Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Smalspors Forum » Arkiv
  New Posts New Posts RSS Feed - PM 429 Bloustrød
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Forum LockedPM 429 Bloustrød

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 201
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: PM 429 Bloustrød
    Posted: 07 March 2006 at 13:30

Hej er der nogen, som kender til status på PM 429 oprindeligt fra Vandbygningsvæsenet, Thyborøn senere Sommerland Sjælland. Den blev jo flyttet til DJK's afdeling i Bloustrød for et halvt år siden efter at have tilbragt en kort stund i Holbæk ved Økomuseet?

Den er vel i nogenlunde teknisk stand men den trængte til en kærlig  og kosmetisk hånd sidst jeg klappede den.

Venlig hilsen



Anders
Back to Top
ottoemil View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 25 March 2006
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ottoemil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 April 2006 at 20:12
I Jernbanen/Foreningsnyt M1/2006, står der (side 4-5): '...DJK var dog ikke umiddelbart villig til at betale den pris, ejeren foralngte. Ved et held og en fantastisk byttehandel endte det alligevel med, at Pedershaab'en ville tilgå Blovstrødbanen i løbet af kort tid. Og her er den så. Umiddelbart bar Pedershaab'en præg af flere års ophold udendørs, men en så bestemt ikke håbløs ud. Ved et heldigt sammentræf har vi i løbet af året fået et nyt medelm i maskinafdelingen, således at renoveringen af maskinen kunne gå i gang med det samme. Første arbejde var afmontering af førerhuset, som viste sig at være fastholdt på yderst snedig vis med kun fire bolte. Træværket ser ikke håbløst ud, men trænger absolut til en kærlig hånd hist og her. Førerhuset står nu ude under en pressenning og afventer godt vejr, da vi ikke rigtig kan få plads til det indendørs lige nu. Lokomotivet har 785 mm sporvidde, så vi havde ikke passende sporrammer, men det kom da på skinner på vej indendørs. Efter at førerhuset og motorhjelmen var afmonteret gik vi i gang med at splitte lokomotivet helt ad. Delene bliver efterhånden renoveret, så de er klar den dag vi kan begynde at samle det igen. Vi skal også have omsporet, og der er enkelte andre ting, vi nok slak have lavet 'ude i byen'. Den bliver nu næppe klar i 2006, men det skulle ikke være umuligt at få den i drift i løøbet af 2007.'
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 201
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 April 2006 at 16:15
Tak Ottoemil for besvarelsen. Jeg tænker på at skrive løbende om restaureringen af PM 429 til en "Spot" på www.smalspor.dk Har også fået foto og tekst om hvor langt de er nået med lokomotivet oppe i Bloustrød af Makholm.
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.