsfestival og det var før mobiltelefonerne fik kamera. Nyd dette sjældne foto !


Edited by Thomas - 22 November 2015 at 09:25
De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 140
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 November 2015 at 23:57
Nu ligger der en beskrivelse af tunnelboringen incl. kort beskrivelse af arbejdstogenes funktion på projektets egen hjemmeside.

Bemærk foto af Schöma Bygge.Nr.: 6735, Lb.Nr. 2 med lokofører.
De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,111 seconds.