Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Museumsindustribaner » Forlystelsesbane/Havebane
  New Posts New Posts RSS Feed - Det der Aalholm slot
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Det der Aalholm slot

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message Reverse Sort Order
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Det der Aalholm slot
    Posted: 13 August 2012 at 19:15
Hej
 
 
Det blev en herlig weekend selvom det da er trist, at samlingen er blevet spredt, men set med vores øjne er det status quo.
 
Nu registrerer vi ikke vognmateriel, men der er ihvertflad fortsat 3 stk. kupe-vogne (de var kørt udenfor i anledning af auktionen) og nok 2 åbne og 2 overdækkede vogne (som jeg husker det fra for mange år siden sammenholdt med gamle foto´s).
 
Der er også en tender, der indeholdt gastanken til damplokomotivet.
 
Banen er ikke intakt. Der er som tidligere beskrevet mange skinnebrud og inde i skoven er der fjernet 50 - 100 m spor på tracéen mod syd.
 
Vi kan glæde os over, at dette materiel opbevares indendøre og at der måske bliver mulighed for at se det i aktivitet igen et andet sted, selvom der ikke er tale om originale industribanevogne.
 
På den anden side er vognene fremstillet til brug på banen for snart 50 år siden...
 
Links om auktionsdagene fra den lokale presse:
 
 
 
Resultater:
 
 
 
 
3 raske gutter ulasteligt klædt i hvide t-shirts er på vej hjem efter at have hygget sig i den grad.


Edited by Thomas - 13 August 2012 at 22:43



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 August 2012 at 23:26
Hej
Jeg fulgte naturligvis også selve auktionen, men mødte så tidligt at jeg kunne nå endnu et eftersyn medens højttalerne piskede en stemning op. Vejret var med os og allerede kl. 10 var der trængsel på parkeringsområderne.
Auktionen kom i gang med ca. 1 times forsinkelse grundet de mange der ville registrere sig men så rullede buddene også ind fra pladsen, pr. telefon og via internettet.
Auktionarius iført habit og orange slips afviklede show´et med humor og præcision. Om forventningerne belv indfriet kan jeg ikke afgøre men jeg blev underholdt. 
 
 
Lokomotivet der vakte baronens interesse for teknik

 
 
Detaljer på N 186

 
 
Vognstammen er kørt ud men er ikke på auktion
 
 
 
Odin har fået selskab
 


Edited by Thomas - 13 August 2012 at 18:32



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 August 2012 at 18:58
Hej


Jeg har "løst billet" til den meget omtalte auktion d. 11/8 - 12/8 2012 og med strålende sol lørdag, skinnende chrom, store forlygter og en fungerende modeljernbane er optakten ihvertfald vellykket.

Jeg kan ikke vurdere de gamle bilers tilstand i forhold til den mindste pris der forventes, men har nydt at gense dem igen denne dejlige sommer lørdag.

Der er åbent i hele den tilbageværende del af musset - den store gule hal blev jo revet ned omkring årsskiftet og derfor er mange af de efter min mening flotteste biler stillet op udendørs hvor de trods mange års glemsel stadig kan funkle.

Indendørs bemærkede jeg den meget omtalte "kongevogn" (LOT 043) der stadig holder sammen med det normalsporede damplokomotiv N 186 som DJK altså ikke har afhentet endnu. Der er også en DSB Perronvogn på auktion, men her medfølger en Chevrolet og 2 Austin automobiler - det hele poolet sammen til håndværkertilbudet LOT 081.

Der er åbent til modeljernbanen og så tænkte jeg at jeg da hellere måtte kigge i en masse kasser med lokomotiver, spor og vogne men nej, anlæget er sat i stand så det kan køre og det gør det non stop (LOT 080).

3 af de lukkede passagervogne fra banen i slotsparken er kørt ud på sporene hvilket har krævet nogen oprydning i brombærkrattet der støder op til den gamle overdækkede banegård. Hvordan de er trukket ud kan man fantasere om, men realismen siger en traktor eller teleskoplæsser. Vognene ser fine ud, selvom de ikke er autentiske.

Jeg kan ikke finde banemateriel i auktionskataloget og Odin er på sin plads.

Jeg har mødt mange der ligesom jeg har fulgt Aalholm Automobilmuseum både da det var åbent og udefra efter lukningen. Alle virker glade for gensynet.

Kan vi så se nogle billeder spørger I. Det kan I.


 





 




 

 



Edited by Thomas - 12 August 2012 at 01:54



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 January 2012 at 09:59
  Exclamation De 224 biler sættes på offentlig auktion til august 2012 iflg. boets bestyrer, advokat Uffe Baller.
Det skal nok blive et tilløbstykke for os, der kan huske mange af bilerne og vil sikkert tiltrække samlere fra både ind- og udland.
 
Den store gule hal er under nedrivning. Da jeg så området i oktober 2011 var hallen allerede tømt.
 
 


Edited by Thomas - 07 January 2012 at 10:09



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
JCgimp View Drop Down
Groupie
Groupie


Joined: 17 May 2010
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JCgimp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 June 2011 at 13:12
Jeg har sikkert allerede sagt det før, men hvor er det ærgeligt at der ikke køres på banen mere, eller at museet for den sags skyld ikke eksisterer længere!

Med venlig hilsen
Jens
Back to Top
The Kid View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 10 July 2010
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote The Kid Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 April 2011 at 13:36
Her er billederne, hvis linket virker.
 
Jeg har ikke redigeret dem, så de er som de er.
 
Back to Top
The Kid View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 10 July 2010
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote The Kid Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2011 at 23:52
Okay, jeg var allerede forbi her til aften.
 
Her er en lille video fra trinbrættet.
 
Jeg uploader nogle billeder senere, men kun i en begrænset tid.
 
Back to Top
The Kid View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 10 July 2010
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote The Kid Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2011 at 12:21
Jeg tror jeg vil tage forbi der et par gange i de kommende uger.
 
Jeg tager min bror med som arbejder for LF.
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 April 2011 at 12:59
Jeg fandtlige lidt mere på internettet
 
Teksten er klippet fra Nysted Lokalhistoriske arkivs webside http://www.nysted-lokalhistorie.dk
 
16/11 -1969
16. november. Som supplement til veteranmuseet og veterantoget har baron Raben Levetzau i Tyskland købt en 100-årig hjuldamper, som d.d. ankom til Nysted havn.
 
15/4 -1983
Foreningen til gamle skibes bevarelse har vist stor interesse for hjuldamperen "FURST SCHWARZBURG" af Nysted. Fartøjet ejes af baron J. 0. Raben-Levetzau, Aalholm. Skibet har i flere år været oplagt i Nysted Nor ved Aalholmparken.
Båden blev bygget i 1886 på et værft i Stettin for firmaet Schmeil und Friedrich i Hamburg og fik navnet: Schmeil & Friedrich III. Fartøjet solgtes i 1907 til et tysk-østrigsk dampskibsselskab i Dresden og navngaves "DØDVI”
I 1927 blev det overtaget af et andet selskab i Dresden og fik navnet ”Schwarzburg". Rederiet blev nationaliseret (Østtyskland) efter anden verdenskrig og administreredes fra Magdeburg. Fartøjet blev doksat i Svendborg i 1965 og derefter slæbt til Lolland.
I begyndelsen af 1972 blev fartøjet registreret i det danske skibsregister med navnet "FURST SCHWARZBURG”, - hjemmehørende i Nysted. Skibet er i dag i dårlig forfatning, idet ukendte har ribbet det for alt, der ikke er nagelfast.
 
8/2-1985
Den ca. 90 år gamle hjuldamper "Bad Schwartzburg", som i mange år har ligget i Noret på Aalholm-siden, skal nu hugges op og skrottes. Baron Raben-Levetzau købte den oprindeligt med den tanke, at den skulle sejle med turister i Noret, men på grund af mandskabsrestriktioner ville det blive for urentabelt. Skibet har oprindelig besejlet de tyske floder, men nu skal det altså skrottes af et produktfirma fra Køge, der får jernet i skibet for at udføre arbejdet. Der har måttet laves en speciel vej i parken på ca. 140 meter, for at man kan transportere damperen bort. Vejen skal kunne tage et pres på 30 tons.


Edited by Anders - 21 April 2011 at 07:12
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 April 2011 at 10:56

Hej Alle

 

Lidt mystik er for mig blevet afklaret takket være forum på jernbanen.dk og disse link fra Niels Munck, angående den damper som i en årrække var oplagt i Nysted Nor nær Aalholm slot.

 

Damperen var tænkt som en turistattraktion som skulle sejle fra jernbane holdepladsen (trinbrættet) ved stranden "Stubberup Strand" til Nysted havn men passagerruten til vands blev opgivet pga. manglende rentabilitet grundet den nødvendige besætnings størrelse. Meget mere kan læses og ses i gamle avisartikler og billeder på linket her!

 

 

Om jernbanen dens aktivitet og billeder fra dengang hele herligheden var i fuldt vigør og ikke mindst ses en flot fotokavalkade af tilstanden for banen fra 29. marts 2011. Se det hele her!

Venlig hilsen



Anders
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,273 seconds.