Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Industribaner » Nedlagte industribaner
  New Posts New Posts RSS Feed - Skærveknuseri i Lynge (2 billeder og ?)
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Skærveknuseri i Lynge (2 billeder og ?)

 Post Reply Post Reply
Author
Message Reverse Sort Order
Niels Munch View Drop Down
Groupie
Groupie


Joined: 27 February 2009
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Niels Munch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skærveknuseri i Lynge (2 billeder og ?)
    Posted: 14 July 2010 at 09:13
Mange tak for svar!
 
I mellemtiden har jeg konstateret, at Lynge Drive-In Bio blev indviet i 1961, hvilket vel så også er det tidspunkt, hvor skærveknuseri m.v. ophører.
 
Mange hilsener
Niels
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 July 2010 at 00:39
Det viste motorlok er formentlig et af de hjemmelavede. Et af vore medlemmer talte engang med den tidligere driftsleder, og fik nogle oplysninger. 
Man havde fire lok fra L. Nielsen, Hundested, med Ford T og Ford A motor bygget 1927-30, Hvorefter man selv byggede 5 lok med Ford B motor indtil 1938.
Udover disse findes også et billede af et gammelt smalsporet Deutz-lok der, og i 1949 annoncerede man man efter lok. Der er ingen oplysninger om evt. køb eller salg.
 

 


På vedlagte foto ses til venstre et "normalt" L. Nielsen-lok, i midten formentligt et ældre L. Nielsen-lok, men det til højre ser lidt anderledes ud og kan være et hjemmelavet.
 
Da jeg fik billedet troede jeg, at det i midten også var hjemmelavet, men efterhånden  
er jeg stødt på flere af sl*gsen, så jeg tror det også er fra L. Nielsen.
Man prøvede også at ombygge en godsvogn til normalsporet motorlokomtiv, men den var ikke vellykket. Man har desuden haft forskellige normalsporlok.
 
Tak til Peter Andersen for fremskaffelse af oplysningerne.


Edited by admin - 26 July 2022 at 23:40
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Niels Munch View Drop Down
Groupie
Groupie


Joined: 27 February 2009
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Niels Munch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 June 2010 at 17:23
Hej alle,
 
Da det henad forsommeren 1959 blev cyklevejr smuttede jeg en dag efter skoletid til Farum og videre ud til det "hul i jorden", der vist senere (hvornår ?) blev til Lynge Friluftsbio. Som jeg husker, lå der på den anden side af vejen et skærveknuseranlæg med sortererværk og udleveringsanlæg (Nymølle ?).
 
Jeg tog et par billeder dér.  På det første ses en traktor (Pedershåb ?) med en tipvogn med store sten fra grusgraven.  Bagved til højre anes førerhustaget af en lastbil, der kommer fra eller bakker til udleveringsanlægget.  Endelig ses banens tankanlæg.
 
På det andet billede skubbes en fyldt tipvogn ind i en elevator, der hejser tipvognen op i 1. sals højde, hvor den køres ind og tømmer sine kampesten  i skærveknuseren, hvorfra skærverne går videre i sorterings- og udleveringsanlægget.
 
 


Kan nogen berette mere om denne bane/dette anlæg?  Sporvidde, trækkraft, etablering og nedlæggelse etc.?
 
Bedste hilsener
Niels


Edited by admin - 26 July 2022 at 23:43
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,482 seconds.