Smalsporede industribanelokomotiver |
Vandbygningsvæsenet Agger & Thyborøn (link) |
Post Reply |
Author | |
Niels Munch
Groupie Joined: 27 February 2009 Location: Denmark Status: Offline Points: 37 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 25 August 2010 at 21:57 |
Mange tak for svaret, så fik vi da givet "Knud" et "personnummer" !
Bedste hilsener
Niels
|
|
Anders
Senior Member Joined: 25 December 2005 Location: Denmark Status: Offline Points: 232 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hej Alle
For ikke længe siden indløb et spørgsmål på selv samme lok kaldet Knud. Her er hvad vi fandt på loket.
Borsig nr. 9140 år 1920. Ikke yderligere oplysninger. Sporvidden er rettet fire gange mellem 785 mm og 1435 mm. Den var formentlig 785 mm. Den er leveret 1920 til Ingeniørkontoret i Lemvig. I 1950 var den i Agger, og i 1951 søgte VBV at sælge den, men uden resultat. Det skulle være VBVs sidste damplokomotiv, selv om der 1950 også fandtes en Henschel.
Tak til Bent Hansen for oplysninger Edited by Anders - 25 August 2010 at 20:23 |
|
Venlig hilsen
Anders |
|
Niels Munch
Groupie Joined: 27 February 2009 Location: Denmark Status: Offline Points: 37 |
Post Options
Thanks(0)
|
Så dukkede der billeder op af damplokomotivet "Knud", se:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=155 - og videre i tråden;
hvem kender Knud's data?
Bedste hilsener
Niels Edited by Niels Munch - 25 August 2010 at 20:51 |
|
Niels Munch
Groupie Joined: 27 February 2009 Location: Denmark Status: Offline Points: 37 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hej Thomas,
Her er et billede fra remisen i Agger, hvor jeg er lidt tættere på VBV D 10:
VBV D 10 (PM) og D 5 (Frichs) Agger remise 01.08.1980 (nm).
Bedste hilsener
Niels
Edited by admin - 27 July 2022 at 00:59 |
|
Thomas
Senior Member Joined: 26 December 2005 Location: Denmark Status: Offline Points: 172 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tak for informationen.
Det blå lokomotiv mrk. "D 10" på dit farvefoto er formentligt et Pedershaab type PCM eller PM-F. Lokomotivet er ganske rigtigt ombygget til transport af cement. Lokomotivet har før ombygning antageligt været betegnet B 10 og det ser ud til, at der senest har været monteret en Fordson motor (motor-rammen og brændstoftanken er karakteristisk for Fordson). I 1955 leveredes et fabriksnyt lokomotiv fra Pedershaab Maskinfabrik med byggenr. 461 som også betegnedes D 10 (det ses på foto fra remisen i Agger og som id 037 i nedenstående link). Det kunne dog ellers tyde på de 2 lokomotiver har eksisteret på samme tid men nok på forskellige lokaliteter. Edited by Thomas - 21 August 2010 at 17:35 |
|
De bedste hilsner Thomas Kaare Hansen |
|
Niels Munch
Groupie Joined: 27 February 2009 Location: Denmark Status: Offline Points: 37 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hej alle,
I et nyt forum under www.jernbanen.dk findes bl.a. et par indlæg om Vandbygningsvæsenet i Agger og Thyborøn, se http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=85 .
Bedste hilsener
Niels
|
|
Post Reply | |
Tweet
|
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |