Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Smalspors Forum » Arkiv
  New Posts New Posts RSS Feed - Lilleskov Teglværksmuseum byder på Loppem
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Forum LockedLilleskov Teglværksmuseum byder på Loppem

 Post Reply Post Reply
Author
Message Reverse Sort Order
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 201
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lilleskov Teglværksmuseum byder på Loppem
    Posted: 14 August 2009 at 11:36

Lilleskov Teglværksmuseum byder på Loppemarked den 6. september

 
Pedershåb nr. 332 står i lersumphuset, der også tjener som remise for lok og vogne. 02 08 2009
 
Jeg besøgte stedet den 2. august hvor museet fejrede 20 års jubilæum.

Herlig oplevelse som desværre blev lidt kort for mit vedkomne da jeg var undervejs imellem to sommerferiedestinationer. Jeg havde aftalt besøget med banens mand som jeg kendte fra dengang jeg selv var lokofører på stedet. Han bød min familie og jeg velkommen på stedt og vi fik os en god snak. Det er efterhånden 15 år siden jeg sidst var på stedet og meget var sket især på selve værket. Her havde bygningerne fået lagt alle tegltage om med de originale sten og bygget ny top på den efterhånden noget frønnede skorstenstop, som huskede den.

Stedet ligger nær Tommerup stationsby på Fyn og huser teglværksmuseum smedemuseum samt, og dette er nok det største aktiv på stedet, nemlig teglværkskafeen som min kæreste, der er dansklærer bed mærke i, staves Kafeen på de kanter. Hyggelig lille detalje. For vi er på landet. Her er cappuccino er erstattet af teglværkskaffe og den hårde biscuit erstattet af lagkage med creme og flødeskum. Det passer mig fint efter en del kørsel rundt i landet med familien. Men det passer ikke bare mig for kunderne strømmer til. De nyder stilheden, hyggesnakken, kaffen og kagerne og ikke mindst stedets underholdningsprogram. I dag er det oldschool spillemandsmusik.

 

Nå! Siden er dedikeret industribaner og ikke Michelin gourmet anmelder. Som I nok ved huser teglværket en industribane, der har tjent det formål at køre ler ind til produktionsanlægget. Banen er ca. 450 meter lang og med en sporvidde på 600 mm. Sådan var det ikke i begyndelsen. Da foregik indkørslen ad et 500 mm spor der via et wiretræk trak tipvognene den korte strækning fra værk til grav. Den til tider ret kraftige stigning op til graven, der lå for enden af et fuldstændigt lige spor, muliggjorde kørsel af denne karakter. Tipvognene returnerede læsset for egen kraft ned ad bakke til værket. Hvorvidt bremserne var på vognene eller wiretrækket kunne udføre denne handling er mig uklar.

I starten af 1950’erne blev graven tømt for brugbart ler og en ny fandtes lidt længere væk fra værket og en ny bane med et mere kurvet forløb var nødvendig. Nu skulle der indføres lokomotivkraft og til dette var sporet ikke kraftigt nok. En ny bane blev indkøbt fra Ryslinge Teglværk ved Gudme nær Svendborg. Denne bane og tilhørende materiel var 600 mm og banen blev forlænget med ca. 250 meter. Det første lokomotiv var af fabrikat Kastrup Maskinfabrik oprindelse og numre er jeg endnu ikke bekendt med men et lignende eksemplar kan beskues her. Lokomotivet kørte til dets afløser fandtes i 1972 i skikkelse af det nuværende Pedershåb lokomotiv 332 1941 og en lignende maskine 337 ligeledes fra 1941dog med frostsprængt motor men stadig indeholdende mange brugbare reservedele.

Af nyheder fra banen er der ikke mange. Banens forløb og karakterer er ikke ændret. Stadig en bane uden sporskifter og derved sidespor. Dette skyldes ikke de aktives manglende initiativ men en nabo strid igennem mange år som omhandler de tilstødende arealer og retten til anvendelsen af disse. Nu er sagens karakter ændret i retning af en fredningssag så en udbygning er måske nu længere væk en nogensinde. Derimod er trafikken på banen intensiveret og dette har nødvendiggjort bygning af den 4. Passagervogn. Tilsvarende de andre 3 vogne er understellet til en tipvogn fundet frem støvet af og har fået nye lejer samt et lag maling og så den nette konstruktion af to bænkerækker monteret i længderetning med ryggen mod hinanden. En konstruktion jeg er stor tilhænger af da denne ikke ændrer noget som helst på tipvognen og en genskabelse af den originale vogn kan uden videre udføres ved at afmonterer bænkesystemet som hviler på en metalstativ og smide ladet på igen.

Lokomotivs originale Ford B motor har fået en overhaling og spinder atter lystigt.

Teglværket tager sig virkelig flot ud nymalet og velholdt på et ryddeligt område i et dejligt kuperet terræn.

Vil du tage hele herligheden i selvsyn kan dette med fordel ske den 6. September kl. 10.00 – 15.00 hvor teglværket afholder det årlige loppemarked rund i værkets mange spændende  bygninger. Det foregår  i samarbejde med Lion’s club hvor gamle guldfund fylder godt på i tørrekamrene. Stedets gamle 3 cylindre Deutz diesel motor med trykluft start vil ryste trækonstruktionerne og lægge en lækker audiel kulisse som går fint i spænd med den varme teglværkskaffe og ikke mindst den dejlige lagkage i det hyggelige miljø i kafeen. Motoren er den originale fra før værket fik el tilslutning. Her fungerede den som eneste kraftkildeog drev via remme de tunge teglværksmaskiner og hvem ved sikkert også wiretrækket til tipvognene på den første bane.

 

15 minutterrs gang fra Tommerup station om man vil.

 
 
Tak til Kurt fra banen på Lilleskov Teglværk for den varme velkomst. Håber jeg kan aflægge vistit en anden gang med lidt mere tid til min rådighed.


Edited by Anders - 09 September 2009 at 12:17
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.